شناسهٔ خبر: 49728032 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

گفت‌وگوی «مثلث‌آنلاین» با امیررضا واعظ آشتیانی

اروپا علیه آمریکا؟

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: واقعیت این است که دیگر دوره لبخندزدن‌ها به غربی‌ها و دست‌تکان‌دادن برای آنها تمام شده است و ایران می‌تواند در مذاکرات با اقتدار حاضر شود تا تمام تحریم‌ها بی‌هیچ قیدوشرطی برداشته شود.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مناسبات ایران با دنیا در حال تغییر است؛ از یک سو ایران توانست عضو دائم پیمان شانگهای شود و از سوی دیگر کشورهای غربی و مشخصا آمریکا با یک شکست سنگین در حوزه اِعمال تحریم‌ها مواجه شدند زیرا ایران نشان داد می‌تواند به بهترین شکل تحریم‌ها را بی‌اثر کند.

امیررضا واعظ آشتیانی درباره شراط کنونی میان ایران و غرب به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آمریکایی‌ها خیلی علاقه دارند که ژست عادی به خود بگیرند و هیچ واکنشی به عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای نشان ندهند اما نمی‌توانند زیرا آنها دریافتند که تحریم‌هایشان شکست‌ خورده است».

او ادامه داد: «اروپا هم متوجه شده است که آمریکا شریک متعهدی نیست و در بزنگاه‌های مختلف اروپا را زیر پا می‌گذارد و منافع خود را کسب می‌کند؛ نمونه اخیرش قرارداد فی‌مابین فرانسه و استرالیا بود که آمریکا و انگلیس، فرانسه را دور زدند و خودشان با استرالیا قرارداد بستند. امروز فرانسه باید بداند که آمریکا نسبت به اروپا کشوری وفادار نیست».

این فعال سیاسی درباره ابعاد حضور دائمی ایران در پیمان شانگهای بیان کرد کرد: «ما هرچه در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و آسیایی قوی باشیم، می‌توانیم مبادلات اقتصادی و ارتباطات سیاسی‌مان را افزایش دهیم که حتما یکی از مهم‌ترین رخدادها در این راستا عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای است و تقویت این پیمان می‌تواند موضع اروپایی‌ها و آمریکا را تضعیف کند. پیمان شانگهای می‌تواند مانند اتحادیه اروپا عمل کند و اگر مثلا پول واحدی در نظر گرفته شود یا ویزای کشورهای عضو برای یکدیگر برداشته شود، حتما کشورهای دیگر هم ترغیب می‌شوند در این پیمان عضو شوند. اثر دیگر این پیمان خنثی‌کردن سیاست تحریم غربی‌هاست. غربی‌ها عادت کرده‌اند که برای فشار بر دیگر کشورها مدام تحریم کنند و حال اگر پیمان شانگهای بتواند باعث توسعه مناسبات اقتصادی کشورهای عضوش شود، حتما سیاست تحریم‌ غربی‌ها خنثی می‌شود».

واعظ آشتیانی در پایان در پاسخ به این پرسش که مذاکرات آینده برجامی ایران با 1+4 را چه‌طور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: «موضع اروپا و آمریکا تضعیف شده است و آنها مستأصل هستند؛ چنانکه دیدیم درخواست مذاکرات در نیویورک را دادند که ایران با هوشمندی این درخواست را رد کرد. اکنون موضع ایران قوی است و حتی می‌بینیم که عربستان هم تمایل دارد با ایران ارتباط بگیرد. واقعیت این است که دیگر دوره لبخندزدن‌ها به غربی‌ها و دست‌تکان‌دادن برای آنها تمام شده است و ایران می‌تواند در مذاکرات با اقتدار حاضر شود تا تمام تحریم‌ها بی‌هیچ قیدوشرطی برداشته شود».

نظر شما