شناسهٔ خبر: 49735486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هفت خان سفر به کربلا/ سیل بازماندگان در سایه بی‌تدبیری‌ها

شرایط سفر به کربلا امسال متفاوت بود، بخشی از مردم واکسن زده بودند و منتظر بازگشایی مرزها بودند و بخشی دیگر انتظار داشتند با رعایت پروتکل‌ها و در سفری کوتاه قدمی در مسیر زیارت بردارند غافل از اینکه به دلیل بی برنامگی‌ها زیارت امسال با مصائب زیادی مواجه شد.

صاحب‌خبر -

«هله ابزوار ابوسجاد» به نوای مورد علاقه ایرانی‌ها در اربعین تبدیل شده بود و خیلی از شیعیان در آستانه اربعین حسینی راهی عتبات عالیات می‌شدند تا قدمی کنار «مشایه» بردارند.

سال به سال بر شکوه اربعین حسینی افزوده می‌شد اما به دلیل شیوع کرونا اربعین بر عشاق اباعبدالله سخت گذشت و سال گذشته توفیق زیارت نصیب نشد‌.

امسال اما شرایط متفاوت بود، بخشی از مردم واکسن زده بودند و منتظر بازگشایی مرزها بودند و بخشی دیگر انتظار داشتند با رعایت پروتکل‌ها و در سفری کوتاه قدمی در مسیر زیارت بردارند و با رفع عطش بندگی به خانه بازگردند، غافل از اینکه به دلیل بی برنامگی‌ها زیارت امسال با مصائب زیادی مواجه شد.

سیل بازماندگان
در ابتدا اعلام شد که دولت عراق به دلیل شیوع کرونا از هر کشور خارجی فقط پنج هزار نفر راهی عتبات شوند اما مسئولان ایرانی اعلام کردند که تعداد زائران به ۳۰ هزار نفر و در روزهای اخیر اجازه ورود ۶۰ هزار ایرانی به خاک عراق برای زیارت اربعین را دریافت کرده‌اند.

با این وجود عراقی‌ها پیش شرط تزریق‌ دو دز واکسن‌ را تعیین کردند تا عملا بخش زیادی از مشتاقان زیارت، از این سفر معنوی باز بمانند.

ناهماهنگی در تصمیمات

زائران ایرانی مانند سال‌های گذشته برای عزیمت به عتبات باید در سامانه سماح نام نویسی می‌کردند‌ اما این سایت در همان روزهای اول از دسترس خارج شد تا سردرگمی‌ها آغاز شود.

خان دوم اما تایید دریافت دو دز واکسن کرونا بود؛ تعداد زیادی از زائران دو‌ دز واکسن کرونا را دریافت کرده بودند اما به دلیل ایراد در سیستم کشوری این مسئله پیش آمد تا بخش زیادی از عاشقان زیارت دچار مشکلات پیش بینی نشده شوند.

خان سوم دریافت ویزا بود؛ هرچند در ابتدا اعلام شده بود که ویزای اربعین حذف می‌شود اما این ویزا حذف نشد و سهمیه‌های استانی برای زیارت در نظر گرفته شد.

اما زمان صدور ویزا خیلی دیر و‌ در فاصله کمتر از یک هفته تا اربعین صادر شد تا عملا سختی‌های زیارت بیشتر شود.

خان چهارم دریافت کد کیوآر دریافت دو دز واکسن بود که خیلی دیر اعلام شد و دریافت این کد با سختی‌های عملی مواجه شد.

خان پنجم اما تهیه بلیت هواپیما برای سفر به عتبات است؛ در ابتدا پرواز اهواز - نجف برقرار نبود تا خوزستانی‌ها برای سفر اربعین با مشکل ویژه مواجه شوند. حتی بلیط تهران به نجف هم به سختی پیدا می‌شود و خیلی‌ها بلیط گیرشان نیامد.

سپس پروازها برقرار شد اما عملا این پروازها پاسخگوی نیاز زائران نبود چرا که تعدادشان کم بود؛ مشکل دیگر زمان پرواز بود که زمان عزیمت زائران را یک روز پس از اربعین عازم عتبات می‌کرد.

مشکلات پیش بینی نشده

خان ششم کد کیوآر تست PCR بود که در رسانه‌ها اعلام نشده بود؛ زائران برای دریافت این کد باید به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه می‌کردند و سه آزمایشگاه در اهواز امکان ارائه این کد را داشتند.

خان هفتم و آخر تهیه بلیت با نرخ مصوب بود؛ برخی از شرکت‌های هواپیمایی بلیت رفت و برگشت را نمی‌فروختند و امکان گران شدن آن در مسیر برگشت وجود داشت.

یا اینکه بخشی از زائران‌ امکان خرید بلیت ۵ میلیونی رفت و برگشت را نداشتند و مجبور شدند آن را به قیمت آزاد تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این‌ها مشکلات اصلی در مسیر اربعین امسال بود اما تعدادی از زائران هنگام عزیمت به عراق گفتند که بخش زیادی از این مشکلات حاصل ناهماهنگی بین دولت‌های ایران و‌ عراق بود.

مشکلاتی که سبب شد بخش زیادی از مشتاقان زیارت، از سفر به کربلا بازبمانند و امسال هم حسرت اربعین بر دل آن‌ها بماند.

انتهای پیام/ی

نظر شما