شناسهٔ خبر: 49709854 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نامه جمعی از فعالان نشریات به شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم

جمعی از فعالان نشریات علمی دانشجویی شرکت کننده در دومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران طی نامه‌ای به شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم پیرامون تخلف مدیرمسئول نشریه شیل انجمن علمی دانشجویی شیلات نکاتی را یادآور شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از فعالان نشریات علمی دانشجویی شرکت کننده در دومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران طی نامه‌ای به شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم پیرامون تخلف مدیرمسئول نشریه شیل انجمن علمی دانشجویی شیلات نکاتی را یادآور شدند که متن این نامه به شرح زیر است: 

 

شورای مرکزی محترم ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 


موضوع: تخلف مدیرمسئول نشریه شیل انجمن علمی دانشجویی شیلات در دومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران


با سلام
احتراما به استحضار میرساند بر طبق مستندات ارائه شده به پیوست، در جریان برگزاری دومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۸، آقای آرش جولاده رودبار به شماره دانشجویی ۷۱۱۷۹۵۱۲۶ و مدیرمسئول نشریه شیل انجمن علمی دانشجویی شیلات دانشگاه تهران در زمان ارسال یکی از مقالات نشریه تحت مسئولیت خود به نویسندگی آقایان "پژمان خلیلی و سیدعلی معزی" به جشنواره، نام خود را به عنوان نویسنده اول به مقاله اضافه کرده است که در نتیجه داوری بخش نشریات جشنواره فرهنگ توسط آقای وحید فروزنده از فعالان نشریات دانشجویی، این مقاله با نام صاحبان اثر آقایان "آرش جولاده رودبار، پژمان خلیلی و سیدعلی معزی" در بخش "نشریات دانشجویی - آثار برتر؛ مقاله کشاورزی،
منابع طبیعی و دامپزشکی " حائز رتبه برگزیده شده است.

 

دانشجویان شرکت کننده در جشنواره از همان زمان به طرق مختلف از مدیرکل فرهنگی و کمیته ناظر بر نشریات به صورت شفاهی و کتبی پیگیر این مسئله شدهاند تا با تخلف صورت گرفته توسط این مدیرمسئول برخورد شود که با عدم همکاری، اقدام و نتیجه مواجه شده‌اند.


همچنین لازم به ذکر است این مقاله به شکل کامل تفصیلی) و نه به صورت چکیده (با عنوان "ارایه یک روش کاربردی اقتصادی) پرورش ماهی در مخازن شست و شوی شن و ماسه (با کاربری دو منظوره" در سال ۱۳۹۵ در کنگره بین المللی توسعه پایدار به نویسندگی "آقای پژمان خلیلی و
خانم دکتر فاطمه پیکان حیرتی) عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان (" به چاپ رسیده و در پایگاه استنادی سیویلیکا نمایهسازی شده است.


نشریه شیل در زمستان ۱۳۹۷ این مقاله را عینا، اما به نویسندگی آقایان "پژمان خلیلی و سیدعلی معزی" به چاپ رسانده است و در پاییز ۱۳۹۸ نیز مدیرمسئول) آرش جولاده رودبار (هنگام ارسال اثر به جشنواره، نام خود را به عنوان نویسنده اول به آن اضافه کرده است. این مسئله از نظر قوانین پژوهشی نیز قابل قبول نیست و در نتیجه بررسی این مسئله به درخواست دانشجویان معترض در کمیته اخلاق معاونت پژوهشی دانشگاه تهران در جلسه مورخه تیرماه ۱۴۰۰ تخلف آن محرز شد و جهت صدور حکم به کمیته انضباطی معرفی میشوند.

 

در این زمینه نیز مدیرکل فرهنگی وقت دانشگاه تهران، آقای دکتر زارع چاهوکی چه به عنوان مدیرکل فرهنگی، دبیر کمیته ناظر بر نشریات و مسئول دومین جشنواره فرهنگ جهت ارسال نامه درخواست بررسی موضوع در کمیته اخلاق و چه به عنوان عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی جهت داوری مقاله کاملا کپی شده برای کمیته اخلاق هیچ گونه همکاری نداشتهاند و تمامی پیگیری‌ها صرفا توسط دانشجویان انجام شده است.


لازم به ذکر است که آقای آرش جولاده رودبار که در مقطع دکتری تخصصی رشته شیلات دانشگاه تهران مشغول به تحصیل بوده است و اکنون نیز در دانشگاه تهران فعالیت پژوهشی دارد، مسئولیت‌های متعدد دانشجویی را نیز در سطح دانشگاهی و ملی در حوزه انجمن‌ها و نشریات علمی دانشجویی بر عهده داشته است که تخلفات صورت گرفته میتواند صدمه سنگینی به بدنه این تشکل‌های دانشجویی وارد نماید و عدم برخورد قاطع با چنین تخلفاتی زمینهساز بروز، افزایش و ترویج تخلفات بعدی، کاهش رغبت دانشجویان به فعالیت‌های علمی دانشجویی و کاهش انگیزه دانشجویان برای شرکت در رویداد‌های رقابتی دانشگاهی و ملی خواهد شد.

 

مسئولیت‌های متعدد دانشجویی مدیرمسئول متخلف در جایگاه عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر شورای مدیریت انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران. مدیرمسئولی همزمان دو نشریه علمی دانشجویی شیل و پژوهش‌های حیات وحش) که خود جای بحث دارد و ... اهمیت برخورد قاطع با آن را جهت جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی بعدی دو چندان مینماید.



از طرف جمعی از فعالان نشریات علمی دانشجویی شرکت کننده در دومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران

نظر شما