شناسهٔ خبر: 49736986 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«هفت روز سیما» در مهر؛

سیروس مقدم و چالش ساخت «پایتخت۷»/ مجوز وایرالی‌های زرد از کجاست؟

عطیه موذن

منتفی شدن فصل هفتم «پایتخت»، حاشیه یک ویدئوی وایرالی در شبکه پنج، نظر وزیر ارشاد درباره وی‌اودی‌ها و ممیزی ۲۰ دقیقه‌ای فیلم «مبارک» از جمله خبرهای مهم سیما در این هفته بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه اول مهر ماه می‌توانید با شماره ۹۵ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ سیروس مقدم

بعد از جنجال فصل ششم پایتخت و پایان بندی و حاشیه‌های بعد از پخش که تا یک سال طول کشید قرار شد سیروس مقدم برای نوروز ۱۴۰۰ دو قسمت پایان بندی فصل ششم را بسازد و نوروز ۱۴۰۱ هم فصل هفتم پایتخت را بسازد. حتی شنیده‌هایی به صورت غیررسمی هم مطرح می‌شد که تیم «پایتخت» قرارداد این دو قسمت پایانی و فصل هفتم را هم با تلویزیون بسته است.

با این حال این روزها و در حالی که وارد نیمه دوم سال شده‌ایم هیچ خبری از ساخت «پایتخت ۷» نیست و عوامل همچنان در حال ساخت سریال «جزیره» در کیش هستند. سریالی که بازیگران متعددی دارد و قرار است برای پخش از شبکه نمایش خانگی آماده شود.

سیروس مقدم و چالش ساخت «پایتخت۷»/ مجوز وایرالی‌های زرد از کجاست؟

سیروس مقدم از سال گذشته مشغول پیش تولید این سریال بود و از ابتدای امسال هم این سریال را کلید زده است. این دومین سریال مقدم است که در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود و او پیش از این سریال «خواب زده ها» را به تولید رسانده بود که یک شکست کامل برایش محسوب می‌شد و حتی برای انتقاد هم مورد بحث و سوژه کاربران و رسانه‌ها قرار نگرفت. از طرفی خود سازندگان هم دیگر تمایلی به ادامه این سریال نشان ندادند و علی رغم اینکه پایانی باز برایش در نظر گرفته شده بود و قرار بود فصل دوم آن ادامه یابد اما بعد از پخش، هیچ گاه سخنی از ساخت فصل دوم آن نشد.

حالا مقدم مشغول ساخت دومین سریال نمایش خانگی خود است که این روزها در جزیره کیش تصویربرداری می‌شود و مشخص نیست تولید آن چه زمانی به پایان می‌رسد. علاوه بر اینها اما ظاهراً الهام غفوری طرح دیگری را هم در دست تولید دارد که اگر مشغول تولید آن شود از «پایتخت» جدید بازخواهد ماند. روزنامه هفت صبح این هفته با اشاره به این طرح جدید الهام غفوری خبر داد که فصل هفتم پایتخت به بن بست خورده است و نوشت: «تولید فصل هفتم پایتخت در سال ۱۴۰۰ قطعاً منتفی است چراکه قرار است الهام غفوری طرح دیگری را به کارگردانی سیروس مقدم وارد مرحله تولید کند.»

تیم پایتخت البته این قابلیت را هم داشته است که درست در یکی دو ماه مانده به نوروز کار خود را شروع کند و سریالش را به تولید برساند و از آنجایی که هنوز جزئیات دقیقی از طرح جدید الهام غفوری مطرح نشده است باید دید چقدر ممکن است صداوسیما آنها را برای تولید فصل هفتم پایتخت ترغیب کند و نظرشان را برگرداند.

حاشیه هفته؛ چه کسی خواهان وایرالی های زرد است؟

سوسن پرور چند باری به خاطر چهره‌اش سوژه مصاحبه و گفتگو شده است و احتمالاً این فقط در ایران است که انسانی را فارغ از زن یا مرد بودن، نه به خاطر مهارت‌ها، استعداد و عملکرد که به دلیل ظاهرش مورد قضاوت قرار دهند.

این قضاوت البته آنجایی به وقاحت و توهین تبدیل می‌شود که در یک برنامه متعلق به تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود. ماجرا از این قرار است که سوسن پرور چندی پیش در برنامه صبحگاهی شبکه پنج حضور یافت برنامه‌ای که از جنس طنز و سرگرمی هم نبود که البته اگر هم بود باز هم از بار زرد بودن و توهین آمیز بودن موقعیت ایجاد شده برای مهمان کم نمی‌کرد.

این بازیگر البته در این موقعیت با خونسردی واکنش نشان داده است و در عین حال با اشاره‌ای به یک اذیت و آزار تکراری خاطره یک مصاحبه دیگر را هم با مجری زنده کرد. اینجا بخشی از پرسش و پاسخ‌های مجری و مهمان را بخوانید.

سیروس مقدم و چالش ساخت «پایتخت۷»/ مجوز وایرالی‌های زرد از کجاست؟

«-می خوام بی ادبی! کنم این سوال و بپرسم خیلی‌ها شما را اذیت کردند کامنت هاشون، جسارتا به خاطر ویژگی‌های ظاهری تون!....»

* دقیقاً مثل مصاحبه شما. خود شما چقدر من و اذیت کردید!

- مصاحبه من خوب بود

* مصاحبه چالشی خوبی بود ولی دقیقاً...

- نه… نه… حرف‌های منفی‌ای که به شما می‌زدند درباره چهره تون در حالی که انگار شما هیچیک از این حرف‌ها را نشنیدید و رفتید جلو و همه این حرف‌ها و انرژی‌های منفی را ریختید دور… چطور کنار آمدید؟»

از تک جمله مجری دیگر برنامه هم که می‌گوید «او عشق من است اگر اذیتتون کرده» فاکتور می گیریم… اینها دیالوگ‌های یک برنامه صبحگاهی تلویزیون است که یکی دو هفته‌ای است پخش شده و هنوز هم در حال وایرال شدن است. این نوع گفتگوها برای وایرال شدن ویدئویی از یک برنامه خیلی وقت است که صداوسیما را از مرجع بودن و رسانه فرهنگی بودن ساقط کرده است. اما باید دید غیر از مجریانی همچون مصطفی امامی که می‌خواهند با استفاده از این صحنه‌ها برنامه دیده شود چقدر مدیران بالادستی در وایرال شدن این ویدئوها موثرند.

کم نیستند مدیرانی که از قبل از پخش برنامه انتظار ویدئوهای وایرالی دارند و از برنامه ساز درباره محتوایی می‌پرسند که قرار است در شبکه‌های اجتماعی بازنشر گسترده‌ای داشته باشد و حتی اگر برنامه ساز چنین فضایی نداشته باشد بازخواست می‌شود.

نکته هفته؛ اولین موضع وزیر ارشاد درباره سریال‌های خانگی

بحث تولید و نظارت سریال‌های خانگی از زمان نگارش فیلمنامه و پروانه ساخت تا ممیزی و نظارت و مجوز پخش در این دو سه سال بارها سوژه داغ رسانه‌ها، سازندگان آثار و حتی مردم شده است.

اینکه بالاخره چه نهادی بر روند ساخت این آثار نظارت دارد و چند و چون این نظارت چگونه خواهد بود برای هر صنف و قشری از هر زاویه‌ای بحث برانگیز شده است؛ از منافع مالی و انحصاری گرفته تا آسیب نخوردن به محتوا و ممیزی و خروجی کار.

سیروس مقدم و چالش ساخت «پایتخت۷»/ مجوز وایرالی‌های زرد از کجاست؟

حدود یکی دو سال است که ساترا (سازمان فعال زیر نظر صداوسیما) اعطای مجوز وی او دی‌ها و پلتفرم‌ها را بر عهده دارد و طی یک سال اخیر نیز قرار بود مجوزهای تولید این آثار را هم بر عهده بگیرد و تا بخشی از کار را هم در دست گرفت.

مسئولان ساترا ابتدای تابستان امسال نیز در گفتگویی با خبرنگار مهر به صراحت اعلام کردند که دیگر مجوز ساخت سریال از سوی ارشاد برایشان اعتبار ندارد اما درست به فاصله مدت زمانی کوتاه شوراهای جدیدی فراتر از ساترا و در خود سازمان صداوسیما برای نظارت روی مجوزهای ساخت آثار خانگی شکل گرفت.

حالا با روی کار آمدن دولت جدید وزیر ارشاد اولین موضع رسمی خود را درباره وی او دی‌ها اعلام کرده و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسیده بود هنوز سازمانی که می‌خواهد مجوز وی او دی‌ها را اعطا کند مشخص نیست؟ بیان کرده بود «چرا مشخص است و الان سازمان سینمایی این مسئولیت را به عهده دارد و برخی دیگر از دوستان برخی از این مجوزها را در دست دارند که باید از این حال دربیاید.»

وزیر ارشاد از جلساتی با صداوسیما نیز سخن گفته بود و باید دید آیا دوباره مجوز سریال‌های خانگی هم به ارشاد برمی گردد یا خیر.

سینما در سیما؛ سانسور ۲۰ دقیقه‌ای یک فیلم

فیلم سینمایی «مبارک» ساخته محمدرضا نجفی امامی که ساختار آن به رئال انیمیشن معروف است جمعه گذشته ۲۶ شهریورماه از شبکه امید پخش شد اما پخش این اثر چندان بی حاشیه هم نبود و نزدیک به ۲۰ دقیقه از این فیلم حذف شد. اکثر سکانس‌های حذفی نیز مربوط به الناز شاکردوست بازیگر نقش اصلی این فیلم بود که در پخش درآمده بود.

سیروس مقدم و چالش ساخت «پایتخت۷»/ مجوز وایرالی‌های زرد از کجاست؟

این اولین بار نبود که این فیلم از تلویزیون پخش می‌شد اما برای خیلی‌ها سوال شده بود که چرا پخش این فیلم مجوزدار با ممیزی‌های دوباره ای مواجه شده است. به ویژه که خود واحد تأمین برنامه‌ها که فیلم و سریال‌های خارجی و آثار سینمای ایران را تهیه می‌کند یک ممیزی اولیه روی برخی صحنه‌ها و جزئیات اعمال می‌کند.

مهدی سالم مدیر شبکه امید درباره جزئیات این اصلاحات با اشاره به رویکردهایی که در این شبکه دارد در توضیحی گفته است: «اثری که در سینما روی پرده می‌رود و اثری که در صداوسیما پخش می‌شود، بسیار با یکدیگر متفاوت هستند؛ چراکه چارچوب‌ها متفاوتند. بخشی از این اصلاحات از سوی شبکه امید و بخشی دیگر نیز از طرف بخش تأمین برنامه شبکه‌ها صورت گرفته است»

پیش از این هم چند باری پخش فیلم‌های سینمای ایران از شبکه‌های سیما با حاشیه‌هایی مواجه شده که به نسبت شبکه پخش‌کننده فیلم، مدت زمان فیلم‌ها و حتی بخشی از موسیقی فیلم دستخوش تغییر شده است و گاهی صدای کارگردانان یا تهیه کنندگان را هم درآورده است.

پیشنهاد هفته؛ مخاطب خاص پیاده روی اربعین باشید

از جمله برنامه‌های مناسبتی که از ابتدای ماه محرم روی آنتن رفت «مخاطب خاص» با اجرای رسالت بوذری بود که از خود کربلا روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

سیروس مقدم و چالش ساخت «پایتخت۷»/ مجوز وایرالی‌های زرد از کجاست؟

«مخاطب خاص» چندین سال است که از شبکه سه سیما پخش می‌شود و سال گذشته با بسته بودن راه کربلا ابتدا از استودیویی در تهران روی آنتن رفت و سپس عوامل به کربلا رفتند.

این برنامه امسال از ابتدای محرم از کربلا روی آنتن رفت و پخش آن همچنان ادامه دارد. این روزها که بسیاری حسرت رفتن به پیاده روی اربعین را دارند اما به دلیل کرونا و پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانند با این سفر معنوی همراه شوند می‌توانند هفته آینده و در شب اربعین با این برنامه به زیارتی از راه دور بروند و زائر یک زیارت معنوی باشند.

هادی آشتیانی تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده دارد و به صورت زنده و شبانگاهی در ایام اربعین روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

نظر شما