شناسهٔ خبر: 49716945 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

شایع‌ترین بیماری‌های چشم

دبیر علمی سی و یکمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران، به تشریح شایع‌ترین بیماری‌های چشم پرداخت و گفت: ضعف بینایی، یکی از موارد شایع در کودکان و نوجوانان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه 598، به نقل از روابط عمومی انجمن چشم پزشکی ایران، علی طباطبایی، در آستانه برگزاری سی و یکمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران، اظهار داشت: از موارد شایع بیماری‌های چشم این است که افراد با شکایت سوزش و احساس جسم خارجی در چشم مراجعه می‌کنند که به علت تغییر اشک، غلیظ شدن اشک و کم شدن آن یا به عبارتی خشکی چشم است.

وی با عنوان این مطلب که از قطره‌های اشک مصنوعی و پماد‌های مناسب برای خشکی چشم استفاده می‌کنیم، گفت: وجود مژه در چشم یا کج شدن مژه به داخل چشم، اجسام خارجی گیاهی یا فلزی سبب اشک ریزش می‌شوند که باید به چشم پزشک مراجعه نمود.

طباطبایی ادامه داد: خارش و قرمزی همراه با سوزش و تا حدودی احساس جسم خارجی به علت موارد آلرژی و حساسیت است که نوع بهاره آن به علت آزاد شدم گرده گل‌ها یا مواد گیاهی است و از اواخر اسفند تا اوایل تابستان ادامه دارد و توصیه می‌شود افراد در تماس با مواد حساسیت زا نباشند و از عینک‌های مناسب استفاده کنند و قطره و پماد‌های ضد حساسیت و آلرژی نیز توصیه می‌شود.

وی افزود: نوع دیگر واکنش به موارد حساسیت زا در هوا است که در تمام فصل‌های سال کم و زیاد مشاهده می‌شود.

طباطبایی گفت: مورد شایع دیگر کمی دید در بچه‌ها و نوجوانان و جوانان است که عمدتاً به علت ضعف بینایی است که با تجویز عینک و لنز تماسی و در شرایطی لازک و لیزیک قابل اصلاح است.

وی با عنوان این مطلب که صدمه به چشم ضربه و تروما از علل کاهش دید است و پیشگیری اهمیت زیاد دارد، افزود: برای مواردی مثل جوشکاری، کار با فلزات، تعمیرات و چکش کاری، باید از عینک‌های محافظ استفاده شود که متأسفانه کم استفاده می‌شود و سبب ورود جسم خارجی به خصوص فلزی به چشم شده و آسیب‌های جبران ناپذیری به دنبال دارد.

طباطبایی در ادامه به برگزاری سی و یکمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران اشاره کرد و افزود: این کنگره با هدف ارتقا سطح علمی و عملی چشم پزشکان و ارائه پیشرفت‌های جدید چشم پزشکی، قرار است مهر ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شود.

وی گفت: آنچه مسلم است، همبستگی و دوستی بین چشم پزشکان داخلی و خارجی، منجر به داد و ستد علمی و ارتقا سطح علمی چشم پزشکان کشور شده و سبب ارائه خدمات بهتر به بیماران و معرفی چشم پزشکی کشور به دنیا و سرافرازی بیشتر به کشور است.

طباطبایی، گرو‌های هدف در این کنگره را متخصصین چشم پزشک، رزیدنت‌های چشم پزشکی، فلوشیپ ها، اپتومتریست ها، انترن و دانشجو‌های پزشکی عنوان کرد و افزود: محور‌های مورد بحث در این کنگره شامل بیماری‌های قرنیه و جراحی‌های آن، عمل شایع آب مروارید (کاتاراکت)، لنز‌های داخل چشمی، اصلاح عیوب انکساری و…، است.

دبیر علمی سی و یکمین کنگره چشم پزشکی ایران اظهار داشت: از دیگر موارد مورد بحث در این کنگره پیشگیری و درمان اثر دیابت بر روی چشم، پیشگیری و درمان انسداد عروقی شبکیه، بیماری‌ها و جراحی‌های شبکیه، درمان التهاب‌های اربیت و کاسه چشم، جراحی پلک، تومورها، فشار چشم، پیشگیری و تشخیص و درمان افزایش فشار چشم و همچنین موارد ارثی و ژنی به بحث گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: التهاب‌های داخل چشم (یووئیت) که عموماً کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و باعث صدماتی برای چشم می‌شود، استرابیسم، تشخیص و درمان انحراف‌های چشم (نوروافتالمولوژی) در کودکان و تشخیص و درمان عصب محرکه چشم از دیگر موارد مهم مورد بحث در این کنگره خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما