شناسهٔ خبر: 49786169 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

گلعلی بابائی، نویسنده حوزه دفاع مقدس در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

ضرورت معرفی شهدا و دفاع مقدس با تلفیق ادبیات و هنر

گلعلی بابائی، نویسنده حوزه دفاع مقدس در گفتگویی پیرامون ضرورت شناخت تمام عیار شهدای جنگ تحمیلی به جوانان گفت: اسطوره سازی و ارائه یک یا چند شخصیت الگو، به نظرم یک فن و یا بهتر بگویم هنر است که متآسفانه بیگانگان از آن خیلی خوب استفاده می کنند. تجربه نشان داده که اگر ادبیات با هنر تلفیق شوند، دسترسی به چنین هدفی دور از دسترس نیست.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ دفاع مقدس یادآور 8 سال مقاومت و دفاع جانانه ملت ایران در مقابل تجاوز دشمن بعثی بود؛ تجاوزی که به دنبال پیروزی مردم ایران در انقلاب از سوی استکبار جهانی طرح ریزی شد و به عاملیت صدام و رژیم بعثی عراق به اجرا در آمد. 8 سال دفاع مقدس پر از خاطرات تلخ و شیرینی که نویسندگان چیره دستی چون «گلعلی بابائی» بخشی از آن را در آثار خود به رشته تحریر آورده اند.


گلعلی بابایی، متولد سال 1339 در روستای برار از توابع شهرستان چالوس است. "غربت هور"، "از الوند تا قراویز"، "حکایت مردان مرد"، "نبرد های جنوب اهواز (کارنامه تاریخی، جغرافیایی، نظامی منطقه عملیاتی جنوب و جنوب غربی اهواز)"، "حکایت مردان مهر (بر اساس زندگی نامه سرداران شهید غلامعلی پیچک و مهدی خندان) " و "نقطه رهایی "، از جمله آثار منتشر شده وی هستند.


شاید یکی از مواردی که این روزها یکی از دغدغه های فعالان فرهنگی در عرصه دفاع مقدس است عدم موفقیت در ارائه محتوای دفاع مقدس به شکل امروزی و متناسب با درک نسل جدید باشد. امری که نیاز به تلاش فعالان فرهنگی و رسانه ای بسیاری دارد تا ماموریت مخابره فرهنگ ایثار و شهادت به منصه ظهور برسد. راهبرد معاصر در همین راستا با این نویسنده چیره دست دفاع مقدس گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانیم.


*جناب آقای بابایی در عصر مجازی به منظور استفاده و انطباق تکنولوژی های روز با روایت روزهای دفاع مقدس، چطور میتوان از ظرفیت فضای مجازی برای انتشار محتوای مربوط به دفاع مقدس استفاده کرد؟


همه ما می دانیم که امروزه به برکت گسترش فضای مجازی و همگانی شدن آن در تار و پود زندگی مردم، استفاده از این فن اجتناب ناپذیر شده است. بخصوص از زمان شیوع ویروس کرونا که منجر به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد و ادامه تحصیلات محصلین و دانشجویان هم به این فضا مرتبط شد. لذا از چنین فضایی قطعآ باید برای گسترش فرهنگ عمومی جامعه نیز استفاده بیشتری برد.


از همین رو تاریخ جنگ تحمیلی و حوادث مرتبط به آن، می توانند از جمله سوژه هایی باشند که در بستر این فضا قرار بگیرند. کارهایی همچون: کلیپ، انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای، کتاب‌های صوتی و.... می تواند در بستر این فضا نقش موثری برای انتشار محتوای مربوط به دفاع مقدس داشته باشند.


*چرا با وجود تلاش ها و صرف هزینه ها در حوزه اسطوره سازی از شهدا ضعف داریم؟ چطور باید اسطوره سازی از شهدا را اجرایی کنیم؟


اسطوره سازی و ارائه یک یا چند شخصیت الگو، به نظرم یک فن و یا بهتر بگویم هنر است که متآسفانه بیگانگان از آن خیلی خوب استفاده می کنند، اما ما توان بهره گیری از آن را نداریم. نمونه اش همین شخصیت هایی که هالیوود با بزرگ نمایی آنها را نه تنها به جوانان آمریکا، بلکه به جهان سوم هم معرفی می کند.


البته تجربه نشان داده که اگر ادبیات با هنر تلفیق شوند، دسترسی به چنین هدفی دور از دسترس نیست. کما اینکه تاکنون این اتفاق برای چند تن از این شهيدان افتاده و ساخت فیلم‌ها بر اساس زندگی نامه هایشان توانست آنها را تا حدودی به جامعه معرفی کند. مثل: شهید همت، شهید عباس بابایی، سردار جاودان اثر احمد متوسلیان، شهید فهمیده و...


*چطور نسل جدید را با مفاهیم مقاومت بیشتر آشنا کنیم؟


بهترین راه آشنایی نسل جدید با مفاهیم مقاومت، گسترش این فرهنگ در جامعه است. از طریق کمک در توزیع کتاب‌هایی که در این زمینه ها نوشته می شود. از طریق اقتباس این کتاب‌ها برای تولید فیلم، سریال، انیمیشن و... و از طریق راه یافتن این فرهنگ و ادبیات آن به مراکز آموزشی کشور. قطعآ اقدامات دیگری هم میسر است که الان شاید در ذهن من نباشند.

 

نظر شما