شناسهٔ خبر: 49729700 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

دانش‌آموز حافظ قرآن از برکات مؤانست با کلام وحی می‌گوید / درک مفهوم؛ مهمتر از حفظ آیات + فیلم

امیرمهدی جعفریان، حافظ کل و دارنده رتبه استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی است. وی از سن هفت‌سالگی توانست به درجه حفظ کل برسد و علاقه‌مند است در آینده با تدریس، تعداد زیادی را به عرصه‌های قرآنی راهنمایی کند. امیرمهدی جعفریان، حافظ کل و دارنده رتبه استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی است. وی از سن هفت‌سالگی توانست به درجه حفظ کل برسد و علاقه‌مند است در آینده با تدریس، تعداد زیادی را به عرصه‌های قرآنی راهنمایی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، همزمان با آغاز سال تحصیلی 1400-1401 به سراغ امیرمهدی جعفریان، حافظ کل قرآن کریم رفتیم. وی متولد 28 مرداد 1385 در تهران است و امسال در پایه نهم مشغول به علم‌آموزی خواهد بود. امیرمهدی جعفریان، فرزند دوم خانواده است و توانسته طی دو سال (از 7 تا 9 سالگی) به درجه حفظ کل برسد.

وی از انگیزه‌اش برای ورود به این عرصه گفت و افزود: در منزل با پدرم حفظ جزء سی‌ام قرآن را تمرین کردم و هنگامی که پدرم دید استعداد حفظ دارم به دنبال مؤسسه‌ای رفتند تا به صورت اصولی به این امر بپردازم.

پس از پرس‌وجوهای پدر و آشنایی با مؤسسه دارتحفیظ القرآن الکریم، امیرمهدی حفظش را با مؤسسه ادامه می‌دهد و پس از استعدادیابی، از جزء یک شروع به حفظ قرآن می‌کند. جعفریان درباره برنامه حفظش، افزود: اوایل، روزی نیم صفحه حفظ می‌کردم، اما پس از چند ماه، روزانه یک صفحه افزایش یافت، به طوری که روزانه سه ساعت را برای امر حفظ و تثبیت محفوظاتم، اختصاص می‌دادم.

پنجشنبه///درک قرآن؛ مهمتر از حفظ آیات/ دانش‌آموز حافظ قرآن از برکات مؤانست با کلام وحی می‌گوید +فیلم

وی از محضر اساتیدی چون حجت‌الاسلام سیدمحمد میریحیی و سعید حاجیان بهره‌ برده است. امیرمهدی در حال حاضر روزی دو جزء را مرور می‌کند و محفوظاتش را به مادرش تحویل می‌دهد.

جعفریان درباره میزان علاقه‌مندی‌اش به فراگیری مفاهیم و بکارگیری آن در زندگی‌اش، بیان کرد: تاکنون فرصتی فراهم نشده تا مفاهیم را به طور جدی دنبال کنم، اما همواره سعی داشتم تا نکات کاربردی را در زندگی به کار گیرم و حتی دیگر هم سن و سالانم را به این امر تشویق کنم. قرائت قرآن را نیز تا سال گذشته به صورت تخصصی دنبال می‌کردم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2184244" ><script type="text/JavaScript" src="iqna.ir/fa/news/play/embed/3999421/2184244?width=400&height=300"></script></div>
نهمین دوره مسابقه اسراء شبکه قرآن و معارف سیما

امیرمهدی درباره آینده‌ای که برای خود متصور شده است، گفت: دوست دارم سایرین را با فنون و منش قرآنی آشنا کنم و و حتی به تدریس قرآن بپردازم اما نه به عنوان رشته اصلی تحصیلی و شغلی آینده‌ام.

وی دارای رتبه‌های استانی در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در رشته حفظ 20 جزء و حفظ کل و همچنین مسابقات دارالقرآن‌ امام علی(ع) در رشته حفظ کل و همچنین از حافظانی است که در طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم(اسوه) شرکت کرده است. این حافظ نوجوان به برکات مؤانستش با قرآن اشاره کرد و گفت: برکات زیادی از حفظ قرآن در زندگی نصیبم شد، مهمترین آنها این بود که چندین بار به عتبات عالیات مشرف شدم و از دوستان و سایر هم سن و سالانم می‌خواهم تا اخلاق و رفتار قرآنی داشته باشند و خودشان را به کلام وحی نزدیک کنند. همراهی با قرآن، موجب آرامش بیشتر و کسب فضائل مختلف می‌شود.

مریم شیخ‌ربیعی، مادر این حافظ نوجوان درباره حس داشتن فرزند قرآنی گفت: این توفیقی است که نصیب خانواده ما شده است. امیرمهدی تنها حافظ خانواده ما است البته پدر و برادر بزرگتر امیرمهدی نیز با قرآن همنشین هستند، اما نه به صورت تخصصی.

وی از جرقه پیشنهاد حضور امیرمهدی در کلاس حفظ گفت و افزود: هنگامی که امیرمهدی چهار سال داشت، من به کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی می‌رفتم. از همانجا فکر کردم که چه بهتر فرزندم را در این راه قرار دهم با پدرش مشورت کردم و ایشان هم نظرشان مثبت بود. خاطرم هست در نمایشگاه قرآن همان سال با مراجعه به بخش مشاوره قرآنی به ما پیشنهاد دادند، بهتر است او را از سن شش سالگی به سمت حفظ قرآن هدایت کنیم. اواخر پایه اول ابتدایی به دلیل اینکه حفظیاتش هم خوب بود، تصمیم گرفتیم در این مسیر هدایتش کنیم.

شیخ‌ربیعی ادامه داد: در ابتدا پدرش با امیرمهدی برای حفظ جزء سی‌ام کار می‌کرد و بعد که توانایی او را دید، با راهنمایی یکی از دوستان، با دارتحفیظ آشنا شد و این موجب ثبت‌نام امیرمهدی در آنجا شد. حتی خاطرم هست که با وجود اینکه امیرمهدی در کلاس حفظ از سایر دوستانش عقب بود، تلاش کرد و با پشتکار، سطح محفوظاتش را به آنها رساند که موجب شگفتی استادش آقای همتی شد و سپس به دوره تخصصی حفظ استاد میریحیی معرفی شد.

پنجشنبه///درک قرآن مهمتر از حفظ آیات است/ دانش‌آموز حافظ قرآن از برکات مؤانست با کلام وحی می‌گوید

مادر امیرمهدی نیز به مانند سایر مادران، نگران عقب‌ افتادن فرزندش از تحصیل بود و حتی طی مشورت با اساتیدی قرآنی نیز بارها با این موضوع مواجه شده بود که امیرمهدی از درسش نماند چون سرنوشت و آینده‌اش با آن رقم می‌خورد و در کنار آن به قرآنش نیز بپردازد که الحمدلله نیز همین گونه بود.

امیرمهدی بیشتر به بازی‌های رایانه‌ای علاقه‌مند است و در اوقات فراغتش ضمن زمزمه محفوظاتش، ترجیح می‌دهد بازی‌های کامپیوتری انجام دهد.

شیخ‌ربیعی با اشاره به اینکه دوست دارم امیرمهدی به دنبال مفاهیم و تفسیر آیات برود، اظهار کرد: اما تاکنون علاقه‌مندی به این عرصه نشان نداده است تا به صورت حرفه‌ای به دنبال آن برود. وی حتی هنوز درباره آینده شغلی‌اش تصیم نگرفته تا در چه رشته‌ای تحصیل کند.

وی درباره تأثیرگذاری مؤسسات قرآنی در فراهم کردن بستر‌های آموزشی برای متقاضیان در هر گروه سنی، بیان کرد: الحمدلله زمینه آموزش، مشاوره و استعدادیابی در مؤسسات فراهم است. حفظ قرآن کار بزرگی است و معتقدم یک حافظ موفق در امر حفظ نیازمند برنامه‌ روزانه و منظم است.

ششمین کرسی تلاوت فرهنگسرای قرآن با حضور امیرمهدی جعفریان، قاری نوجوان از آیات ۱۵ تا ۲۵ سوره ذاریات

مادر این حافظ نوجوان درباره نقش والدین و خانواده در استمرار فرزندانشان بر فعالیت‌های قرآنی با بودن تشویق، گفت: در نظر گرفتن جنبه‌های تشویقی، موجب ایجاد زمینه‌های انگیزشی برای حفظ فرزندان در عرصه‌های قرآنی است و زمینه را فراهم می‌کند تا این عرصه را گام به گام پیش روند. ما هم سعی کردیم تا برای امیرمهدی با حفظ‌هایی که انجام می‌داد، هدایایی که مورد علاقه‌اش است، تهیه کنیم و حتی مسجد محل در مناسبت‌های مختلف به او هدیه می‌داد.

حمیدرضا جعفریان، پدر امیرمهدی سفرهای متعدد به عتبات عالیات را از برکات فرزند، حافظ قرآن داشتن دانست و افزود: او از سن هفت سالگی حفظ تخصصی را آغاز کرد و پس از اتمام حفظش از طریق دوستان متوجه شدیم داراالقرآن عتبه حسینی جلسات و محافلی را داخل حرم امام حسین(ع) برگزار می‌کند که امیرمهدی هم در آنها به امر تلاوت پرداخته است.

امیرمهدی نزدیک به سی بار به منظور اجرا در محافل قرآنی به عتبات عالیات اعزام شده است و حتی پدرش به عنوان مدیر گروه قرآنی در عتبه معرفی شده است تا به عنوان مدیر کاروان قرآنی، دوستانی که در مؤسسات قرآنی ایران علاقه‌ند به اجرای برنامه در محافل خارج از کشور، هستند، همراهی کند.

پنجشنبه///درک قرآن مهمتر از حفظ آیات است/ دانش‌آموز حافظ قرآن از برکات مؤانست با کلام وحی می‌گوید

پدر این حافظ نوجوان با تأکید بر اینکه والدین باید فرزندانشان را به درک قرآن، علاقه‌مند کنند و نه اینکه تنها حافظ قرآن تربیت کنند، افزود: اگر والدین فرزندانشان را به اجبار در این عرصه بیاورند، فرزندان هنگامی که به سن بلوغ یا بالاتر می‌رسند، بعضا از این امر زده می‌شوند و به دنبال سایر اهداف و برنامه‌های خود می‌روند و این امر خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند، بنابر این چه بهتر است که خانواده‌ها در ابتدا فرزندانشان را شخصیت‌شناسی کنند و پس از ارزیابی توانایی و ظرفیت آنها و علاقه‌مندی‌شان، سپس به این عرصه وارد کنند.

وی تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند، حفظ قرآن، راه ورود به قرآن است. امیرمهدی خود به این عرصه علاقه‌مند بود و من و مادرش نیز مدتی ایشان را کمک کردیم و از این به بعد فقط وی را از لحاظ فکری حمایت می‌کنیم و او خود باید این راه را ادامه دهد.

امیرمهدی برای اجرای برنامه از سوی شورای عالی قرآن به سلیمانیه عراق و سوریه نیز اعزام شده است. وی پس از اجرایی که همراه با علی فیضی و حنانه خلفی از دیگر حافظان کشورمان در اختتامیه یکی از دوره‌های مسابقات بین‌المللی قرآن در هتل ارم تهران داشت، به دعوت استاد رجب (از اساتید ترکیه که از حُسن حفظ وی راضی بود)، به اتفاق پدرش برای چندین اجرا در ماه مبارک رمضان به استانبول رفت.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2184344" ><script type="text/JavaScript" src="iqna.ir/fa/news/play/embed/3999421/2184344?width=400&height=300"></script></div>
انتهای پیام

نظر شما