شناسهٔ خبر: 49811795 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیت‌الله سبحانی:

آیت‌الله حسن‌زاده آملی در صفای نفس و سلوک کم‌نظیر بود

آیت‌الله جعفر سبحانی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی گفت: این عالم ربانی در صفای نفس و سلوک کم‌نظیر بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی گفت: این عالم ربانی در صفای نفس و سلوک کم‌نظیر بود.

در پیام این مرجع تقلید آمده است: درگذشت عالم بزرگوار آیت الله حسن زاده آملی مایه تاسف و تاثر گردید، فقید سعید سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تالیف و تدریس پرداخت و آثار ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشته است.

پیام ادامه یافته است: وی از شخصیت‌های علمی حوزه بود که علاوه بر فقه و اصول و فلسفه و در علوم دیگر، تبحر کافی داشت و در صفای نفس و سلوک کم نظیر بود.

آیت الله سبحانی ادامه داده است: درگذشت این عالم خسارت عظیم و جبران ناپذیری بر حوزه علمیه و جامعه علمی است. مراتب تسلیت خود را به علمای اعلام و حوزه‌های علمیه و بازماندگان آن مرحوم و مردم عزیز مازندران، عرضه می‌دارم و از خداوند متعال برای فقید سعید علو درجه و بازماندگان صبر جمیل خواهانم.

علامه حسن زاده دانشمندی جامع در ریاضیات، نجوم و ادبیات بود.

همچنین آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی ارتحال علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

در پیام آمده است: آن عالم مهذب و بقیت السلف، سالکی واصل در طریق معنویت، دانشمندی وارسته در علوم حوزوی و دانشمندی جامع در ریاضیات و نجوم و ادبیات بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزوده است: بی‌شک آثار بجای مانده از ایشان که عمر پربرکت خود را وقف ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اسلامی، تربیت شاگردان و انجام فعالیت‌های متنوع علمی و فرهنگی کرد، مطمح نظر اندیشمندان حوزوی و غیر حوزوی و همه رهجویان چشمه زلال عرفان اسلامی خواهد بود.

او ادامه داده است: این فقدان مولمه را به محضر قدسی حضرت امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقه‌مندان و همچنین بیت مکرّم آن فقید سعید و بویژه مردم خطه عالم پرور مازندران تسلیت می‌گویم و در ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حشر با ائمه هدی و رحمت و غفران الهی برای ایشان مسالت می‌کنم.

علامه حسن حسن‌زاده آملی دانشمند برجسته و عالم شاخص دینی، شنبه شب این هفته به دلیل نارسایی قلبی پیشرفته در ۹۳ سالگی در بیمارستانی در شهر آمل استان مازندران درگذشت.

حال علامه از یک سال پیش نامساعد بود و ۲۳ شهریور امسال نیز هم شایعه فوت وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

این فیلسوف بزرگ ایرانی پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد؛ شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. وی همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیات، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست.

انتهای پیام/ح

نظر شما