شناسهٔ خبر: 49788742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روی آوردن جهان عرب به سوریه آغاز مرحله جدید یا طرح آمریکا؟

زینب غلامی

دیدار وزیر خارجه سوریه با همتای مصری خود در حاشیه نشست­‌های مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار پس از ۱۰ سال اتفاق افتاد. آیا این آغازی برای مرحله جدیدی است که عنوان آن "سوریه بعد از پایداری و ثبات" است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شبکه خبری المیادین در گزارشی آورده است: "دیدار فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه و سامح شکری، وزیر خارجه مصر در نیویورک بیانگر تحولی گسترده‌تر در برخورد برخی کشورهای عربی با دمشق است. این دیدار بعد از دیدارهای قبلی مسؤولان سوری با وزرایی از اردن و عربستان صورت گرفت؛ دیداری که از نظر آمریکا ممنوع بود، ممکن نیست اکنون بدون چراغ سبز آمریکا رخ بدهد. آیا این سرآغازی برای مرحله جدید است؟

هیچ شکی نیست که اراده و خواست سوریه در مقابله با محاصره و تضعیف پیروز شده است. پایداری و مقابله و بعد پیروزی نتایج و ثمره‌­ای هستند که موعد چیدن آن فرا رسیده است هرچند که واشنگتن خواهان سقوط نظام سوریه است اما ثبات دمشق و رهبری آن و حمایت هم‌پیمانان در به شکست کشاندن تمام نقشه‌­های گروه‌­های تروریستی با حمایت آمریکا و حمایت مالی عربی نقش دارد.

باید اینجا از حقیقت آنچه اتفاق می­‌افتد سؤال کرد. آیا این تحولی ریشه‌­ای در برخورد با دمشق است یا تلاش جدیدی برای نزدیکی به سوریه با هدف دور کردن آن از هم‌پیمانانش به ویژه ایران و محور مقاومت است؟

فیصل مقداد در مصاحبه با المیادین تأکید کرد که این دیدار آغازی برای پیشرفت در روابط به سمت جلو است. سوریه از هرگونه ارتباطی با کشورهای غربی استقبال می‌­کند.

وی گفت که کشورهای غربی تروریسم در سوریه را ایجاد کردند. مقداد از سازمان ملل خواست به منشور خود پایبند باشد.

احمد الکزبری، عضو پارلمان سوریه به المیادین گفت، سوریه همواره به کشورهای عربی روی باز نشان داده است. اعراب هیچ روزی دشمن سوریه نبوده‌­‌اند، درهای دمشق به روی آن­‌ها باز بوده است.

وی گفت: دیدارهای کنونی ممکن است به عادی سازی روابط سوریه با کشورهای عربی منجر شود. ممکن است طی چند ماه تصمیم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گرفته شود. احتمالا دیدار مقداد و شکری تحول ویژه‌­ای باشد. شاید آمریکا از این مساله چشم پوشی کرده باشد اما این مساله تحول ریشه‌­ای در قبال سوریه نیست. عقب نشینی آمریکا از سوریه یک مساله حتمی است. طرح آمریکا به دلیل پایداری سوریه و حمایت هم‌پیمانان شکست خورده است.

از سوی دیگر ادمون غریب، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه آمریکایی در واشنگتن گفت: پیش بینی‌­هایی در واشنگتن وجود دارد مبنی بر اینکه نظام سوریه ظرف چند ماه سقوط خواهد کرد. قدرت سوریه برای بازپس گیری بیشتر اراضی خود این تحولات را به وجود آوردند.

وی گفت: زود است که بگوییم سیاست آمریکا در قبال سوریه به صورت ریشه‌­ای تغییر کرده است. ما نوعی انعطاف پذیری را در مواضع آمریکا می­‌بینیم که قبلا وجود نداشت.

از سوی دیگر هانی خلاف، نماینده اسبق مصر در اتحادیه عرب گفت: دلایلی در سوریه، منطقه و جامعه بین‌المللی باعث این تحول مهم شده است. ما شاهد تحولاتی هستیم که دلیل آن شایستگی دمشق در مقابله با بحران­‌ها است. سوریه نتایج بسیار مهمی را رقم زد زمانی که از آن­‌ها خواسته شد سلاح شیمیایی‌شان را کشف کنند بیانیه­‌های واضح و شفافی ارائه کردند.

صحنه جدید و تحولات چشمگیر با آمدن فیصل مقداد به تریبون سازمان ملل برای اولین بار از زمان آغاز جنگ خود را نشان داد. باید به این مساله توجه کرد اما برای اطمینان یافتن از نیت غرب و آمریکا کافی نیست به ویژه اینکه دمشق در استراتژی خود که دلیل جنگی بود که علیه این کشور تحمیل شد، ثابت است.

غرب یقین دارد که در جنگ سوریه شکست خورده است. در طول ۱۰ سال تمام ابزارها را برای سرنگونی نظام دمشق به کار گرفت. برای همین به دنبال راههای دیگری است که شاید کانال­‌های دیپلماتیکی که برخی از هم‌پیمانان عرب با دمشق ایجاد کرده‌­اند یکی از آن‌­ها باشد تا آن را از جایگاه ملی و قومی خود در مرکز محور مقاومت دور کنند.

قبلا دیدارهای متعددی میان وزرای سوری و هم‌پیمانان عربشان برگزار می­‌شد و نشست مقداد و شکری یکی از آن‌­هاست و بیانگر فضای سیاسی است که باید منتظر تحول آن ماند و به صورت کامل روی آن حساب باز نکرد".

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما