شناسهٔ خبر: 49703282 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پس از دیدار جانسون و بایدن اعلام شد؛

رویکرد لندن و واشنگتن به مسکو و پکن بر اساس منافع مشترک خواهد بود

نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار و گفتگو با یکدیگر در واشنگتن، اعلام کردند که بر اساس ارزش های مشترک دو جانبه با روسیه و چین تعامل خواهند داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سخنگوی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس پس از دیدار و گفتگو وی با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، امروز چهارشنبه اعلام کرد که این دو توافق کردند که رویکرد به روسیه و چین بر اساس ارزشها و منافع مشترک لندن و واشنگتن باشد.

مطابق این بیانیه، دو رهبر در مورد موضوعات بین المللی و از جمله چین و روسیه گفتگو کردند. آنها موافقت کردند که این مسائل را بر اساس ارزشهای مشترک دنبال کنند. جانسون افزود که منتظر «اجلاس دموکراسی» است که در ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) امسال برگزار خواهد شد. بایدن قبلا نخست وزیر انگلیس را به این نشست دعوت کرده بود.

نشست مذکور از طریق ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد و بر سه موضوع مبارزه با فساد، حفاظت در برابر تمامیت خواهی و احترام به حقوق بشر متمرکز خواهد شد. بایدن و جانسون همچنین در طول گفتگوی ارزشهای مشترک خود درباره اتحاد امنیتی جدید استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به «آکوس» AUKUS صحبت کردند.

پیشتر دفتر بوریس جانسون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وی به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک راهی آمریکا خواهد شد و سپس به واشنگتن خواهد رفت و در آنجا با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شماری از مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار خواهد کرد.

لازم به توضیح است که استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» AUKUS شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

نظر شما