شناسهٔ خبر: 49722795 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مناسبات اروپا تابع نگرش‌‌های آمریکا نباشد

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: مناسبات اروپا با ایران نباید تابعی از نوع رفتار و نگرش غیرسازنده آمریکا به ایران باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک حضور دارد، در ملاقات امروز (چهارشنبه) خود با «خوسه مانوئل آلبارز» وزیر خارجه اسپانیا آخرین وضعیت افغانستان، روابط با اتحادیه اروپا و روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه روابط ۴۰۰ ساله ایران و اسپانیا بر ضرورت تلاش جدی برای ارتقای روابط تأکید کرد و افزود: روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و پارلمانی دو کشور در مسیر درستی حرکت‌ می‌کند، ولی باید پروژه‌های جدیدی در حوزه‌های بهداشتی، صنعتی و علم و فناوری، فرهنگی و گردشگری، تهاتر کالا، فعالیت شرکت های خصوصی و نظایر آن تعریف شود. وی از همکاری‌ها در زمینه‌‎های بهداشتی و پزشکی در اوج فراگیری کرونا به عنوان نقطه‌ای فراموش ناشدنی در زمینه همکاری‌های دو کشور قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین به وجود مشکلات بانکی برای دانشجویان و تردد آنها اشاره و ابراز امیدواری کرد این مشکلات با همکاری مشترک حل شود.

وی با تأکید بر اراده تهران برای تعریف متوازن روابط با اروپا، گفت: مناسبات اروپا با ایران نباید تابعی از نوع رفتار و نگرش غیرسازنده آمریکا به ایران باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر ضرورت تلاش جدی برای ارتقای روابط بیان کرد: در سیاست خارجی دولت جدید رابطه با اروپا به شمول همه کشورهای قاره سبز دارای اولویت بوده و صرفا به تروئیکا محدود نمی شود.

آمادگی اسپانیا برای کمک به واکسیناسیون‌ مهاجران افغانستانی در ایران

وزیر خارجه اسپانیا نیز ضمن تأیید نکات وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد که اسپانیا همه تلاش خود را کرده و می کند سطح روابط سیاسی و تجاری را ارتقاء دهد و به همین دلیل اسپانیا تصمیم گرفت به اینستکس بپیوندد.

آلبارز با اشاره به روند کاهشی روابط تجاری از سال ۲۰۱۸ بر لزوم تغییر این شرایط با مساعی یکدیگر تاکید کرد.

وزیر خارجه اسپانیا در خصوص تحولات افغانستان نیز ضمن تبادل نظر، اظهار کرد: آن کشور آماده است به واکسیناسیون‌ مهاجران افغانستانی در ایران کمک کند.

دو وزیر با اشاره به وضعیت انسانی در افغانستان بر لزوم توجه جدی به این موضوع و ترسیم خطوط قرمز از سوی جامعه جهانی تاکید کردند.

 

نظر شما