شناسهٔ خبر: 49783282 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لباس های اصیل خراسان بر تن مردمان اروپا/ وقتی نشان ملی بر قامت پارچه مله خودنمایی می کند

بانوان بیرجندی در یک کارگاه، به دوخت لباس‌های اصیل و سنتی مشغول اند و مشتریانی از آسیا و اروپا دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نوع لباس هر قوم تابع فرهنگ، اقلیم، مذهب و عوامل دیگری است که بر فرهنگ و هنر ملت‌ها تأثیر گذار است. لباس‌های محلی و سنتی از دوخت و تزئینات و نقوشی برخوردارند که در عین هماهنگی و زیبایی، متنوع نیز هستند.

همنشینی رنگ‌ها در کنار یکدیگر سبب می‌شود تا لباس‌هایی زیبا و اصیل از هنر سرپنجه بانوان پدیدار شوند و زیور تن کویرنشینان شوند.

از آسیا و اروپا مشتری داریم

چمنی یکی از بانوان خیاط خراسان جنوبی که به دوخت لباس‌های اصیل و سنتی می‌پردازد می‌گوید: از سال ۹۲ کارگاه تولید لباس سنتی را در بیرجند راه اندازی کرده ام.

او ادامه می‌دهد: به همراه ۹ بانوی دیگر بیرجندی که همگی جزو خیاطان زبردست هستند، کار دوخت لباس‌ها را در کارگاه و خانه انجام می‌دهم.

چمنی بیان می‌کند: بیشتر اوقات صبح‌ها به فعالیت می‌پردازیم، اما اگر در زمانی نیاز باشد، عصر‌ها نیز کارگاه را باز نگه می‌داریم تا کار آماده سازی سفارشات انجام شود.

این بانوی خیاط عنوان می‌کند: شب یلدا و عید نوروز مناسبت‌هایی هستند که به دلیل بالا رفتن حجم سفارشات در آن ها، مجبوریم عصر‌ها نیز فعالیت داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه لباس‌ها با پارچه‌های داخل استان دوخته می‌شود، می‌گوید: کشور‌های سوئیس، آلمان و عربستان مشتری این لباس‌ها هستند.

بیشتر بخوانید

چمنی با بیان اینکه مله یکی از پارچه‌هایی است که با استفاده از پنبه ساخته می‌شود و در دوخت لباس‌ها به کار می‌بریم، تصریح می‌کند: این لباس چندی پیش نشان ملی دریافت کرده است.

حالا وجود ویروس کرونا باعث شده تا تولیدات این کارگاه مشتری کمتری داشته باشد و خیاطان نیازمند حمایت برای فروش باشند.

در صورت حمایت از این کارگاه، بانوان می‌توانند ماهانه ۲۰۰ دست لباس سنتی را آماده کنند.

فعالیت تنها ۵۰ نفر در زمینه دوخت لباس های سنتی

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در اردیبهشت ماه امسال گفت: تنها ۵۰ نفر در زمینه تولید پوشاک سنتی به صورت انفرادی در سطح استان فعالیت دارند، این هنرمندان علاوه بر تولید پارچه‌های دست بافت و رو دوزی‌های سنتی به تولید و دوخت انواع لباس سنتی نیز مشغول هستند.

او افزود: ۲ مجموعه کارگاهی دارای مجوز در زمینه تولید و دوخت البسه سنتی و محلی در شهرستان بیرجند مشغول به فعالیت هستند.

عباس زاده ادامه داد: ارائه تسهیلات کم بهره و بلاعوض، تامین فضای کارگاهی، امکان شرکت در رویداد‌های مهم و تخصصی حوزه صنایع دستی و ارائه آموزش‌های رایگان ویژه شاغلین از جمله حمایت‌هایی بوده که از هنرمندان این حوزه به عمل آمده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: گرانی روز افزون مواد اولیه و عدم مطالعات بازارشناسی و بازاریابی بخشی از مشکلات موجود این حوزه تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/ س

نظر شما