شناسهٔ خبر: 49715681 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیام تل‌آویو به قاهره برای از سرگیری مذاکرات درباره تبادل اسرای فلسطین

تهران-ایرنا- منابع بلندپایه مصر می‌گویند که اسرائیل پیام‌های مثبتی به مصر درباره تمایل خود برای بحث در مورد احتمال تبادل زندانیان با جنبش حماس ارسال کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روسیا الیوم، منابع عبری‌زبان به نقل از منابع بلندپایه مصری اعلام کردند که قاهره «پیام‌های کم سابقه‌ای از سوی اسرائیل دریافت کرده است تا پرونده تبادل اسرا با حماس را پس از یک ماه بن بست مجدد فعال کند».

منابع مصری تأکید کردند که مقامات اسرائیل از طریق تماس تلفنی به میانجی‌گران مصری ابلاغ کردند که امکان برگزاری جلسات ویژه برای بحث درباره پرونده تبادل زندانیان و شرایط پیشنهادی حماس را داده و تأکید کردند که «زمان برای پس گرفتن سربازان اسرائیلی و اجساد آنها فرا رسیده است».

از سوی دیگر، «زاهر جبارین» مسئول پرونده اسرای حماس اعلام کرد که ارتباطات این جنبش درباره تبادل اسرا طی هفت سال گذشته قطع نشده است و اگر اسرائیل خواست توافق و قراردادی در این زمینه باشد، می‌تواند از فردا حاصل شود».

منابع مصری اعلام کردند که سازمان اطلاعات مصر از هیاتی از رهبران حماس برای سفر به قاهره طی روزهای آینده دعوت کرده است.

این منابع در گفتگو با سایت «العربی الجدید» اعلام کردند که قرار است در جریان سفر هیات حماس به قاهره در مورد موضع این جنبش پیرامون پاره‌ای مسائل و پرونده‌های مورد اهتمام هیات امنیتی مصری در جریان سفر اخیر به نوار غزه، رام الله و اراضی اشغالی گفتگو و تبادل نظر شود.

منابع مذکور تاکید کردند که هیات امنیتی مصر در سفر اخیر خود پیام‌هایی از طرف رژیم صهیونیستی در رابطه با مساله آرام‌سازی اوضاع در غزه و مبادله اسرا به جنبش حماس انتقال داده است و متقابلا پاسخ‌های حماس در رابطه با برخی تحولات در غزه را هم به طرف صهیونیستی منتقل کرده است.

این منابع ادعای برخی رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر کوتاه آمدن حماس از برخی شروط اساسی خود در مورد عملیات مبادله اسرا در سایه شیوع کرونا و اوضاع بهداشتی نابسامان این باریکه را رد کردند.

به گفته این منابع، مسئولان امنیتی و سیاسی اسرائیلی مخالف امضای قراردادی بزرگ همانند قرارداد مبادله اسرا موسوم به قرارداد شالیت هستند که طی آن صدها اسیر فلسطینی آزاد شدند، زیرا نمی‌خواهند حماس از این قرارداد به عنوان یک پیروزی مردمی و سیاسی در برابر این رژیم استفاده کند.

یکی از رهبران حماس تاکید کرد که آزادی همه اسیران دربند رژیم صهیونیستی از جمله اولویت های مهم مقاومت است.

وی با اشاره به اینکه آزادی اسرا در راس اولویت‌های این جنبش قرار دارد، اظهار کرد که مقاومت هرگز پشت اسرا به ویژه اسرای «تونل آزادی» را خالی نخواهد کرد.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین در این باره نوشت که «محمد المدهون» در اظهاراتی مطبوعاتی گفته است که اسرای تونل آزادی (۶ اسیر فلسطینی که موفق به فرار از زندان «جلبوع» از طریق تونل شدند) در جریان قرارداد وفاداری با آزادگان ۲ (قرارداد مبادله اسرا) آزاد خواهند شد.

فرار شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی که از نظر امنیتی در سطح بالایی قرار دارد، شوک بزرگی به دستگاه های امنیتی، سیاسی و رسانه ای این رژیم وارد کرده است.

پنج اسیر متواری فلسطینی وابسته به جنبش جهاد اسلامی و یک اسیر دیگر وابسته به جنبش فتح هستند که به حبس های طولانی مدت محکوم شده اند.

این ۶ اسیر فلسطینی با حفر تونل در سلول خود موفق به فرار از این زندان فوق امنیتی شوند؛ رویداد کم سابقه ای که یک شکست سنگین امنیتی دیگر را برای رژیم اشغالگر قدس رقم زد، اما چند روز بعد رژیم صهیونیستی مجددا همه آنها را بازداشت کرد.

نظر شما