شناسهٔ خبر: 49785882 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بیم سرمازدگی محصولات کشاورزی در پاییز زنجان/ دمای هوا ۸ تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد

صاحب‌خبر - موقعیت قرارگیری استان زنجان به لحاظ جغرافیایی سبب شده تا سالانه با ورود جبهه‌ هوای سرد به استان در زمان‌های مختلف خصوصا در اوایل بهار و پاییز محصولات کشاورزی و باغی دچار خسارت سرمازدگی شوند و نمونه بارز آن کاهش 40 درصدی تولید محصولی همچون انگور در سطح شهرستان ابهر در سال جاری است.
این در حالی است که سال گذشته نیز سرمایی که اوایل پاییز به استان ورود یافت قسمتی از گوجه فرنگی و ذرت علوفه‌ای کشت شده در منطقه‌ای همچون زنجانرود را قبل از برداشت دچار سرمازدگی کرد و خسارت بر دست کشاورزان گذاشت.
با این وجود امسال نیز سازمان هواشناسی استان زنجان در حالی به کاهش محسوس دمای هوا هشدار داده است که هنوز قسمت عظیم محصولی همچون ذرت علوفه‌ای در سطح استان برداشت نشده و احتمال سرمازدگی این محصول در کنار سایر محصولات همچون گوجه فرنگی وجود دارد.
در این راستا حسین سلطانی، کارشناس پیش‌بینی خدمات عامه هواشناسی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: از روز پنج‌شنبه با توجه به نفوذ توده‌ هوای سرد هشدار هواشناسی شماره هشت صادر و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شد. 
وی افزود: از بعد از ظهر دیروز دمای هوا روند کاهشی به خود گرفته است و تا امشب و حتی تا صبح دوشنبه روند کاهش دما ادامه‌دار خواهد بود بنابراین کاهش 8 تا 10 درجه‌ای دما برای اغلب نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.
کارشناس پیش‌بینی خدمات عامه سازمان هواشناسی استان زنجان گفت: کمینه دما در برخی نقاط استان بین صفر تا 5 درجه قرار خواهد گرفت و احتمال آسیب به محصولات کشاورزی وجود خواهد داشت و توصیه می‌شود تا کشاورزان اقدامات حفاظتی را برای ممانعت از خسارت سرمازدگی انجام دهند.
وی عنوان کرد: توصیه می‌شود کشاورزان و تولیدکنندگان اقدامات حفاظتی همچون تنظیم دمای انبار‌ها و گلخانه‌ها را جدی بگیرند و محصولات برداشت شده را به انبار‌ها انتقال دهند.
سلطانی با بیان اینکه اواسط هفته افزایش موقت دمای هوا را خواهیم داشت، تصریح کرد: مجدداً از روز چهارشنبه تا پایان هفته با کاهش دمای هوا مواجه خواهیم بود و روز‌های نسبتاً سردی را تا پایان هفته در استان شاهد خواهیم بود.

نظر شما