شناسهٔ خبر: 49788087 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اپوزیسیون تایوان رهبر جدید انتخاب کرد؛ شی برای او نامه نوشت

ایراندخت آذر شکیب

حزب اصلی اپوزیسیون تایوان "اریک چو" را به عنوان رهبر جدید خود در انتخاباتی که با فشار مضاعف چین برگزار شد، برگزیدند. رئیس جمهوری چین هم امروز (یکشنبه) در نامه‌ای ضمن تبریک به او نوشت: اوضاع در تنگه تایوان "پیچیده و ترسناک" است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در این نامه نوشته است: در حال حاضر اوضاع در تنگه تایوان پیچیده و ترسناک است. تمامی دختران و پسران ملت چین باید با هم یک صدا باشند و به جلو حرکت کنند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که هم حزب کمونیست چین و هم حزب ملی‌گرای تایوان بتوانند برای صلح در تنگه تایوان، اتحاد مجدد ملی و احیای ملی همکاری کنند.

چهار کاندیدا از جمله جانی چیانگ، رهبر کنونی حزب اپوزیسیون "ملی‌گرا" برای رهبری حزب که روابط نزدیکی با پکن دارد، کاندید بودند و به رقابت پرداختند.

چین تهدید کرده که از زور برای برگرداندن تایوان تحت حاکمیت خود استفاده می‌کند و فشارهای اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی را با هدف تضعیف دولت تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان شدت بخشیده است.

حزب اپوزیسیون تایوان با درخواست پکن مبنی بر اینکه تایوان، بخشی از چین است موافق است اما حزب حاکم مترقی دموکراتیک تایوان با آن مخالفت می‌کند.

ملی‌گرایان تایوان با در نظر داشتن احساسات مردمی، از روابط نه چندان تند با چین و نه حرکت مستقیم به سمت وحدت بین دو طرف که با روابط اقتصادی، زبانی و فرهنگی نزدیک است، حمایت می‌کنند.

اریک چو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ کاندیدا شد اما در مقابل تسای اینگ ون باخت و شاید در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ باز هم کاندید حزب اپوزیسیون تایوان شود. تسای اینگ ون بر اساس قانون اساس تایوان دیگر نمی‌تواند برای بار سوم کاندیدا شود.

پکن می‌گوید مشارکت جزیره تایوان در نقش‌هایی به عنوان ناظر در مجمع جهانی بهداشت در گرو تایید "اصل چین واحد" و "توافق ۱۹۹۲" است که پس از توافق بین نمایندگان ملی‌گراها و کمونیست‌ها در آن سال به دست آمد مبنی بر اینکه دو طرف بخشی از یک کشور چین بودند.

در پی پیروز تسای اینگ ون در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری، پکن تمامی قراردادهای رسمی بین دو دولت را لغو کرد، از سفر تورهای مسافرتی چین به تایوان ممانعت به عمل آورد و کارزاری را در مقابله با دولت تسای اینگ ون و متوقف کردن روابط دیپلماتیک با تایوان به راه انداخت.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما