شناسهٔ خبر: 49728048 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت بازسازی نقاط آسیب‌دیده تالش در پی سیلاب گذشته

با گذشت یک‌سال از سیل اتفاق افتاده در تالش هنوز برخی از جاده‌های ییلاقی، روستایی در این شهرستان همچنان تخریب بوده و وضعیت تکمیل پل اصلی عابر پیاده در تالش همچنان مبهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تالش، گیلان از به دلیل شرایط آب و هوایی یکی از استان‌های حادثه‌خیز کشور محسوب می‌شود و سالانه حوادث مختلفی از سیل و زلزله تا آتش‌سوزی جنگل‌ها را در گیلان شاهد هستیم که همواره خساراتی را به استان وارد کرده است.

عدم نگهداری صحیح از منابع طبیعی و قطع بی‌رویه درختان در ایجاد سیلاب‌ها و خسارت‌های ناشی از آن بسیار تأثیرگذار است و با توجه به تغییر ساختار بارش‌ها اکنون این موضوع نیازمند توجه مسؤولان ذی‌ربط است.

در ۳۰ شهریور سال ۹۹ درست یک سال پیش، بارش باران از نیمه‌های شب آغاز و موجب جاری شدن سیل در بسیاری از مناطق این شهرستان شد و مسیر دسترسی بسیاری از روستاها و جاده ترانزیتی تالش به آستارا و نیز جاده اسالم به خلخال را مسدود کرد.

گرچه همه‌ساله با بارش باران و جاری شدن سیل در رودخانه کرگانرود تالش شاهد مسدود شدن جاده ترانزیتی این شهر و سرگردانی شهروندان و مسافرین بودیم اما در سیل شهریور ماه سال ۹۹ در شهرستان تالش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بیشترین میزان خسارت را به دنبال داشت.

 

حال با گذشت یکسال از سیل اتفاق افتاده در تالش هنوز برخی از جاده‌های ییلاقی و روستایی در این شهرستان همچنان دچار مشکلاتی هستند و علاوه بر نبود آسفالت، هیچگونه علائم راهنمایی رانندگی در این جاده‌ها وجود ندارد.

یکی دیگر از اتفافات نامطلوب بعد از سیل سال ۹۹ در تالش، تخریب پل اصلی عابر پیاده در این شهر بود، به طوری که شهروندان تالشی می‌گویند پل اصلی عابر پیاده بعد از سیل به‌‌طور کلی رها شده و مردم برای رفت‌وآمد از این‌ پل باید از عرض خیابان عبور کنند.

 

یکی از شهروندان تالشی در این باره می‌گوید: «این پل محلی برای عبور و مرور بی‌خطر میانسالان است و قبل از وقوع سیل تصمیم‌ به بازسازی آن گرفته شده بود اما بعد از تخریب روند بازسازی متوقف شد و میانسالان برای عبور و مرور همچنان با مشکل جدی مواجه هستند.»

بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد بعد از گذشت یکسال از تخریب پل تالش بر اثر سیل جز اتصال یک‌ الی دو ستون هنوز اتفاق خاصی در راستای بازسازی پل اتفاق نیافتاده است، و مسؤولان استانی عامل کندی در روند بازسازی برخی پروژه‌‌های عمرانی تخریب شده در تالش را عدم اختصاص بودجه کافی می‌دانند و این درحالی است که به گفته حسن محمدیاری نماینده مردم شهرستان تالش در مجلس شورای اسلامی در دولت گذشته دولت ۱۰۰ میلیارد تومان به حوزه بحران در غرب استان گیلان اختصاص داد اما با توجه به اینکه اوراق قرضه بوده و مربوط به سال ۱۴۰۱ است، مقرر شد تا ۵۰ میلیارد تومان آن برای بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده از سیل تالش در نظر گرفته شود.

علاوه بر این مردم روستاهای تالش از خاکی بودن برخی از جاده‌ها گله‌مندی بوده و می‌گویند: «بعد از سیل یک کیلومتر از جاده‌های روستایی آسفالت شد اما اختلافات ایجاد شده با پیمانکار مشکلات را دو برابر کرده و خودروها برای عبور و مرور مشکل دارند.»

تمامی مشکلات آب و برق و گاز پس از سیل مرتفع شد

فرماندار شهرستان تالش در خصوص مشکلات پیش آمده برای این شهرستان، خسارت وارد شده به این شهرستان را بسیار جدی می‌داند و می‌گوید بعد از سیل اتفاق افتاده در تالش برق دو هزار و ۴۰۰ خانوار، آب یک‌هزار و ۱۰۰ مشترک و گاز ۴۷۸ مشترک با قطعی مواجه شده بود که اکنون تمامی این موارد برطرف شده است.

در سیل تالش ۹ واحد روستایی به طور کامل تخریب و به ۳۰ واحد روستایی هم خسارت جدی وارد شد.

 

محمد حسین شاهکویی، گله‌مندی مردم نسبت به عدم بازسازی کامل پل اصلی عابر پیاده تالش را به حق می‌داند و می‌گوید در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مبلغ دو میلیارد تومان اعتبار به تکمیل و تعریض این پل به چهار متر اختصاص پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد که خسارت وارد شده به تالش بعد از وقوع سیل تنها مختص زیر بناهای عمرانی نبوده و ۱۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی در این‌شهرستان تخریب و پیگیری‌ها در خصوص جبران خسارت وارد شده به این‌باغات ادامه داشته و اقدامات خوبی در این خصوص اندیشیده شده است.

فرماندار شهرستان تالش بیشترین میزان خسارت به این‌شهرستان را مربوط به منازل مسکونی دانست و گفت: در مجموع بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان خسارت به تالش وارد شده و بعد از وقوع سیل تیمی متخصص و کارشناس در راستای جبران خسارت تشکیل و در همین جهت برخی از جاده‌ و پل‌های روستایی ترمیم شدند.

با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و تشدید بارش‌های باران در گیلان ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور کاهش خسارت‌های ناشی از حوادثی چون سیل و ممانعت از وقوع چنین بحران‌هایی نیازمند توجه و عزم جدی مسؤولان متولی امر است.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ی

نظر شما