شناسهٔ خبر: 49785258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

واکسیناسیون ۷۵ درصد جامعه تا اواسط آذر

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس روند کنونی واکسیناسیون؛ تا اواسط آذر ۷۵ درصد جامعه واکسینه می‌شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای حمیدرضا جماعتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که تا اواسط آذر تقریباً جامعه ایمن می‌شود افزود: البته این موضوع به جهش‌های دیگر کرونا بستگی دارد، اما به دلیل واکسیناسیون جهانی؛ تا کنون جهش‌ها نتوانسته اند به صورت گسترده خود را نشان دهند.

وی گفت: تنها درمان کرونا و راه کنترل پاندمی این بیماری؛ رعایت اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون است.

آقای جماعتی افزود: هر فرد مبتلا به کرونای عادی دو و نیم تا سه نفر را مبتلا می‌کرد که در ۱۰ چرخه ۹۵۰۰ نفر آلوده می‌شدند، اما جهش دلتای کرونا؛ دو برابر بیشتر مبتلا می‌کند و در ۱۰ چرخه می‌تواند ۶۰ میلیون نفر را آلوده کند.

وی گفت: اگر کل جامعه ما به ویروس دلتا آلوده بود باید ۸۳ درصد جامعه را برای ایمنی واکسیناسیون می‌کردیم، اما همه ویروس‌های کرونا در کشور؛ دلتا نیست.
 
<div id="video-display-embed-code_426885" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/826838/426885?width=400&height=300"></script></div>

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اکنون ۴۱ درصد جامعه یک دز و ۱۸ درصد دو دز واکسن زده اند.

آقای جماعتی گفت: از ۴۱ درصد افرادی که یک دز واکسن زده ۳۵ درصد آن‌ها شهریور واکسیناسیون شده اند.

وی با بیان این که دو هفته پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا در بدن ایمنی ایجاد می‌شود، افزود:، چون در پیک کرونا هستیم باید دو دز تزریق شود.

آقای جماعتی گفت: زمان برداشتن ماسک از صورت مشخص نیست.

وی با بیان این که در آمریکا ۷۰ درصد جامعه دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند افزود: اگر کسی به کرونا مبتلا شده باشد؛ در آمریکا سه ماه پس از ابتلا باید دو دز واکسن را بزند، اما در اروپا برای این افراد تزریق یک دز واکسن کافی اعلام شده است.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر کسی پس از تزریق دز نخست واکسن به کرونا مبتلا شود می‌تواند دز دوم را تزریق کند، البته اگر کرونای او بدون علائم باشد چهار هفته پس از مثبت شدن تست پی سی آر باید واکسن بزند و اگر در بیمارستان و آی سی یو بستری شود؛ سه ماه پس از مثبت شدن آزمایش کرونا باید واکسن تزریق کند.

آقای جماعتی افزود: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس قدرتمند کرونا؛ گزارش جدی از ابتلا به آنفلوآنزا نداشتیم، زیرا کرونا اجازه خودنمایی به ویروس‌های دیگر را نداد.

وی گفت: البته توصیه می‌کنیم افراد پرخطر مانند کادر درمان واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. بهتر است تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا با فاصله انجام شود.

او افزود: توصیه می‌کنیم افراد واکسن‌های دیگر را بر اساس برنامه تزریق کنند و واکسیناسیون کرونا را نیز انجام دهند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این که چین، امارات و کوبا افراد بالای سه سال را واکسن زده اند، افزود: مطالعات در این زمینه پایان نیافته است و در آمریکا و اروپا واکسیناسیون افراد ۱۲ سال به بالا توصیه می‌شود.
 
آقای جماعتی با بیان این که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ایران سخت گیرانه‌تر از کشور‌های دیگر در زمینه بررسی‌های علمی عمل می‌کنند گفت: به دلیل امکان جهش‌های جدید ویروس کرونا و درگیر شدن سنین زیر ۱۲ سال؛ بهتر است این سنین نیز واکسینه شوند.

وی افزود: در آمریکا حدود ۱۲ میلیون کودک و نوجوان یک دز واکسن را دریافت کرده اند و عوارض جدی برای اطفال، دانش آموزان و نوجوانانی که واکسن کرونا را تزریق کرده اند در دنیا نداشته ایم.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به زنان باردار توصیه می‌کنیم واکسن کرونا را استفاده کنند، زیرا سطح آنتی بادی ضد کرونا در آن‌ها و در نوزادشان افزایش می‌یابد و تا چندین ماه ایمن هستند.

آقای جماعتی افزود: تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد احتمال ابتلای کسانی که واکسن نزده اند هست و می‌تواند برای کل جامعه خطرناک باشد. br/ وی گفت: مناسب‌ترین واکسن؛ واکسنی است که در دسترس باشد.

آقای جماعتی افزود: از زائران اربعین که به کشور باز می‌گردند اگر کسی علائم کرونا داشته باشد تست پی سی آر گرفته می‌شود.
 
<div id="video-display-embed-code_426886" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/826838/426886?width=400&height=300"></script></div>

آقای محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: با توجه به این که با کاهش ابتلا در جامعه روبرو هستیم پیش بینی می‌کنیم دو هفته دیگر میزان مرگ و میر بر اثر کرونا کاهش یابد.

وی افزود: اکنون مناطق قرمز کرونا در استان‌های غربی کشور است که با روند مناسب واکسیناسیون در این مناطق؛ به زودی به شرایط پایدار می‌رسند.

آقای شانه ساز گفت: تعداد دز و نوع واکسن افراد ۱۲ سال به بالا با بزرگسالان تفاوتی ندارد و می‌توان از واکسن سینوفارم برای آن‌ها استفاده کرد؛ البته بر اساس نتایج، از واکسن انستیتو پاستور و برکت نیز می‌توان برای این افراد استفاده کرد.

وی افزود: البته باید نتایج مطالعات بالینی واکسن انستیتو پاستور و برکت کامل شود تا با اطمینان خاطر آن را تزریق کنیم، اما اکنون با سینوفارم دانش آموزان را واکسن می‌زنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مطالعات و بررسی‌ها در زمینه نیاز به واکسینه کردن کودکان شش تا ۱۲ سال در حال انجام است، اما بیشتر کشور‌ها افراد بالای ۱۲ سال را واکسینه می‌کنند.

آقای شانه ساز افزود: زیرساخت‌های شبکه‌ای کشور در بخش واکسیناسیون کامل است و می‌توانیم کارت‌هایی را به صورت هوشمند در اختیار افرادی که واکسن زده اند برای استفاده از خدمات عمومی مانند استفاده از هواپیما و وسایل نقلیه عمومی بین شهری قرار دهیم.

وی گفت: کسانی که واکسن نزنند و داوطلب واکسیناسیون نباشند برای استفاده از خدمات باید به صورت مرتب با هزینه شخصی تست پی سی آر بدهند.

آقای شانه ساز افزود: در مرز‌ها برای بازگشت زائران اربعین؛ تمهیدات لازم برای تشخیص بیماری کرونا در نظر گرفته شده است.
 
<div id="video-display-embed-code_426887" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/826838/426887?width=400&height=300"></script></div>
 

علیرضا کمره‌ای سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس هم گفت: بازگشایی مدارس به واکسیناسیون دانش آموزان بستگی نداشت، اما واکسینه شدن آن‌ها برای ما آرامش خاطر ایجاد می‌کند.

وی افزود: روند تدریجی بازگشایی مدارس از روستا‌ها و مناطق عشایری آغاز شده، زیرا در این مناطق امکان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی آسانتر است.

آقای کمره‌ای گفت: بیش از ۹۰ درصد معلمان دز دوم واکسن کرونا را نیز دریافت کرده اند.
 
<div id="video-display-embed-code_426888" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/826838/426888?width=400&height=300"></script></div>

آقای حسین قناعتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: تا ۱۰ روز آینده جمعیت هدف را پوشش واکسن می‌دهیم؛ البته با کسانی روبرو هستیم که تحت تأثیر تبلیغات نادرست از دریافت واکسن خودداری می‌کنند. این مسأله در آمریکا بیشتر از کشور ما وجود دارد.

آقای قناعتی بر ضرورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تأکید و اضافه کرد: پس از واکسیناسیون جامعه هدف، قرنطینه هوشمند انجام می‌شود و برای کسانی که واکسن نزده اند کار را سخت می‌کنیم و آن‌ها نمی‌توانند سفر‌های هوایی و عمومی بین شهری و برخی از مشاغل مانند رانندگی تاکسی و اسنپ را انجام دهند.

وی گفت: مردم اطلاعات را از مبادی درست دریافت کنند و اگر کسانی شایعه سازی کنند و خبر نادرست بدهند که موجب تشویش افکار عمومی شود، برای آن‌ها حتی جریمه زندان پیش بینی کرده ایم.

سیدعلی دهقان منشادی معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی هم گفت: در بیمارستان امام خمینی تهران ۱۰۷ بیمار مبتلا به قارچ سیاه بستری هستند واین آمار روزانه افزایش می‌یابد.

وی افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد این موارد از مراکز دیگر به بیمارستان امام خمینی ارجاع شده اند.

آقای منشادی گفت: کمبود دارو برای این بیماران همچنان ادامه دارد البته تلاش‌هایی برای تأمین دارو در حال انجام است.

وی افزود: کمیته کشوری برای مقابله با بیماری قارچ سیاه تشکیل شده است و استان‌هایی که توانمندی بیشتری در کنترل این بیماری دارند به عنوان استان معین مشخص شده اند.

نظر شما