شناسهٔ خبر: 49722902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مجادله در کنگره آمریکا بر سر تأمین بودجه برای به‌روزرسانی سامانه گنبد آهنین

حذف موقت کمک یک میلیارد دلاری از لایحه بودجه دولت آمریکا به‌خاطر عدم حمایت برخی نمایندگان دموکرات کنگره، خشم جمهوری‌خواهان را به‌دنبال داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حذف موقت کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به «گنبد آهنی»، خشم جمهوری‌خواهان آمریکایی را برانگیخت.

به نوشته روزنامه «نیویورک پست»، حذف این کمک از لایحه موقت تداوم تأمین بودجه دولت پس از آن صورت گرفت که برخی قانون‌گذاران دموکرات از جمله نمایندگان معروف به «جوخه» شامل «ایلهان عمر»، «الکساندریا اوکازیو کورتز» و «رشیده طلیب» اعلام کردند به آن رأی نخواهند داد.

یک مقام ارشد حزب دموکرات گفته است، تأمین بودجه گنبد آهنین احتمالاً ظرف ماه‌های آینده تصویب خواهد شد اما رژیم صهیونیستی آن را مسئله‌ای اضطراری می‌بیند و خواستار دریافت آن در اسرع وقت است.

«استنی هایر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در تماس با «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ضمن اعلام حمایت از تأمین بوجه گنبد آهنین گفت، بار دیگر لایحه مربوط به آن را در صحن ارائه خواهد کرد و انتظار می‌رود مورد تصویب قرار گیرد.

از سوی دیگر جمهوری‌خواهان عضو مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا ضمن ابراز خشم از این تصمیم، دموکرات‌ها را به خیانت علیه رژیم صهیونیستی متهم کردنده‌اند.

«رندی فینسترا» نماینده ایالت آیووا در پیامی توئیتری نوشت: «رئیس جمهور [جو] بایدن به متحدان‌ ما گفت، آمریکا بازگشته است. اما از آن زمان او آمریکایی‌ها و متحدان را در افغانستان رها کرده، روابط با فرانسه را تضعیف کرده و حالا حزب او اسرائیل را که نزدیک‌ترین متحد ما در خاور میانه هستند نا امید کرد».

«کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در سخنانی مشابه مدعی شد: «در حالی که دموکرات‌ها در برابر تأثیرات ضد یهودی اعضای رادیکال خود تسلیم شده‌اند، جمهوری‌خواهان همواره در کنار اسرائیل خواهند ایستاد».

«مایکل مک‌کائول» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای نوشت، این اقدام دموکرات‌های کنگره او را «بهت‌زده» کرد.

برخی دیگر از جمهوری‌خواهان کنگره نیز بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ دوازده روزه اخیر میان گروه‌های مقاومت فلسطین و این رژیم، مدعی شدند این کمک‌ها برای توان دفاعی صهیونیست‌ها ضروری هستند.

حذف موقتی کمک به سامانه گنبد آهنین از قانون بودجه دولت در حالی صورت گرفته که بایدن ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفته است دولت وی متعهد به تقویت روابط با متحدان، به‌خصوص رژیم صهیونیستی است.

تنها چند ساعت پیش از رای گیری درباره قانون بودجه در مجلس نمایندگاه آمریکا، برخی از اعضای کنگره اعلام کردند در صورتی که بودجه شامل موضوع کمک اضطراری به سامانه گنبد آهنین باشد به آن رای نخواهند داد.

در پی این مخالفت، این بخش از قانون بودجه حذف شده و در قانون بودجه دفاعی که چند ماه دیگر به رای گذاشته خواهد شد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حذف بخش گنبد آهنین از قانون بودجه آمریکا به معنای تاخیر قابل توجه در انتقال کمک اضافی به اسرائیل است. این یک اتفاق نادر بوده که طی آن کنگره آمریکا با کمک به اسرائیل برای مقاصد به اصطلاح دفاعی موافقت نمی‌کند.

این اقدام در حالی صورت گرفته که ارتش رژیم صهیونیستی، اخیراً پس از دستگیری دو اسیر باقی‌مانده شش اسیر عملیات فرار از زندان فوق امنیتی جلبوع، سامانه‌های گنبد آهنین در اطراف نوار غزه را از بیم هرگونه حملات موشکی احتمالی مقاومت فلسطین، به حالت آماده‌باش درآورده است.

اواخر خردادماه سال جاری، رسانه‌های این رژیم از قبیل شبکه صهیونیستی «کان» خبر دادند که بعد از سفر «بنی گانتز» وزیر جنگ تل‌آویو به واشنگتن و دیدار با «لوید آستین» رئیس پنتاگون، آمریکا برای تأمین ذخایر موشکی سامانه گنبد آهنین بودجه اختصاص داده است.

شبکه «آی۲۴» رژیم صهیونیستی  با اشاره به اینکه هزینه طرح اختصاص بودجه برای تأمین ذخایر موشکی گنبد آهنین تقریبا به یک میلیارد شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) می‌رسد، گزارش داد که ایالات متحده آمریکا برای بازگرداندن ذخایر موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی به وضعیت پیش از جنگ ۱۲ روزه با نوار غزه رسماً بودجه‌ای در نظر گرفته است

انتهای پیام/

نظر شما