شناسهٔ خبر: 49727736 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نیسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

استفاده دنیا از تحقیقات دانشمندان ایرانی/ صنعت ضعیف پژوهش‌های دانشگاهی را معتبر نمی‌شناسد

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: دنیا از تحقیقات دانشمندان ایرانی در بخش‌های مختلف استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -

عبدالساده نیسی مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه پژوهش در ایران اظهار کرد: پژوهش در دنیا به ۳ بخش بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شوند.

او افزود: پژوهش‌های بنیادی برای تمام دنیا اشترکات زیادی دارد، ما از طریق دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح‌هایی که اساتید در دانشگاه دیده اند پژوهش‌ها را توسعه می‌دهیم.

نیسی تصریح کرد: معمولا پژوهش‌های ناب و جدید در کتب و مقالات علمی و سایت‌ها منتشر خواهند شد که این روند در کشور ما رواج دارد. از طریق مقالات معتبری که در مجلات معتبر داخلی و خارجی وجود دارد به عنوان پایه، کاری را با دانشجویان خودمان و در راستای پژوهش آغاز می‌کنیم.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقتی در پژوهش‌های بنیادی کار می‌کنیم قطعا پژوهش ما برای دنیا استفاده خواهد شد. برای مثال باید آمار دانشمندان یک درصد برتر دنیا که ایرانی هستند را شناسایی کنیم تا ببینیم چگونه جزو دانشمندان یک درصد برتر دنیا شده اند.

نیسی گفت: دانشمندان یک درصد برتر دنیا وقتی مقالاتی در سایت‌های بین المللی چاپ می‌کنند افراد دیگر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند و آن را ارجاع می‌دهند و این وضعیت به اندازه‌ای رشد می‌کند که استادان ایرانی به عنوان دانشمندان یک درصد برتر دنیا شناخته می‌شوند.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: وقتی دانشمند یک درصدبرتر در همه حوزه‌ها داریم یعنی افرادی در دنیا وجود دارند که از پژوهش‌های ما استفاده می‌کنند؛ بنابراین اینگونه نیست که کسی از پژوهش‌های ما استفاده نکند.

نیسی بیان کرد: برتر شدن دانشمندان ایرانی در حوزه‌های مختلف به این معناست که تحقیقات ما به نفع آن‌ها بوده است و به خوبی از آن‌ها استفاده می‌شود.

او اضافه کرد: دنیا از تحقیقات دانشمندان ایرانی به نحو احسن استفاده می‌کند، در تحقیقات کاربردی باید به صنعت ورود پیدا کنیم. استادان معمولا در پژوهش‌های روز دنیا با دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود کار می‌کنند.

صنعت پیشرفته باعث ارتقای تکنولوژی می‌شود

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: خروجی پژوهشی‌های ایرانی باید وارد صنعت شود، وقتی صنعت خیلی پیشرفته باشد، می‌تواند پژوهش‌های پیشرفته را به عنوان ابزاری برای تلقی خود استفاده کند.

نیسی تاکید کرد: اگر صنعت صنعت باشد پژوهش‌های دانشگاهی را معتبر نمی‌شناسد و فعالیت‌ها به سمت و سوی کار سنتی می‌روند و ارتقا پیدا نخواهند کرد؛ بنابراین صنعتی در دنیا ارتقا پیدا می‌کند که بتواند از این پژوهش‌های روز استفاده کند. گفتنی است که پژوهش‌ها در دنیا به عنوان یک ساختاری تعریف شده اند.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای مثال هم اکنون که ماشین اختراع شده دیگر کسی نمی‌تواند آن را کشف کند، بلکه باید به ارتقای ماشین مانند: ماشین پرنده و ... بپردازد. اگر صنعت خودروسازی کشوری بتواند از پژوهش‌های دنیا به خوبی برای تکنولوژی خویش استفاده کند حتما صنعتش پیشرفت می‌کند، بنابراین اگر کشوری نتواند از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کند و بگوید که تحقیقات دانشگاهی کاربردی در صنعت ندارد صد در صد صنعتش رقابتی نمی‌شود.

نیسی اضافه کرد: پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به این معناست که باید بر اساس دانش و علم روز دنیا باشد تا بتوانند تکنولوژی‌ها را ارتقا ببخشند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما