شناسهٔ خبر: 49738762 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

میزان سازش در پرونده‌های قضایی روستایی از شهری بیشتر است

بجنورد-رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به نقش پررنگ علما، ائمه جماعات و بزرگان هر محل در کاهش پرونده های قضایی، گفت: میزان صلح و سازش در جوامع روستایی به نسبت حوزه‌های شهری بیشتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری ظهر پنج شنبه در حاشیه بازدید از اماکن قضائی مانه و سملقان اظهار کرد: نرخ متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شهرستان مانه و سملقان قابل قبول است.

رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اقدامات مؤثری که در راستای کاهش تعداد پرونده‌های وارده انجام‌شده، نرخ رسیدگی‌های قضائی در حد متعارف است و همچنین نرخ زمان رسیدگی نیز با لحاظ اینکه این نرخ از میانگین کشوری پایین‌تر نیست در حد قابل‌قبولی می‌باشد؛ ولی با این وجود انتظار داریم این شاخص‌های عملکردی در سال جاری به نحو مطلوب بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه میزان صلح و سازش در پرونده‌های دارای قابلیت سازش در مانه و سملقان پایین‌تر از شاخص‌های کشوری و استانی است، خاطرنشان کرد: این شهرستان ظرفیت‌ها و امکانات خوبی دارد و شایسته است مدیران قضائی با جلب مشارکت دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی ازجمله به‌کارگیری قابلیت‌های مردمی و توانمندی‌های علما و بزرگان با قید فوریت میزان مصالحه در پرونده‌ها را افزایش دهند.

حجت الاسلام جعفری بیان داشت: با این وجود باید اذعان داشت میزان صلح و سازش در جوامع روستایی به نسبت حوزه‌های شهری بیشتر و بهتر است و لازم است مدیران قضائی طی جلساتی با دعوت از عوامل ذی‌ربط در حوزه صلح و سازش راهکارهای نحوه استفاده از ظرفیت‌های مهم این شهرستان را در اشاعه فرهنگ مصالحه اجرا نمایند.

رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی اختلافات ملکی و خانوادگی را از حیث فراوانی به‌عنوان بیشترین پرونده‌های قضائی مطروحه در این حوزه قضائی برشمرد و از عوامل مؤثر در صلح و سازش به‌ویژه علما و ائمه جمعه و جماعات خواست برای اجرای سازوکارهای مربوط به صلح و سازش و بهبود عملکردها اهتمام جدی داشته باشند و بیشتر تلاش کنند.

این مقام قضائی، هزینه‌های مادی و معنوی پیشگیری و صلح و سازش را به‌مراتب کمتر از رسیدگی‌ها و اجرای احکام قضائی دانست و از مردم این شهرستان خواست با همکاری و همراهی بیشتری با عوامل صلح و سازش در این شهرستان داشته باشند.

وی در پایان گفت: در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰ با ساماندهی فرایندها و ارتقا سطح تعاملات و نیز تنظیم راهبردها و پیش‌بینی دقیق سازوکارها، شاخص‌های عملکردی در حوزه‌های مختلف ازجمله در بعد صلح و سازش و همچنین نرخ زمان رسیدگی‌های قضائی بیش‌ازپیش بهبود یابد.

نظر شما