شناسهٔ خبر: 49733725 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا از اخبار دانشگاهی گزارش می‌دهد؛

از نحوه برگزاری نیمسال جدید تحصیلی در دانشگاه‌ها تا جنجال ممنوع‌الخروجی رئیس سازمان سنجش

سال تحصیلی جدید در حالی در دانشگاه‌ها آغاز شده که اخبار متعددی از نحوه آموزش به دانشجویان شنیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ با فرارسیدن ماه مهر، سال تحصیلی جدید به‌صورت رسمی در دانشگاه‌های کشور آغاز شد. در هفته منتهی به مهرماه اخبار متنوعی در حوزه دانشگاهی در رسانه مختلف منتشر شد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل دانشجویان در این روزها مربوط به نوع آموزش است چراکه واکسیناسیون دانشجویان آغاز شده و بسیاری از دانشجویان منتظر ازسرگیری فعالیت‌های حضوری در دانشگاه‌ها هستند. به گفته محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ «برنامه‌ریزی شده است با این حجم واکسیناسیونی که صورت می‌پذیرد، دانشگاه‌ها ابتدا به‌صورت تلفیقی مجازی و حضوری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مرحله پروپوزال آغاز شود. به‌مرور دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان کارشناسی نیز اضافه خواهند شد. باید آمادگی داشته باشیم به‌محض اعلام ستاد ملی کرونا آموزش حضوری دانشجویان را برگزار کنیم.»

ازآنجایی‌که دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد دانشجویان کل کشور را در خود جای داده نحوه برگزاری کلاس‌ها در این دانشگاه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس اعلام دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم آغاز سال تحصیلی در این دانشگاه؛ ۸ تا ۱۲ هفته از ترم را آموزش مجازی ارائه می‌شود و از ۱۵ آبان یا اول آذر بخشی از آموزش به‌صورت حضوری آغاز خواهد شد. کلاس‌های عملی نیز در مناطق سفید تا آبی و مناطق مجاز آماده‌سازی شده است و باید آزمایشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند. در مناطق قرمز و نارنجی نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است.»

آن چیزی که در دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت قاطع اعلام شده نحوه برگزاری امتحانات است. دکتر طهرانچی در این باره می‌گوید: «امتحانات نیمسال جدید تحصیلی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و دانشجویان خود را برای امتحانات حضوری آماده کنند.»

بیشتر بخوانید:

اشتغال تضمینی دانشجویان با اجرای طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی

هنوز درباره ارائه اینترنت رایگان به‌ دانشجویان تصمیم‌گیری نشده است

درخواست ممنوع‌الخروجی رئیس و معاونان سازمان سنجش از کشور

هنوز درباره ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان تصمیم‌گیری نشده است

با اینکه سال تحصیلی جدید در بستر اینترنت آغاز می‌شود؛ اما وزارت ارتباطات هنوز درباره ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان تصمیم‌گیری نکرده است. به گفته ستار هاشمی، معاون فناوری‌ونوآوری وزارت ارتباطات؛ «نحوه ارائه خدمات فضای مجازی برای دانشجویان از سوی سازمان‌های مربوطه در دست بررسی است. به‌محض نهایی شدن تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.»

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود که آموزش دانشجویان تا اواسط ترم تحصیلی به‌صورت مجازی باشد البته وزارت ارتباطات در شرایط مشابه سال گذشته اینترنت رایگان در اختیار دانشجویان و اساتید قرار داده بود.

اعلام نتایج برخی از آزمون‌ها

در هفته سپری‌شده نتایج انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ناپیوسته ۱۴۰۰ رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بر روی سامانه www.azmoon.org قرار گرفت.

اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی پذیرش با آزمون و همچنین رشته‌های تحصیلی پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۰ امروز ۲۹ شهریور نیز از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

در این میان نتایج نهایی آزمون دوره‌های کاردانی نظام جدید آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ نیز اعلام شد در این آزمون بیش از ۹۱ هزار نفر پذیرفته شدند.

درخواست ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان سنجش و پاسخ خدایی

یکی از اخبار حاشیه‌ای هفته گذشته درخواست ممنوع‌الخروجی ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بود. احمد نادری، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از سازمان سنجش در نامه‌ای به دادستان کشور، خواهان ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان سنجش و برخی مدیران آن شد.

در نامه نادری آمده است: «متأسفانه باخبر شدیم آقای ابراهیم خدایی (رئیس سازمان) به بهانه فرصت مطالعاتی قصد خروج از کشور دارند. همچنین شائبه خروج برخی از مدیران این سازمان نیز با عنایت به شکایات و تخلفات گسترده وجود دارد. لهذا، خواهشمند است دستور مقتضی جهت ممنوع‌الخروج شدن ایشان را صادر فرمایید تا خللی در فرآیند تظلم‌خواهی مردم و صیانت از حقوق بیت‌المال رخ نداده و امکان فرار از بار مسئولیت و پاسخگویی برای این فرد میسر نگردد.»

اما خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پی انتشار نامه رئیس هیئت تحقیق و تفحص عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور به دادستان کل کشور و درخواست وی مبنی بر ممنوع‌الخروج شدن وی؛ طی نامه‌ای از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس درخواست کرد به اظهارات مطرح شده توسط این نماینده در خصوص خروج وی از کشور، رسیدگی قانونی شود.

انتهای پیام/۴۰۴۰/پ

نظر شما