شناسهٔ خبر: 49728021 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمدن نان به خاطر آب/ صدای چرخش چرخ و سایش سنگ آسیاب قرایی به گوش نمی‌رسد

آسیاب قرایی در منطقه بلده شهرستان فردوس، یکی از آسیاب های قدیمی است که حالا دیگر از رونق افتاده و نیازمند احیاء و مرمت دوباره است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در منطقه بلده فردوس، قناتی جریان دارد که آبادانی منطقه را به دنبال داشته و سرسبزی را به اهالی بلده هدیه کرده است.

طبق گفته اهالی، مسیر آب این قنات به سوی رودخانه بوده که با انجام فرآیند تغییر مسیر، مایه حیات از قنات به آسیاب قرایی رسیده و زندگی را در آن‌ها جاری کرده است.

رسیدن آوازه آسیاب به نیشابور

یکی از اهالی فردوس می‌گوید: گذشتگان و قدیمیان آب را از قنات به آسیاب قرایی رسانده اند تا قوت روزانه مردم از طریق چرخش آسیاب تأمین شود.

او ادامه می‌دهد: ساخت آسیاب سختی بسیاری داشته و برای ساخت قسمتی از آن، ۱۰ نفر در سه الی چهار ماه زحمت کشیده اند تا این وسیله ساخته شود.

شهروند فردوسی بیان می‌کند: در زمان قدیم از نیشابور بار گندم به اینجا می‌آمده تا آسیاب شود و این نشان دهنده پیچیده شدن آوازه این آسیاب است.

بیشتر بخوانید

اما حالا دیگر آن صدای چرخش آسیاب و آرد کردن گندم از آسیاب‌های آبی بلده شنیده نمی‌شود؛ در حالی که قبلا تمام زندگی مردم به وجود این وسایل وابسته بوده است.

یکی از کارشناسان منطقه بلده گفت: در زمان قدیم این آسیاب محل جمع شدن مردم بوده است که از حال یکدیگر با خبر شوند و بتوانند قوت روزانه خود را تأمین کنند.

برای احیای کامل اعتبار نیاز است

کرم پور مدیر پایگاه شهر تاریخی تون و قنات بلده فردوس گفت: اقدامات مختلفی برای احیای قنات قرایی انجام شده که از جمله آن می‌توان به بام سازی، محوطه سازی و مرمت داخل آسیاب اشاره کرد.

او افزود: همچنین خرید سنگ و پره‌های آسیاب نیز چندی پیش انجام شده است.

کرم پور اظهار کرد: امیدواریم با اختصاص اعتبارات جدید به این حوزه، شاهد بازسازی و راه اندازی دوباره آسیاب باشیم.

انتهای پیام/ س

نظر شما