شناسهٔ خبر: 49743984 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رایزنی‌های وزیر خارجه با همتایان خود درباره تحریم‌ها، واکسن و روابط دوجانبه

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با همتای دانمارکی خود به تحریم‌ها اشاره کرد و ادامه داد که دولت فعلی آمریکا در اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران مسیر دولت قبلی را ادامه داده و این مغایر ادعاهایی است که به صورت روزانه از واشنگتن شنیده می‌شود که می‌خواهند به برجام بازگردند.

صاحب‌خبر -

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا صبح امروز در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و شرایط افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از مسیر خوب روابط دوجانبه ایران و ایتالیا، تاریخ ۱۶۰ ساله این روابط را نشاندهنده عمق رابطه دو کشور دانست و تصریح کرد که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مایل است تا روابط را در بالاترین سطح با ایتالیا دنبال کند.
دکتر امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری نظیر صنعت، کشاورزی، علم و فناوری و گردشگری ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دو کشور وجود دارد، تأکید کرد که باید با حمایت از فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)، زمینه را برای افزایش ارتباط تجار و بخش خصوصی دو کشور فراهم کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برخی از کشورهای اروپایی خود را از بازار بزرگ ایران محروم کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد که همکاری نزدیک ایران و ایتالیا در آینده ادامه و گسترش یابد. امیرعبداللهیان برقراری پروازهای بیشتر و فعالیت خطوط هوایی ایتالیا میان دو کشور را یکی از اقداماتی دانست که می‌تواند به تسهیل روابط منجر شود.
در ادامه این نشست، وزیر خارجه ایتالیا روابط دو کشور را بسیار مهم توصیف کرد، و لذا لازم است انرژی بیشتری به روابط تزریق شود.
دی مایو با بیان اینکه این کشور به دنبال منظم‌تر کردن رایزنی‌های دو طرف است، پیشنهاد کرد که میان ایران و ایتالیا پروژه‌های مشترکی تعریف شود که ابعاد فرهنگی روابط و تمدن باستانی دو کشور در آن محوریت داشته باشد.
وزیر خارجه ایتالیا ضمن استقبال از افزایش پروازها میان دو کشور عنوان کرد لازم است تا ابعاد فنی و تجاری این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. دی مایو با بیان اینکه سفارتخانه‌های دو کشور در سطوح مختلف در حال فعالیت هستند، گفت سفارتخانه‌ها می‌توانند جهت رایزنی‌های بیشتر برنامه‌ریزی کنند.
در این نشست طرفین در خصوص آخرین تحولات افغانستان نیز به بحث و گفت‌وگو پرداختند. وزیر خارجه ایتالیا با تشکر از اقدامات ایران جهت کمک به خروج اتباع باقی‌مانده ایتالیا از افغانستان، برای ارسال کمک جهت واکسیناسیون آوارگان و پناهجویان افغانستانی در ایران اعلام آمادگی کرد.
دی مایو بحران افغانستان را دارای تبعاتی دامنه‌دار برای جهان دانست و گفت ضروری است که رایزنی‌ها در این خصوص، در سطوح مختلف ادامه یابد.

ملاقات وزیرخارجه با رئیس مجمع عمومی ملل متحد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ظهر پنج‌شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عبدالله شهید رییس مجمع عمومی دیدار و گفت‌وگو کرد.
‎دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ظهر پنج‌شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عبدالله شهید رییس مجمع عمومی دیدار و گفت‌وگو کرد.
‎وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تبریک انتصاب آقای شهید به ریاست مجمع عمومی، از وی برای سفر به تهران دعوت نمود. امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت نقش سازمان ملل متحد، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از مأموریت‌های سازمان ملل و مأموریت رییس مجمع تأکید و برای موفقیت ایشان در مأموریت‌ها از جمله مبارزه با تروریسم آرزوی موفقیت کرد.
‎وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه امروز پدیده تروریسم جهان را گرفتار کرده است، تصریح کرد که ترور سردار شهید قاسم سلیمانی سردار بزرگ صلح، توسط ایالات متحده در خاک عراق، یکی از بارزترین نمودهای این تروریسم است. دکتر امیرعبداللهیان یادآور شد که در داخل ایران یک کمیته حقوقی و بین‌المللی برای پیگری این ترور با هدف سپردن آمرین و عاملین این ترور به دست عدالت تشکیل شده است، اما قطعا سازمان ملل متحد هم در این زمینه نقشی مهم دارد.
‎در ادامه این نشست، وزیر امور خارجه کشورمان به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در همکاری با دولت‌های منطقه در مبارزه به تروریسم از لبنان گرفته تا عراق و افغانستان اشاره کرد.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه تحریم به ابزاری تروریستی علیه ملت‌ها بدل شده، تصریح نمود که انتظار از مجمع عمومی آن است که با تقویت چندجانبه‌گرایی، در برابر یکجانبه‌گرایی و بی‌قانونی آمریکا بایستد. وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تأسف از اینکه آمریکا به رغم شعارها، تروریسم اقتصادی را به تروریسم سلامت و دارویی پیوند داده، بر لزوم پاسخ جدی جامعه بین‌المللی به این رویکرد، تأکید کرد.
در ادامه این نشست، رییس مجمع عمومی سازمان ملل با تبریک انتصاب دکتر امیرعبداللهیان، سفر خود به تهران در سال ۱۹۹۶ برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی را فراموش‌ناشدنی توصیف کرد.
شهید سیستم چندجانبه را تنها مسیر و انتخاب جامعه جهانی توصیف کرد و گفت همه‌گیری کرونا نشان داد که کشورها تا چه حد به هم متصل هستند و مادامی‌که همه در امنیت نباشند، هیچ‌کس در امنیت نخواهد بود. رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و مجمع عمومی را بهترین مکانیسمی خواند که تاکنون در زمینه جندجانبه‌گرایی ساخته شده است. وی همچنین تأکید کرد که مجمع عمومی تمام تلاش خود را می‌کند تا در راستای مأموریت‌های خود موفق باشد.

اختصاص واکسن سینوفارم اهدایی مجارستان برای واکسیناسیون اتباع افغانستانی در ایران

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود با مقامات شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل، با «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان دیدار کرده و در خصوص روابط دوجانبه به ویژه روابط اقتصادی و همکاری‌های آموزشی و رفع مسائل مربوط به آن و همچنین آخرین تحولات افغانستان با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان تلاش برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی را از اولویت‌های اصلی روابط تهران_ بوداپست برشمرد و در این چارچوب پیشنهاد برگزاری کمیسیون مشترک در اولین فرصت و تهیه نقشه راه روابط را ارائه داد.
وی با اشاره به اینکه برخی توافقات قبلی با سرعتی که پیش بینی می‌شد جلو نرفته است بر ضرورت تلاش‌ها برای برطرف کردن مشکلات تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه بیش از چهار هزار دانشجو در مجارستان مشغول به تحصیل بوده و تقریبا معادل همین تعداد دانش آموخته دانشگاه از کشور مجارستان وجود دارند، آن را مبنایی برای تعمیق روابط بین دو ملت بر شمرد.
وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز در این دیدار ابتدا با اشاره به سفر سال ۱۳۹۴ خود به تهران و توافقات در این سفر اعلام آمادگی کرد که کمیسیون مشترک اقتصادی را در سفر آتی به تهران برگزار کند.
پیتر سیارتو ضمن تاکید بر اراده بوداپست بر گسترش همه جانبه روابط اقتصادی و تجاری، اظهارکرد: تحریم‌های آمریکا مشکلاتی را ایجاد کرده اما در همین مدت تلاش داشته‌‌ایم تا روابط اقتصادی مجددا تقویت گردد.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان ایرانی از بهترین دانشجویان خارجی در مجارستان هستند، آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های آموزشی اعلام کرد.
مجارستان برای هدیه ۱۰۰ هزار واکسن سینوفارم اعلام آمادگی کرد که بنابر پیشنهاد امیرعبداللهیان توافق شد این بسته هدیه به واکسیناسیون پناهجویان افغانستانی داخل ایران اختصاص باید.

دعوت وزیر خارجه صربستان از امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست بزرگداشت جنبش عدم تعهد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و «نیکولا سلاکوویچ» وزیر خارجه صربستان ظهر امروز به وقت نیویورک در دیداری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به بحث و تبادل نظر در خصوص روابط دوجانبه پرداختند.
وزیر خارجه صربستان با بیان اینکه دو کشور از دیدگاه‌ها، مواضع و ارزش‌هایی نزدیک به هم برخوردار هستند، تبادل هیأت‌ها میان دو کشور در شرایط سخت را نشانه عمق این روابط توصیف کرد.
سلاکوویچ با اشاره به رشد مداوم اقتصاد صربستان، این کشور را مقصدی امن برای سرمایه‌گذاری توصیف کرد.
وی همچنین گفت: منطقه بالکان نیازمند ثبات، صلح و آرامش است و صربستان تلاش می‌کند در این زمینه نقشی سازنده ایفا کند.
وزیر خارجه صربستان در این دیدار از امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست بزرگداشت جنبش عدم تعهد در بلگراد دعوت کرد.
حسین امیرعبداللهیان نیز در این نشست با بیان اینکه دو کشور ایران و صربستان از موقعیتی ژئوپلتیک در منطقه خود برخوردار هستند، یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران همواره از صلح و ثبات بالکان حمایت کرده است و به صربستان نگاهی راهبردی دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین رابطه دوستانه دیرینه میان مردم دو کشور را یک سرمایه توصیف و اشاره کرد که ایران همواره از تمامیت ارضی صربستان حمایت کرده و تلاش داشته است تا در سازمان‌های بین‌المللی همراه این کشور باشد.

تبادل نظر امیر عبداللهیان با همتای قرقیزستانی

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسلان قزاق بایف وزیر خارجه قرقیزستان امروز در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص روابط دوجانبه به ویژه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
عبداللهیان، پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم میان بیشکک و تهران را ارائه و برای استفاده از ظرفیت بندرعباس جهت همکاری‌های ترانزیتی ابراز تمایل کرد.
قزاق بایف روابط تجاری و حضور بخش خصوصی را بنیان همیشگی همکاری اقتصادی دو جانبه توصیف کرده و با ابراز تأسف از کاهش این روابط، خواهان افزایش این مراودات شد و برای تسهیل حضور بخش خصوصی ایران در قرقیزستان اعلام آمادگی کرد.
وزیر خارجه قرقیزستان با بیان اینکه شرایط داخلی این کشور بیش از هر زمان دیگری برای حضور فعالان بخش اقتصادی ایران مهیاست، خواهان آن شد که دو کشور مشترکا بر روی همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار کنند. وی همچنین گفت قرقیزستان آمادگی دارد تا در زمینه ساخت کریدور خط آهن میان دو کشور همکاری کند.
در ادامه این نشست، امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران اولویت بخشی به همسایگان و مناطق مجاور است، از حمایت قرقیزستان از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای تشکر و ابراز امیدواری کرد که این عضویت به رشد حجم تجارت میان دو کشور منجر شود.
وزیر خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی جهت بهره‌گیری از ساز و کارهای جدید برای رشد روابط تجاری دو کشور، یادآور شد که گفت‌وگوهایی جهت همکاری‌های ریلی میان دو کشور انجام و به یک یادداشت تفاهم منتهی شده است، که اکنون نزد مقامات قرقیزستان است و ایران آماده امضای این تفاهم است.
امیرعبداللهیان چارچوب‌های آماده اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یکی از راه‌های گسترش روابط تجاری دو کشور توصیف کرد و گفت بخش خصوصی دو کشور به همکاری جدی علاقمند هستند، اما این موضوع نیاز به تقویت دارد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بخش خصوصی ایران آمادگی دارد تا در بیشکک مرکز تجاری راه‌اندازی کند، گفت علاوه بر بخش‌های تجاری، شرکت‌های پیشرو دانش‌بنیان ایران هم می‌توانند در این مرکز مستقر شوند.
امیرعبداللهیان همچنین برای ارائه دسترسی‌های ترانزیتی و تسهیل دسترسی به بنادر جهت صادرات و واردات اعلام آمادگی و بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک و کمیته‌های دوجانبه میان دو کشور تأکید کرد.
در این نشست طرفین در خصوص وضعیت افغانستان نیز تبادل نظر کردند.

مرور روابط ایران و دانمارک دردیدار امیر عبداللهیان و همتای دانمارکی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای دوجانبه روز پنجشنبه با همتایان خود در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جپ کوفود وزیر خارجه دانمارک دیدار و درباره آخرین وضعیت روابط و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف دوجانبه و منطقه‌‌ای گفت وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به علاقمندی دولت جدید برای برقراری روابطی متوازن با کشورهای مختلف از جمله در اروپا، بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف محیط زیست، انرژی‌های تجدید پذیر، دارویی، دامپزشکی و بهداشتی تاکید کرده واز اقدام دانمارک در تولید انسولین قلمی در ایران تقدیر کرد.
امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی برای مرور روابط و طراحی مسیر توسعه بیشتر روابط دو جانبه، فعال سازی ظرفیت‌های کمیسیون مشترک دو کشور و بازگشایی پروازهای مستقیم تهران و کپنهاگ را در رسیدن به این اهداف موثر خواند.
وی در خصوص فعالیت برخی گروه‌های تروریستی در اروپا و حضور برخی از این عناصر در خاک دانمارک را غیر قابل قبول دانست و خواستار اعمال استاندارد واحد برای برخورد با تروریسم شد.
وزیر امور خارجه همچنین در گفت و گو با همتای دانمارکی خود به تحریم‌ها اشاره کرد و ادامه داد که دولت فعلی آمریکا در اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران مسیر دولت قبلی را ادامه داده و این مغایر ادعاهایی است که به صورت روزانه از واشنگتن شنیده می‌شود که می‌خواهند به برجام بازگردند.
امیرعبداللهیان افزود که البته این تحریم‌ها اگرچه محدودیت‌هایی را ایجاد کرده اما نتوانسته مانعی در روابط خلاقانه تجاری ایران با جهان خارج ایجاد کند و این فرصتی برای هر دو کشور است.
امیرعبداللهیان همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دانمارک برای ارسال کمک‌های لازم به مردم افغانستان گفت.
وزیر خارجه دانمارک نیز در این دیدار ضمن ابراز تمایل به گسترش همکاری‌ها، اظهار داشت که تحریم‌های یکجانبه علیه مردم ایران قابل قبول نیست، در عین حال لازم است در اولین فرصت گفت و گوهای وین از سرگرفته شود.
جپ کوفود از اقدام مهم ایران برای کمک به خارج کردن اتباع خارجی از افغانستان تقدیر کرد و افزود که «دانمارک ۸۰ میلیون دلار برای کمک‌های انسان دوستانه اختصاص داده است و حتما می‌بایست بخشی به آوارگان افغانستان اختصاص یابد.» وزیر خارجه دانمارک در این دیدار بر حمایت دولت متبوع خود از رایزنی‌های منطقه‌‌ای در حوزه کشورهای خلیج فارس تاکید کرد.
امیرعبداللهیان در این نشست همچنین برخی موضوع‌های کنسولی در مورد مشکلات اتباع ایرانی در خاک دانمارک را مطرح کرد. وزیر امور خارجه دانمارک از همکاری مشترک کنسولی برای حل و فصل موضوع‌های مطروحه استقبال کرد.

/ ایرنا و ایسنا و سایت وزارت خارجه

نظر شما