شناسهٔ خبر: 49728496 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خشکسالی و توسعه شبکه تامین آب شرب طرقبه شاندیز را با مشکل مواجه کرد

مشهد- ایرنا- فرماندار طرقبه شاندیز (بینالود) در استان خراسان رضوی گفت: خشکسالی، کاهش بارندگی، اتصال شبکه روستایی به آب شهری و توسعه شبکه آبرسانی تامین آب شرب در این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

سیدحسن حسینی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر مصرف آب شرب در شهرهای شاندیز، طرقبه و روستاهای این شهرستان به ترتیب ۱۲۰، ۱۸۰ و ۹۰ لیتر در ثانیه است که با توجه به اتصال شبکه آب روستایی به شبکه آب شهری با کمبود آب شرب به میزان ۱۰۰ لیتر در ثانیه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: برای رفع این کمبود اقدام به کاهش فشار در شبکه آب شهری می کنیم تا در ساعات شب مخازن آب برخی مناطق روستایی را تامین کنیم که این امر موجب کم فشاری یا قطع آب در برخی مناطق شهری می شود.    

فرماندار طرقبه شاندیز با اشاره به کاهش شدید نزولات جوی طی سالهای اخیر و عدم مدیریت صحیح منابع آب گفت: هرچند در حال حاضر حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب در این شهرستان داریم اما در افق ۱۴۰۵ این کمبود ۲ برابر خواهد شد.
وی افزود: در طرقبه شاندیز ۴۱ حلقه چاه، چهار دهنه چشمه و سه رشته قنات، ۶۲ باب مخزن آب با حجم ۲۷ هزار و ۵۲۵ مترمکعب را تغذیه می کند تا تامین آب ۴۲ هزار و ۳۱ مشترک شهری و روستایی به صورت پایدار انجام شود.

حسینی ادامه داد: گرچه با آغاز فصل پاییز و کاهش مصرف آب از تنش و بحران آب عبور می‌کنیم ولی کمبود آب یک واقعیت عینی و پایدار است که نیازمند اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد در غیر این صورت با توجه به جمعیت سیال و سیل مهاجران به این شهرستان مشکل آب شرب می تواند کانون بحران آینده باشد.
وی گفت: بالغ بر ۳۰ اقدام فوری در نیمه نخست امسال انجام دادیم تا تنش آب را با کمترین هزینه پشت سر بگذاریم.

فرماندار طرقبه شاندیز افزود: قطع انشعابهای غیر مجاز، لایروبی و تجهیز چاه ها و قنوات و چشمه ها، اصلاح شبکه های روستایی و شهری، آبرسانی با تانکر به برخی روستاها، راه اندازی خطوط انتقال جدید و همچنین اتصال به خط انتقال آب مشهد از جمله اقداماتی بود که موجب کاهش تنش آب در این شهرستان گردید.

براساس آمار دستگاه‌های خدماتی، شمار ساکنان طرقبه شاندیز حدود ۸۰ هزار نفر است که این تعداد در ۲ شهر طرقبه و شاندیز و ۴۰ روستای دارای دهیاری این شهرستان سکونت دارند، همچنین در مجموع ۱۵ آبادی طرقبه شاندیز، روستای هدف گردشگری محسوب شده و ییلاقی و گردشگرپذیر هستند.

نظر شما