شناسهٔ خبر: 49710746 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

نقش آفرینی بسیجیان در میدان مبارزه با کرونا

افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون با مشارکت بسیج و سپاه/ اجرای رزمایش کمکهای مومنانه در ایام ماه صفر

معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی از آمادگی کامل بسیج در صورت اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی برای افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، طرح شهید سلیمانی یکی از موفق‌ترین برنامه‌ها در مدیریت بیماری کرونا در کشور بوده و شاید تفاوت مدیریت بیماری در کشورما  با سایر نقاط جهان اجرای همین طرح است که بر اساس آن موضوعاتی همچون بیماریابی، قرنطینه، امدادرسانی و حمایت از بیماران در قرنطینه و غیره صورت گرفت.

به دنبال تاکیدات بسیار موثر و ارزنده مقام معظم رهبری در موضوع ضرورت اتخاذ تصمیمات فوری و موثر برای مقابله گسترش جهش‌وار ویروس کرونا در سطح کشور،  تصمیمات اساسی و اقدامات سختگیرانه و یاری طلبیدن از همه عناصری که در این مسئله از جمله مردم موثر هستند تصمیماتی گرفته شد.

چند ماهی است که با ورود بسیج و سپاه در کنار کادر بهداشت و درمان، انجام واکسیناسیون سرعت بخشیده و اکنون خوشبختانه ویروس تهاجمی کرونا حالت تدافعی به خود گرفته و آمار افراد مبتلا به کرونا چند روزی است روند کاهشی دارد.

چنانچه افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون یا اعزام گروه های داوطلب و جهادی برای انجام واکسیناسیون در نقاط دور افتاده و توجیه و راهنمایی افرادی که هنوز واکسن نزدند با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی  در دستور کار قرار بگیرد تا هر چه زودتر سایه شوم این ویروس منحوس از سر مردم برداشته شود.

 

سرهنگ رضا هزاری معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: 11مرکز واکسیناسیون فعال در کل استان است. یک مرکز مستقل در مرکز استان، چهار مرکز مشارکتی و سه مرکز دیگر در حال آماده‌سازی است که ویژه سپاه و بسیج است.

وی عنوان کرد: به تهران اعلام کردیم و به‌محض اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی هر تعداد واکسن برسد آمادگی تزریق داریم. نزدیک 10‌هزار واکسن در طول روز تزریق انجام می‌شود که بیشترین تزریق مربوط به مرکز غدیر بیرجند است در این مرکز روزانه تزریق 2هزار واکسن انجام می‌شود.

هزاری افزود: به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کردیم به‌محض این‌که به افزایش مراکز نیاز داشته باشند آمادگی داریم، زیرساخت‌ها آماده‌شده، نیروها شناسایی و آماده‌ی آموزش هستند. آمادگی تزریق صددرصدی واکسن در استان را داریم منتها اعلام به افرادی که باید مراجعه کنند توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود و این افراد تعدادی محدود هستند.

وی بیان داشت: انجام واکسیناسیون برای سربازان در پادگان‌ها را پیگیر هستیم که مقدماتش فراهم‌شده جلسات اولیه آمار و ارقام جمع‌بندی انجام‌شده است به‌محض این‌که واکسن به دست ما برسد شروع خواهیم کرد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی گفت: پنجاه نفر از بسیجیان در مراکز واکسیناسیون به‌کارگیری شدند.

وی با بیان اینکه در طرح شهید سلیمانی چهار کمیته فعال داریم اظهار کرد:  کمیته حمایت مسئولیتش برعهده سپاه است جمع‌آوری کمک‌های مردمی و توزیع آن‌ها و تشکیل تیم‌های حمایتی در محلات داریم برای تهیه مایحتاج روزانه مردمی که گرفتار کرونا هستند کمکشان میکنند که آنها از خانه بیرون نیایند و این تیم ها برای تزریق واکسن را نیز آمادگی دارند به‌شرط این‌که دانشگاه حمایتشان کند و واکسن در اختیارشان قرار گیرد.

هزاری با بیان اینکه کمیته آموزش در ذیل طرح شهید سلیمانی فعال است افزود: مسئولیت کمیته آموزش با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مجموعه سپاه و بسیج عضو آن است ضمن این‌که آموزش و تبلیغات در فضای مجازی و رسانه‌های سپاه نیز فعال است کمیته ره‌گیری و رصد را داریم که مسئولیتش با دانشگاه علوم پزشکی است سپاه نیز در محلات همین کمیته را تشکیل دادند و خانه به خانه و تلفنی از طریق رابطین سلامت که سپاه مشخص کرده با خانواده‌ها تماس می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته نظارت نیز فعال است که سپاه عضو آن است و در تیم‌های نظارتی سپاه و بسیج عضو هستند و تشکیل تیم‌های امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را داریم که به افراد در زدن ماسک و رعایت فاصله‌ها و پروتکلهای بهداشتی تذکر می‌دهند.

 معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کمیته حمایت بیشترین مشارکت بسیج و سپاه در طرح شهید قاسم سلیمانی است گفت: در رزمایش کمک‌های مؤمنانه از ابتدای امسال تاکنون سه مرحله اجرا شده‌است مرحله اول در ایام عید نوروز سپس در دهه امامت و ولایت و دهه اول محرم به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد:  مرحله بعدی رزمایش کمکهای مومنانه در ایام اربعین حسینی اجرا می شود موکب‌هایی که تعطیل شدند و خیرینی که در مسیر کمک‌های خود را به زائرین می‌رساندند پای کار هستند در مرحله چهارم رزمایش کمک‌های مؤمنانه بسته‌های معیشتی، مایحتاج مردم و بسته‌های بهداشتی توزیع خواهد شد و تا پایان صفر ادامه دارد.

 

هاشم هیهات مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با بیان اینکه مرحله پنجم طرح شهید سلیمانی بر واکسیناسیون تاکید دارد گفت: بسیج جامعه پزشکی استان با برگزاری جلسات متعدد با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به منظور تسریع در روند واکسیناسیون اقدام به ایجاد و راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون در سطح استان کرد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه نیروهای مسلح و بسیج استان با اختصاص درمانگاه‌های نیروهای مسلح از جمله درمانگاه شهدا، بوعلی و کلینیک امام سجاد (ع) به انجام واکسیناسیون عمومی به دانشگاه علوم پزشکی در تسریع روند واکسیناسیون کمک کردند، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مجموعه بسیج جامعه پزشکی انجام تست سریع درب منازل افراد ناتوان، به ویژه خانواده شهدا است، که بسیجیان با مراجعه به منزل بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی را انجام می دهند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی افزود: در این مرحله از طرح شهید سلیمانی همچون مرحله اول فرآیند بیماریابی نیز دنبال می شوند و بر اساس لیست دریافتی از دانشگاه علوم پزشکی، در محله‌های محروم و کم برخوردار شهر، بسیجیان به درب منازل مراجعه و با بیماریابی به موقع و آموزش‌های لازم در تشخیص و مهار بیماری با مجموعه بهداشت و درمان استان همکاری دارند.

وی با بیان اینکه در صورت نیاز کادر درمان به نیروی کمکی، جهادگران بسیج جامعه پزشکی به بیمارستان‌های استان اعزام می شوند، افزود: همچنین در این طرح درصدی از افراد که جامعه هدف هستند و هنوز واکسن را تزریق نکردند با شناسایی این افراد توسط دانشگاه علوم پزشکی، جهت انجام واکسیناسیون به درب منازل آنها مراجعه می شود.

  روزانه 8 تا 10 هزار واکسن در استان تزریق می شود 

هیهات افزود: در حال حاضر سه مرکز تجمیعی واکسیناسیون در بیرجند و چهار مرکز در شهرستان‌های فردوس، نهبندان، قاین و طبس فعال هستند که روزانه 8 تا 10 هزار واکسن تزریق می کنند و طرح شهید حاج قاسم سلیمانی یک برنامه همه جانبه است که در این طرح به افرادی که به لحاظ مالی دچار مشکل هستند با اهدا بسته‌های معیشتی و بهداشتی کمک می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح شهید سلیمانی تیم‌های مراقبتی، حمایتی و نظارتی در کنار هم فعالیت دارند و بسته به نیاز استان تاکنون بیش از هزار و 200 تیم در این طرح با همکاری بسیج، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی استان به مردم خدمات بهداشتی، درمانی و حمایتی ارائه کردند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان، بیماری یابی به موقع و کاهش محسوس آمار بیماران کرونایی را از دستاوردهای طرح شهید سلیمانی دانست و افزود: بیماریابی و درمان به موقع، تاکید بر رعایت بهداشت عمومی و توزیع بسته‌های حمایتی توسط بسیج، سپاه و مجموعه‌های کمک رسان از جمله اقدامات موثر این طرح در استان و سطح کشور است.

هیهات روحیه بخشی و آگاهی بخشی به بیماران کرونایی و خانواده‌های آنها را از دیگر مزایای طرح شهید سلیمانی دانست و گفت: یکی از ایده‌های بسیج جامعه پزشکی استان تهیه برنامه غذایی برای فرد مبتلا به کرونا جهت بهبودی سریع‌تر، روحیه بخشی به بیمار و آگاهی بخشی به خانواده وی جهت رسیدگی به بیمار است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح شهید سلیمانی در موج پنجم بیماری کرونا در یک بازه 6 ماه در استان ادامه دارد، گفت: تمام تلاش‌ها و خدمات بسیج، سپاه، کادر بهداشت و درمان به همکاری و رعایت مردم بستگی دارد و این تلاش‌ها زمانی به نتیجه می‌رسد که همه برای مهار این بیماری پای کار بیایند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(ع) استان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: جهت جذب و هدایت و هماهنگی کمک‌های همه دستگاه‌ها و نهادها برای پشتیبانی از تیم‌های حمایتی محله محور متشکل از نیروهای جهادی بسیج برای حمایت از خانواده‌های درگیر بیماری کرونا در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی فعال شده است.

سرهنگ مهدی هنری افزود: در حال حاضر حدود 200  تیم حمایتی شامل 1200 نفر از جهادگران بسیجی در محلات با محوریت مساجد و پایگاه‌های بسیج حمایت از خانواده‌های درگیر بیماری کرونا را برعهده دارند که با پیگیری قرنطینه معکوس از تردد خانواده‌های درگیر بیماری کرونا جلوگیری شده و مایحتاج خانواده‌ها و داروی مورد نیاز توسط تیم‌ها خریداری و درب منزل تحویل می‌شود که شامل تامین ماسک و اقلام بهداشتی و اقلام پزشکی مانند اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن است که با پیگیری این کمیته از طریق خیرین و نهادها تامین می شود.

از ابتدای سال تا قبل از آغاز ماه محرم 106 میلیارد تومان کمک بلاعوض و همچنین 33 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای افراد و مشاغل آسیب دیده از کرونا در استان توزیع شده است.  در ادامه نهضت کمک مومنانه و به منظور استفاده بهینه از ظرفیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) چهارمین مرحله نهضت کمک مومنانه در سال 1400 در ایام دهه اول محرم اجرا  شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: تمامی مردم  استان می توانند کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به تمامی پایگاه های بسیج در مساجد و حوزه ها تحویل دهند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال 1400 تا قبل از آغاز ماه محرم با کمک همه نهادها، دستگاه های اجرایی، خیران و مردم ، 106 میلیارد تومان کمک بلاعوض و همچنین 33 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای افراد و مشاغل آسیب دیده از کرونا در استان توزیع شده و جمع کمک های بلاعوض و تسهیلاتی به حدود 140 میلیارد تومان در استان رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما