شناسهٔ خبر: 49721867 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

برشی کوتاه از زندگی یک امانت‌فروش انقلابی

برخی متولد می‌شوند، زندگی می‌کنند و در همین مدت زندگی کوتاه سرنوشت تاریخ را تغییر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های سیاسی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سرنوشت افراد متفاوت است برخی متولد می‌شوند، زندگی می‌کنند چون صرفا مجبورند و بعد از مرگ هم نامی از آنها باقی نمی‌ماند، اما داستان زندگی برخی دیگر هم متفاوت است، متولد می‌شوند، زندگی می‌کنند و در همین مدت زندگی کوتاه انسان سرنوشت تاریخ را تغییر می‌دهند.حاج هاشم امانی را شاید بتوان یکی از همان افراد دانست.

سال ۱۳۰۳ در تهران متولد شد و دوران کودکی خود را در محله خیام و مدرسه ثریا گذراند. تا اینجا سرنوشتی عادی نظیر همه افراد دیگر داشت اما شاید نقطه آغاز متفاوت بودنش در مدرسه رقم خورد، او به رغم بسیاری از هم سن و سالان خود در برابر تعلیمات ضد دینی مدارس زمان پهلوی دوام نیاورد و به درخواست پدرش عطای تحصیل در مدارس آن زمان را به لقایش بخشید و در بازار پیشه پدرش را دنبال کرد. در بازار مشغول به امانت فروشی شد و برای همین هم نام خانوادگی شان امانی نام گرفت.

حاج هاشم امانی البته نتوانست چندان از درس و کتاب دور بماند و برای همین در جلسات درس برادرش که معلم عربی بود شرکت می‌کرد.

برشی کوتاه از زندگی یک مبارز انقلابی

زمان گذشت و گذشت و در میانه جوانی روحیات مبارزه با ظلمش او را در برابر یکی از ظالمان بزرگ تاریخ یعنی حکومت محمدرضا پهلوی قرار داد و هیات‌های موتلفه اسلامی را راه اندازی کرد و در قیام پانزده خرداد هم نقش فعالی داشت.

برشی کوتاه از زندگی یک مبارز انقلابی

او که از یاران نواب صفوی در جمعیت نواب صفوی در جمعیت فدائیان اسلام بود پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور ( نخست وزیر حکومت پهلوی یکی از طرفداران اصلی طرح مصونیت مستشاران نظامی آمریکایی) دستگیر و ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد.

برشی کوتاه از زندگی یک مبارز انقلابی

او مدت سیزده سال در زندان پهلوی بود و سرانجام در زمستان ۵۵ به همراه مرحوم عسگر اولادی از ز زندان آزاد شد و البته پس از انقلاب هم هیچ مسئولیت دولتی و اجرایی را نپذیرفت. او سرانجام دیروز به دیار حق شتافت.

روحش شاد و یادش گرامی.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما