شناسهٔ خبر: 49714468 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

میزان تاثیرگذاری دوز دوم واکسن جانسون اند جانسون

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دوز دوم واکسن جانسون اند جانسون به میزان قابل توجهی از افراد در برابر بیماری کووید-۱۹ محافظت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهشگران پس از انجام آزمایشات بالینی به این نتیجه رسیدند که دریافت دو دوز واکسن جانسون اند جانسون به میزان ۹۴ درصد از افراد در برابر نوع خفیف و شدید بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند در حالی که کارآیی این واکسن پس از دریافت دوز اول ۷۴ درصد بوده است. از زمان دریافت مجوز استفاده اضطراری واکسن جانسون اند جانسون در ماه فوریه، ۱۴.۶ میلیون نفر در آمریکا این واکسن تک دوزی را دریافت کرده‌اند.

کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دوزهای تقویت کننده واکسن فایزر را برای دریافت کنندگان ۶۵ سال به بالا یا کسانی که در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند را تأیید کرد. این واکسن همانند واکسن مدرنا سطوح بالایی از محافظت را پس از دریافت دو دوز ارائه می‌دهد که به نظر می‌رسد آنتی بادی تولید شده ناشی از دریافت آن پس از گذشت چند ماه کاهش پیدا می‌کند.  محافظت واکسن جانسون اند جانسون پس از گذشت زمان به مقدار ناچیزی کاهش یافته است. پژوهشگران طی مطالعه‌ای افراد واکسینه شده را با افراد واکسینه نشده مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که اثربخشی واکسن جانسون اند جانسون تا پنج ماه پس از دریافت واکسن در حدود ۸۱ درصد ثابت باقی مانده است.

پژوهشگران به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری دوز تقویت کننده واکسن جانسون اند جانسون مطالعه جدیدی انجام دادند و ۳۲ هزار فرد را مورد ارزیابی قرار دادند و کسانی که یک دوز واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کرده بودند با افرادی مقایسه شدند که با فاصله هشت هفته دوز دوم این واکسن را تزریق کرده بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آنتی بادی تولید شده در بدن افراد پس از دریافت دوز دوم چهار برابر بیشتر از آنتی بادی ایجاد شده پس از دریافت دوز اول واکسن است؛ بنابراین محققان متوجه شدند که دوز دوم واکسن جانسون اند جانسون که چند ماه پس از دریافت دوز اول تزریق می‌شود، به میزان قابل توجهی از افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند.

نظر شما