شناسهٔ خبر: 49704944 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

از برجام تا پیمان شانگهای در گفتگوی تفصیلی با منوچهر محمدی؛

به آقایان روحانی و ظریف نامه نوشتم به جز فحش چیزی نشنیدیم!

موج نیوز

معاون اسبق وزارت خارجه گفت: هنر دیپلماسی در مذاکره این است که طرفین بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند و امتیاز کمتری بدهند ولی این آقایان (در دولت قبل) از همان ابتدا ضعف خودشان را به صورت آشکار نمایان کردند.

صاحب‌خبر -

منوچهر محمدی معاون اسبق وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، عملکرد دولت دوازدهم در سیاست خارجی را  واداده و انفعالی توصیف کرد.

معاون آموزش و پژوهش اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: اولین نکته مهم در مذاکرات در سطوح بین‌المللی این است که طرفین چقدر بتوانند اهرم های قدرتی که در اختیار دارند را به کار ببرند، هچنین هنر دیپلماسی در مذاکره این است که طرفین بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند و امتیاز کمتری بدهند ولی این آقایان (در دولت قبل) از همان ابتدا ضعف خودشان را به صورت آشکار نمایان کردند، آن زمانی که اقای روحانی در حاشیه اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه‌ای مطبوعاتی بیان کرد که شرایط اقتصادی ما بدتر از آن چیزی است که من فکر میکردم و بعد تر هم  به صورت علنی گفته بود که خزانه کشور خالی است. در همان دوران آقای ظریف هم در دانشگاه تهران می‌گوید که آمریکا می‌تواند با فشار یک دکمه، سیستم نظامی ما را نابود کند. 

وی در ادامه گفت: با ابراز این نظرات منفعلانه و واداده، شما دست های خود را بعنوان تسلیم بالا می‌برید در این شرایط هر کسی هم به جای آمریکا باشد میفهمد که دارد با یک گروه ضعیف و آماده برای تسلیم، مذاکره می‌کند.

محمدی تاکید کرد: در تمام تاریخ روابط بین‌الملل و حتی در دوران رژیم پهلوی با وجود اینکه یک رژیم صد در صد وابسته به خارج  بود، چنین نوع مذاکراتی ندیدم.

غربی ها و در راس آنها آمریکا نشان دادند زمانی که ما ضعف نشان بدهیم آنها فشار بیشتری می‌آورند تا امتیاز بیشتری بگیرند. نتیجه این میشود که در برجام ما کاملا آنچه که آنها دیکته کردند را پذیرفتیم و به همین هم قناعت نکردند و چندین قرارداد دیگر را برما تحمیل کردند از جمله سند 2030 که یک نوع تسلیم فرهنگی بود و یا IPC که اصولا خلاف ملی شدن صنعت نفت بود و در ادامه هم گفتند که باید بر سر مسائل موشکی و منطقه نیز مذاکره کنیم. 

وی ضمن منفی دانستن ارزیابی خود از عملکرد دوره هشت ساله دولت تدبیر و امید به مکاتبات خود با برخی مسئولین دولت گذشته اشاره کرد و گفت:  من در نامه های سرگشاده‌ای که به آقایان روحانی و ظریف نوشتم این خطرات را گوشزد کردم منتها به جز فحش چیزی نشنیدیم.

منوچهر محمدی درادامه با اشاره به آغاز به‌کار دولت سیزدهم بیان کرد: خوشبختانه با آمدن اقای رییسی و انتخاب راهبرد تحولی و انقلابی در سیاست خارجی، آن سیاست انفعالی کنار گذاشته شد.

محمدی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع سیاست خارجی نیز گفت: ایشان در تعریف مفهوم توازن در سیاست خارجی بیان کردند که هرمقداری که سایر دولت‌ها به ما نزدیک شوند ما هم به آنها نزدیک می‌شویم.

وی ادامه داد: در عین حال سیاست ما نسبت به غرب و به طور مشخص آمریکا و 3 کشور اروپایی هم پیمان با آن، طلب‌کارانه است برای اینکه ما خیلی خسارت دیده ایم.

این کارشناس مسائل دیپلماتیک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهبردهای اتخاذ شده در حوزه سیاست خارجی در دولت جدید نیز اظهار داشت: در دوره فعلی نگاه به غرب تبدیل به نگاه به شرق شده است.

منوچهر محمدی در پایان، ضمن تاکید بر اینکه امروزه جمهوری اسلامی تبدیل به یک ابرقدرت جهانی منحصر به فرد شده است، تصریح کرد: بعد از اقداماتی از جمله هدف قراردادن پهپاد آمریکایی و بعد هم حمله به پایگاه عین الاسد و همچنین اعزام کشتی های نفتی ایران به ونزوئلا که به نوعی حیات خلوت آمریکا بود نشانگر این است که ایران بر این ابرقدرت دوران جنگ سرد (آمریکا) غلبه کرده است.

*چین و روسیه به دولت روحانی نظر مساعدی نداشتند

محمدی افزود: سازمان شانگهای در ابتدا یک سازمان امنیتی بود، با توجه به قرابت کشورها به تدریج همکاری های اقتصادی به وجود آمد و طیف حرکتی این سازمان وسیع تر شد. سازمان شانگهای با توجه به تحریم ها و فشارهایی که کشورهای اروپایی و آمریکا به اعضای اصلی این سازمان وارد می‌کردند باعث شد اعضای سازمان شانگها به سمت پیمان های دفاعی بروند.

محمدی بیان کرد: دستاورد ما برای این کنفراس میتواند نفوذ فرهنگی  در منطقه جهان اسلام وهمچنین جبهه مقاومت که با تلاش های رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته باشد این در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه شانگهای مکمل هم هستند و اختلافات مرزی، ایدئولوژیک و اقتصادی وجود ندارد.

وی با اشاره به پیوستن ایران به سازمان شانگهای گفت: موقعیت ژئوپولتیک ایران از لحاظ ترانزیتی و راه ابریشم برای اتصال به غرب و راه های ارتباطی با کشورهای شمال به جنوب و همچنین  برای دسترسی به آب های گرم نیازمند عبوراز ایران هستند.

در ادامه محمدی گفت: ایران برای انجام پروژهای بزرگ نیازمند سرمایه گذاران کلان است که باعث تغییرات زیر بنایی در حل مشکلات اقتصادی و تامین امکانات استراتژیک در کشور می‌شود. 

این کارشناس مسائل دیپلماتیک در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمانی که رییس جمهور چین به ایران سفر کرد بسته ای از روابط اقتصادی ارائه داد ولی متاسفانه دولت اقای روحانی از ترس اعتراض کشورهای غربی این موضوع را نادیده گرفتند. در این میان رهبر انقلاب اسلامی به مکاتبات خود آقای لاریجانی را نماینده قرار دادند ولی رییس جمهور چین اعلام کرد حاضر به مذاکره با دولت آقای روحانی نیستند.

محمدی گفت: چین و روسیه نسبت به دولت روحانی نظر مساعدی نداشتند و به همین خاطر با عضویت ایران در سازمان شانگهای مخالفت میکردند.

محمدی در پایان این گفتگو گفت: آقایان به دروغ میگفتند اگر اف ای تی اف را نپذیریم امکان عضویت در سازمان شانگهای فراهم نمی‌شود این درحالی است که در دولت سیزدهم ( اقای رییسی ) با توجه به نپذیرفتن FATF   عضو سازمان شانگهای شد و هم واردات واکسن ما چندین برابر دولت پیشین شده است.

نظر شما