شناسهٔ خبر: 49712509 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

داوران بخش پیانو و هورن جشنواره پانزدهم موسیقی جوان:

اجراهای استعدادهای برتر جشنواره موسیقی جوان آلبوم شود

تهران- ایرنا- داوران پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان با تاکید بر اینکه جشنواره هر سال بهتر از سال قبل برگزار می‌شود، این پیشنهاد را مطرح کردند که از اجراهای استعدادهای برتر در هر دوره یک آلبوم تهیه و به بازار ارائه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، رافائل میناسکانیان که داوری چند دوره جشنواره موسیقی جوان را عهده دار است، ضمن اینکه جشنواره موسیقی جوان را از مهمترین جشنواره‌های موسیقی ارزیابی می‌کند، این جشنواره را با مانع‌تراشی‌هایی همراه می داند.

وی در این باره، اظهار داشت: با وجود برخی کارشکنی‌ها در برگزاری جشنواره، روند آن همیشه رو به رشد بود، هر سال بهتر از سال قبل برگزار شد و دستاوردهای خوبی داشت؛ البته به جز امسال که به دلایلی تعداد شرکت‌کنندگان کاهش بافت.

این نوازنده و مدرس پیانو بیان کرد: هر سال رپرتوار برنامه را دشوارتر و سعی کرده‌ایم برای شرکت‌کنندگان چالش ایجاد کنیم تا بیشتر تلاش و بهتر عمل کنند.

این استاد نوازندگی پیانو در پاسخ به این سوال که علاقه مندان به این ساز و شرکت‌کنندگان این رشته در جشنواره از چه قشری هستند، گفت: شرکت‌کننده این رشته از اقشار مختلف هستند؛ البته اکثریت با طبقه متوسط جامعه است. افرادی که از شهرستان‌های دور آمده‌اند ما را با اجرای قوی، غافلگیر کرده‌اند. در این جشنواره اجراهایی دیده‌ام که حیرت‌انگیز بوده‌اند، این در حالی است که هر سال رپرتوار جشنواره سخت‌تر شده است.

اجراهای استعدادهای برتر جشنواره موسیقی جوان آلبوم شود

میناسکانیان معتقد است همه دست‌اندرکاران جشنواره حتی شرکت‌کنندگان، نگران تداوم جشنواره هستند. او توضیح داد: همیشه شاهد موانعی برای برگزاری جشنواره بوده‌ایم و امسال بیشتر از قبل نگران هستیم که جلوی برگزاری جشنواره گرفته شود. جشنواره موسیقی جوان بارها از همین بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها آسیب دیده است و به عنوان مثال، امسال خیلی دیر برای برگزاری آن تصمیم‌گیری شد.

به گفته میناسکانیان، هر سال به طور متوسط حدود ۶۰ نفر از گروه سنی «الف» در بخش نوازندگی پیانو شرکت می‌کردند، حدود ۴۰ نفر از گروه سنی «ب» در این بخش رقابت داشتند و از گروه سنی «ج» ۳۰ نفر در جشنواره حضور داشتند، اما امسال به جز شرکت‌کنندگان گروه «الف» که تغییر چشمگیری نداشتند، از گروه سنی «ب» فقط ۱۱ نفر و از گروه سنی «ج» فقط سه نفر در بخش نوازندگی پیانو حضور دارند.

این مدرس پیانو معتقد است: این کاهش چشمگیر، نتیجه بی‌برنامه‌گی مدیران در برگزاری جشنواره است. اگر زودتر تصمیم می‌گرفتند که جشنواره برگزار شود، فرصت بیشتری برای ارایه رپرتوار جشنواره در اختیار بود و هنرجویان فرصت بیشتری برای تمرین داشتند.

استاد نوازندگی پیانو، شرایط کنونی را کمی نگران‌کننده دانست و اظهار داشت: این جشنواره سبب پیشرفت موسیقی در کشور است و به اعتلای موسیقی عمیق و فرهیخته کمک می‌کند.

افزایش شرکت‌کنندگان سازهای بادی-برنجی

فرشاد شیخی، داور بخش هورن جشنواره پانزدهم موسیقی جوان گفت: سال گذشته هیچ شرکت‌کننده‌ای در بخش سازهای بادی‌برنجی شرکت نکرده بود اما امسال تعداد شرکت‌کنندگان به ۱۱ نفر افزایش یافت.

شیخی درباره تعداد شرکت کنندگان در جشنواره ملی موسیقی جوان، اظهار داشت: سال گذشته هیچ شرکت‌کننده‌ای در بخش سازهای بادی‌برنجی شرکت نکرده بود. دوره قبل‌تر، یعنی دوره سیزدهم در مجموع از همه گروه‌های سنی، فقط پنج شرکت کننده در بخش سازهای بادی برنجی حضور داشتند. امسال تعداد شرکت‌کنندگان به ۱۱ نفر ارتقا پیدا کرده است. این یعنی تعداد شرکت‌کنندگان از دو برابر دوره سیزدهم هم بیشتر شده و این جای امیدواری دارد.

به اعتقاد این نوازنده هورن، افزایش تعداد شرکت‌کنندگان سازهای بادی و برنجی به شکل برگزاری جشنواره بر می‌گردد. او در این باره گفت: دلیل اصلی، برگزاری جشنواره به صورت مجازی است، مخاطب این جشنواره جوان‌ها و نوجوان‌ها هستند که اکثر آنها با تجهیزات و امکانات روز آشنایی دارند و در نتیحه ساده‌تر و آسان‌تر از همیشه توانسته‌اند در این رقابت بزرگ شرکت کنند.

این نوازنده بر همین اساس پیشنهاد کرد این امکان وجود داشته باشد بعد از پایان پاندمی کرونا، علاقه مندان به شرکت در جشنواره از امکان ارسال اثر به صورت مجازی و شرکت در جشنواره به شیوه غیرحضوری هم بهره‌مند باشند. چرا که هزینه‌های حضور در جشنواره کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در میان شرکت‌کنندگان کسانی هستند که در شهرهای دور از تهران زندگی می‌کنند و اگر گزینه شرکت به صورت مجازی حذف نشود، با هزینه کمتر و آرامش خاطر بیشتر در جشنواره شرکت کنند.

شیخی ضمن ابراز خرسندی از رشد کمی جشنواره در بخش سازهای بادی برنجی، از افزایش کیفی آثار شرکت‌کنندگان هم خبر داد و خاطرنشان کرد: کیفیت آثار شرکت‌کننده در این دوره بهتر شده بود. کسانی که به سازهای بادی- برنجی روی می‌آورند،‌ افراد کمی هستند که از روی علاقه و با آگاهی انتخاب کرده‌اند. وقتی این افراد در جشنواره شرکت می‌کنند یعنی جشنواره توانسته انگیزه لازم برای محک توانایی‌های آنها فراهم کند.

اجراهای استعدادهای برتر جشنواره موسیقی جوان آلبوم شود

داور سازهای بادی جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این سوال که کدام گروه‌های سنی بهتر و با انگیزه‌تر ظاهر شده‌اند، گفت: گروه سنی «ج» به طور طبیعی سطح کیفی بهتری دارند چون به دلیل سن بیشتر، دوره آموزشی طولانی‌تری سپری کرده‌اند و گوش موسیقایی آنها تربیت شده است. سازهای بادی دیربازده هستند و طبیعی است گروه سنی «ج» کیفیت بهتری ارایه می‌کنند.

وی افزود: انتظار داوران از هر رده سنی به اندازه توانایی‌های همان رده سنی است. داوران شرکت‌کنندگان گروه‌های سنی مختلف را با هم مقایسه نمی‌کنند؛ از کسانی که در گروه «الف» شرکت‌ کرده‌اند به اندازه توانایی‌های همین گروه سنی توقع داریم و از شرکت‌کنندگان گروه‌های سنی «ب» و «ج» هم بر اساس توانایی‌های گروه خودشان متوقع هستیم.

این نوازنده و مدرس موسیقی به عنوان آخرین پیشنهاد به این نکته اشاره کرد که جشنواره از اجراهای استعدادهای برتر در هر دوره یک آلبوم تهیه و به بازار ارایه کند یا روی سایت جشنواره در دسترس علاقه مندان قرار بدهد. این اقدام برای شرکت‌کنندگان انگیزه ایجاد می‌کند و فعالان موسیقی می‌توانند با استعدادهای برتر آشنا شوند.

به گزارش ایرنا، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به صورت مجازی و در چهار بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، «موسیقی نواحی ایران» و «آهنگسازی» برگزار می‌شود.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک به دو صورت حضوری و مجازی در حال انجام است که با اتمام داوریها اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.

نظر شما