شناسهٔ خبر: 49722112 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

انتخابات ۱۱ دسامبر جدیدترین اقدام بی ثبات کننده محمود عباس

فلسطینی ها در حالی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که محمود عباس به جای روی آوردن به آشتی ملی در راستای اقدامات نمایشی حرکت می کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: در سایه اختلافات در عرصه فلسطین و بحران معیشتی و انسانی و اقتصادی و بحران سیاسی موجود، فلسطینی‌ها با موضوع جدیدی که به این وضعیت آشفته دامن خواهد زد، روبرو شده اند.

تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است می‌خواهد انتخابات محلی فلسطین (انتخابات شورای‌های شهر و روستا) را در ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) برگزار کند. سخنگوی کمیته مرکزی انتخابات فلسطین گفته مرحله نخست این انتخابات در ۳۸۸ روستا و شهر در کرانه باختری و غزه برگزار خواهد شد و تاریخ مرحله دوم بعداً اعلام می‌شود.

گروه‌های فلسطینی ساکن در غزه با برگزاری این انتخابات در حالی که محمود عباس انتخابات پارلمانی، ریاست تشکیلات و شورای ملی فلسطین را که قرار بود به ترتیب در ۱ خرداد، ۹ مرداد و ۹ شهریور امسال برگزار شوند لغو کرده و برنامه‌ریزی کنونی نیز بدون مشورت و هماهنگی با آن‌ها صورت گرفته، مخالفت کرده‌اند. در دور قبلی این انتخابات که در سال ۲۰۱۷ برگزار شد نیز حماس به دلیل عدم مشورت و هماهنگی تشکیلات خودگردان با این جنبش، انتخابات را تحریم کرده و اجازه برگزاری آن را در غزه نداد.

برگزاری این انتخابات بحث و جدل زیادی را به وجود آورده است و حالتی از خشم روز افزون در قبال تشکیلات خودگردان فلسطین و رام الله بروز پیدا کرده است زیرا تشکیلات خودگردان به دنبال برگزاری این انتخابات به دور از توافق ملی است. وی با برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در ۲۲ ماه می به بهانه مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری آن در قدس اشغالی مخالفت ورزیده بود.

به طور ناگهانی چند ماه پس از لغو انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست تشکیلات و شورای ملی فلسطین، تصمیم به برگزاری انتخابات محلی در یازده دسامبر گرفته است که موجی از انتقادها را به دنبال داشته است.

گروههای و شخصیت‌های فلسطینی از این اقدام به عنوان تلاشی برای سرپوش گذاشتن بری تعطیلی انتخابات اصلی نام می‌برند. هدف از برگزاری این انتخابات پیامی به جامعه بین المللی است که برای برگزاری انتخابات فشار می‌آورد و تشکیلات به دنبال این است که وانمود کند که بر روند دموکراسی تمایل دارد گروههای و شخصیت‌های فلسطینی از این اقدام به عنوان تلاشی برای سرپوش گذاشتن بری تعطیلی انتخابات اصلی نام می‌برند. هدف از برگزاری این انتخابات پیامی به جامعه بین المللی است که برای برگزاری انتخابات فشار می‌آورد و تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال این است که وانمود کند که بر روند دموکراسی تمایل دارد.

تشکیلات خودگردان به دنبال منحرف کردن نگاه‌ها از تحرکاتی سیاسی در منطقه است و جدیتی در برگزاری انتخابات ندارد. مشکلی که فلسطینی‌ها هم اکنون با آن روبرو هستند برگزار نشدن سه انتخاباتی است که در بالا به آن اشاره شد.

در واقع تعیین موعد برگزاری انتخابات محلی در پایان سال جاری میلادی به شکل یکجانبه از سوی رام الله پشت پا زدن به توافقات ملی و هدف قرار دادن همه تلاش‌های هدفمند برای تحقق آشتی فلسطینی هاست.

محمود عباس به جای روی آوردن به این اقدام، بهتر می‌بود که در راستای پایان دودستگی میان فلسطینی‌ها و وحدت ملی و گفتگوی جدی حرکت می‌کرد. محمود عباس باید از تصمیمات خودسرانه و تک روی پرهیز کند.

سوالی که فلسطینی‌ها از خود می‌پرسند این است که چطور است که محمود عباس انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین، ریاست و شورای ملی فلسطین را لغو می‌کند و در عین حال خود را مایل به برگزاری انتخابات نشان می‌دهد.

حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس با انتشار توییتی به اقدام محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در زمینه برگزاری انتخابات محلی واکنش نشان داد.

واکنش حماس به جدیدترین اقدام محمود عباس

وی نوشت: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با موضوع انتخابات به شکلی برخورد می‌کند که فلسطینی‌ها را تحقیر و به آنها اهانت می‌کند. وی همواره با مقیاس جنبش فتح عمل می‌کند و با قوانین به نفع خودش رفتار می‌کند و در پایان هم به بهانه‌های واهی از ترس باخت در انتخابات، از برگزاری انتخابات طفره می‌رود.

اولویت فلسطین رویارویی با رژیم صهیونیستی است

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این زمینه اعلام کرد: «ما مجدداً مخالفت خود را با برگزاری انتخابات محلی بدون توافق درباره برنامه روشن در زمینه رویارویی با اشغالگران تاکید می‌کنیم. برگزاری هرگونه انتخاباتی در سایه اشغال، به منزل فرار از راهبردی ملی اداره درگیری با دشمن است. شرایط کنونی تمرکز همه بر نحوه مقابله با اشغالگران و حملات رژیم صهیونیستی را طلب می کند».

در پایان می‌توان گفت که زمان‌بندی اعلام برنامه‌ریزی برای انتخابات، پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی محمود عباس در این نهاد بین‌المللی، نشان می‌دهد که هدف او وانمود کردن به تلاش برای استقرار دموکراسی و کسب مشروعیت است.

آنچه فلسطین بدان نیاز دارد آشتی ملّی و رفع دوگانگی حاکم با توافق بر سر برگزاری انتخابات سه گانه، پارلمانی، ریاستی و شورای ملّی است تا مشروعیت نهادهای فلسطینی را به آنها بازگرداند و فلسطینی‌ها با نیرویی واحد و یکپارچه به مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی بپردازند.

برگزاری انتخابات محلی بدون مصالحه سیاسی و هماهنگی رام‌الله و غزه و پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی، نه تنها کمکی به آشتی ملّی و مشروعیت تشکیلات خودگردان نمی‌کند بلکه اختلافات را تشدید کرده، در برابر آشتی ملّی مانع ایجاد می‌کند و زمینه‌های فشار و تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی را تداوم می‌بخشد.

نظر شما