شناسهٔ خبر: 49727889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

سفر به عراق با هواپیمای باری؛ چی بود واقعا؟

از آنجا که از شروط مهم سفر اربعین داشتن جوابیه منفی کرونا و ورود به عراق فقط از طریق هوایی است، بسیاری در کشور به تکاپو افتادند که با تهیه بلیت هواپیما راهی این سفر زیارتی شوند، اما در این میان یک مشکل وجود داشت و آنهم سوءاستفاده برخی آژانس‌های هواپیمایی در گران فروختن بلیت اربعین بود.

صاحب‌خبر -

روزنامه آفتاب‌یزد : از آنجا که از شروط مهم سفر اربعین داشتن جوابیه منفی کرونا و ورود به عراق فقط از طریق هوایی است، بسیاری در کشور به تکاپو افتادند که با تهیه بلیت هواپیما راهی این سفر زیارتی شوند، اما در این میان یک مشکل وجود داشت و آنهم سوءاستفاده برخی آژانس‌های هواپیمایی در گران فروختن بلیت اربعین بود.

مسئله‌ای که سردرگمی و نارضایتی زائران را در پی داشت. از همه عجیب‌تر آنکه این بی‌نظمی‌ها و سوءاستفاده‌ها در خصوص بلیت سفر اربعین باعث شده که شاهد جابه جایی زائران با هواپیمای نظامی باشیم!

سفر به عراق با هواپیمای باری؛ چی بود واقعا؟

داستان از این قرار است که اخیرا فیلمی از یک هواپیما منتشر شده که در توضیحات آن ادعا شده افرادی که گفته می‌شود زائران اربعین هستند در کابین آن به صورت دو طبقه به عراق سفر می‌کنند. گفته شده ایلیوشین نظامی حامل مسافران اربعین توسط یک نهاد نظامی هماهنگ شده بود. خبرگزاری فارس در توضیحی درباره مسافران این هواپیما آن را «سفر موکب‌داران به عراق با پرواز باری» خوانده و نوشته است: «با توجه به بالا بودن هزینه‌های بلیت پرواز‌های اربعین و سر‌پیچی بسیاری از دفاتر از عرضه بلیت با قیمت مصوب، برخی از زوار و به ویژه موکب‌داران با هواپیمای باری به عراق سفر کردند.»

مردم عادی نبودند

اما سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار فیلم هواپیمای ایلیوشین به مقصد نجف اعلام کرد: «نیرو‌های مسلح برای نیاز‌های پشتیبانی خود هواپیما‌های متعددی دارند و پرواز‌های پشتیبانی به صورت مستمر برای جابجایی افراد و بار در قالب غیر تجاری کشور و ضرورت‌های عملیاتی برقرار می‌کنند. با توجه به جابجایی حجم قابل توجهی بار و نیروی انسانی برای ارائه خدمات در مراسم اربعین توسط دستگاه‌های مرتبط، توان پشتیبانی بخش نظامی کشور در خدمت این نیاز قرار داده شده و برخی امکانات و نیرو‌های مورد نیاز برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین با مساعدت نیرو‌های نظامی جابجا می‌شوند.

سفر به عراق با هواپیمای باری؛ چی بود واقعا؟

طبق اطلاعات کسب شده توسط این سازمان، این پرواز‌ها غیر تجاری است، به این معنی که بلیت فروشی انجام نمی‌شود و مردم عادی با این هواپیما‌ها جابجا نمی‌شوند، بلکه دستگاه‌های اجرایی بنا به ضرورت خود، نیرو‌ها و بار‌های مورد نیاز را از این طریق به عراق اعزام می‌کنند. البته این پرواز‌ها نیز تابع مقررات ایمنی نظامی است و تمامی افراد نیز از نظر مقررات ورود به کشور عراق موظف به رعایت دستورالعمل‌ها از جمله دریافت ویزا، تزریق واکسن و تست منفی کرونا قبل از ورود به عراق هستند.»

نکته اینجاست که اگر حتی در این هواپیمای دو طبقه مردم عادی هم حضور نداشته باشند، این شیوه از پرواز که در آن هیچ گونه امنیت پرواز و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده، بسیار خطرناک است.

برخورد جدی دادستانی با گران‌فروشی بلیت هواپیما

اما در خصوص هزینه بالای بلیت هواپیما در ایام اربعین، مسئولان خبر از برخورد جدی با عاملان آن می‌دهند. در این راستا عضو کمیسیون عمران مجلس از برخورد جدی دادستانی و بازرسی کل کشور با گران‌فروشان بلیت هواپیما در ایام اربعین خبر داد و گفت: «ناظران وزارت راه نیز برای نظارت بیشتر در فرودگاه‌ها مستقر هستند.»

اقبال شاکری در گفتگو با آنا با اشاره به آغاز پرواز هواپیما‌ها به مقصد نجف برای مراسم اربعین و اعتراضاتی که برخی از مردم به دلیل بالا بودن قیمت بلیت هواپیما داشته‌اند، گفت: «فروش بلیت هواپیما برای شرکت در مراسم اربعین باید براساس نرخ مصوبی صورت گیرد که شورای عالی هواپیمایی اعلام کرده است و هر شرکت یا آژانس مسافرتی که اقدام به فروش بیش از مقدار مصوب کند، تخلف کرده است و سازمان بازرسی کل کشور و سازمان تعزیرات نیز اعلام کردند که با متخلفان برخورد کرده و دفاتری که تخلفات بالایی داشته باشند، پلمب خواهند شد.»

سفر به عراق با هواپیمای باری؛ چی بود واقعا؟

 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به گران‌فروشی برخی از دفاتر مسافرتی نیز گفت: «متاسفانه برخی از آژانس‌های مسافرتی اقدام به فروش بلیت به قیمت‌های نامتعارف کرده بودند، اما هم دادستانی و هم تعزیرات به‌صورت ویژه به موضوع ورود کرده‌اند و مردم هم درصورت مشاهده تخلف، سازمان‌های نظارتی را در جریان قرار دهند. برای مثال می‌توانند تخلفات را با سامانه ۱۳۵ تعزیرات در میان بگذارند.»

 متخلفان نقره داغ می‌شوند

از سوی دیگر معاون امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور از تشکیل تیم ویژه برای نظارت بر فروش بلیت سفر اربعین خبر داد. غلامعباس ترکی معاون امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهارکرد: «سازمان بازرسی کل کشور عملکرد دستگاه‌های مسئول در هماهنگی پرواز‌های سفر اربعین را با دقت نظارت.

پیگیری و مورد مطالبه قرار می‌دهد.» وی افزود: «سازمان هواپیمایی کشوری، مطابق قانون، مسئولیت نظارت بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های فروش بلیت و سامانه‌های اینترنتی رزرو بلیت را بر عهده دارد و باید ضمن نظارت مستمر، با هرگونه تخلف در فروش و عرضه بلیت سفر اربعین به طور قاطع برخورد و تخلفات را به مراجع ذیربط گزارش کند.»

سفر به عراق با هواپیمای باری؛ چی بود واقعا؟

ترکی با اشاره به ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ساماندهی فروش بلیت ویژه سفر اربعین، گفت: «با انجام اقدامات پیشگیرانه‌ای که طی روز‌های گذشته انجام شد؛ تعیین سقف قیمت، ممنوعیت عرضه اجباری بلیت و امتناع از فروش بلیت رفت و برگشت، و تمهید تسهیلات لازم برای بازگشت هشدار‌های لازم به دستگاه‌های مربوط داده شد.» وی افزود: «کمیته ویژه نظارت و پیگیری تخلفات و جرائم مرتبط با عرضه بلیت هواپیما با مسئولیتسازمان هواپیمایی کشوری و همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و دادسرای فرودگاه تشکیل شد».

معاون امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: «جلسه ویژه‌ای برگزار و در آن مسئولیت دستگاه‌های ذی‌ربط برای نظارت بر عملکرد ایرلاین‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و سامانه‌های رزرو بلیت مشخص و کمیته ویژه‌ای برای رصد و پایش عرضه بلیت تشکیل شد.» وی افزود: نماینده بازرسی امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور ضمن حضور در این کمیته نظارت لازم را به عمل خواهند آورد.»

نظر شما