شناسهٔ خبر: 49701574 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

دکتر طهرانچی مطرح کرد

«تحول در آموزش حافظه‌محور به آموزش بسترساز اشتغال دانش‌بنیان» شعار سال تحصیلی جدید دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال افزایش کسب مهارت‌ها و خلاقیت‌های دانشجویان است مدارس سما در آینده نزدیک نمونه عملیاتی و اجرایی سند تحول خواهد بود مطالبه زیرساخت‌های کارآفرین بزرگ‌ترین مطالبه دانشجویان باشد مشورت‌خواهی از دانشجویان در واحدهای دانشگاهی صورت گیرد

دکتر طهرانچی: گذر از آموزش حافظه‌محور یکی از تمهیداتی است که باید موردتوجه دانشگاه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

دکتر طهرانچی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویان و دانش‌آموزان، گفت: «آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس امسال با اربعین حسینی مقارن است. همچنین با توجه به شیوع کرونا و برگزاری سال تحصیلی گذشته به‌صورت مجازی، امسال ان‌شاءالله شاهد بازگشت به فضای حقیقی دانشگاه خواهیم بود.»  وی با بیان اینکه امسال دانشجویان و دانش‌آموزان با تجربه‌ای کاملا متفاوت به محیط دانشگاه و مدرسه باز خواهند گشت، تصریح کرد: «در فضای کنونی با کاهش آمار مبتلایان به کرونا روبه‌رو هستیم. بازگشت به فضای حقیقی الزاماتی دارد که باید رعایت شود. بازگشت به فضای حقیقی آموزش، تنها محدود به آماده‌سازی خوابگاه‌ها و سلف‌های دانشگاهی نیست، بلکه درک تحولات به‌وجودآمده و آماده‌سازی تمهیدات لازم، ضروری است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «گذر از آموزش حافظه‌محور یکی از تمهیداتی است که باید موردتوجه دانشگاه قرار گیرد. اینکه امسال 52درصد دانشجویان به آموزش حافظه‌محور مدرک‌گرا «نه» گفتند، نشان‌دهنده بلوغ جوانان و بیان‌کننده این نکته است که مطالبات دانشجویان تغییر کرده و دیگر به هر قیمتی حاضر نیستند وارد دانشگاه شوند و با دانشگاه حافظه‌محور مدرک‌گرا خداحافظی کرده‌اند. دانشگاه نیز با درک این تغییرات، باید عملکرد متفاوت و متناسبی در شأن دانشجویان و در راستای مطالبات آنها داشته باشد. حفظ کردن و حافظه‌محوری روش اشتباهی است و باید از آن گذر کرد.»

  تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی بر یادگیری تعالی‌بخش و عمیق است

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی «تحول در آموزش حافظه‌محور به آموزش بسترساز اشتغال دانش‌بنیان» را شعار سال تحصیلی جدید قرار داده است، گفت: «واقعیت این است که دیگر یاددهی صرف کارآمد نیست و باید به‌دنبال یاددهی تعالی‌بخش در آموزش باشیم و تحول در یاددهی باید در استادان نمایان شود؛ چراکه با تحولاتی که در آموزش مجازی اتفاق افتاد، دانشگاه و مدرسه دیگر تنها ارائه‌دهنده دروس و مطالب نیستند، بلکه آموزش‌های بهتری در فضای مجازی در اختیار دانشجویان و دانش‌آموزان قرار دارد. بنابراین آموزش مساله ما نیست، بلکه تمرکز دانشگاه بر یادگیری تعالی‌بخش و عمیق است.»

وی افزود: «امروزه انفجار اطلاعات، باعث شده افراد سطح دانش وسیع، اما کم‌عمق داشته باشند؛ چراکه تنها با یک جست‌وجوی کوتاه و سریع در اینترنت، با حجم بالایی از اطلاعات روبه‌رو می‌شوند. اکنون نیازمند یادگیری عمیق هستیم و باید ابزار شناخت را در اختیار دانشجویان قرار دهیم تا بتوانند اطلاعات لازم را از دنیای اطلاعات فضای مجازی کسب کنند. برگزاری امتحانات نیز باید به‌گونه‌ای باشد که میزان یادگیری دانشجویان را بسنجیم و جلسه امتحان محیطی برای درک یادگیری عمیق آنها باشد.»

ارائه آموزش‌ها باید فایده‌محور و بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه آموزش؛ محور پیشرفت، توسعه و شکل‌دهنده شاکله و قوام هر ملت است، تصریح کرد: «اگر یادگیری کاربردی نباشد، جوان در فضای مجازی متوقف می‌شود. باید بین فضای فیزیکی و فضای سایبری ارتباط برقرار کنیم و ارائه آموزش‌ها باید فایده‌محور و بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد. امروز نمی‌توان آموزشی ارائه داد که افزاینده اقبال اجتماعی به دانشگاه نباشد.»  دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «دانشگاه باید شاخص‌های کارآمادگی و مهارت‌های موردنیاز در جهان فیزیکی و سایبری را به دانشجو ارائه کند. مهارت در شاد بودن و شاد ماندن، مهارت زندگی اجتماعی، کارهای گروهی، تعاملات گسترده و... از آموزش نشأت می‌گیرد. آموزش امروز نیازمند تغییر ماهیت است و اگر آماده نباشیم و چرخش تحول‌آفرین انجام ندهیم، سال دیگر شاهد قهر تعداد بیشتری از جوانان برای ورود به دانشگاه‌های کشور خواهیم بود.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه درحال‌حاضر در مقطع تاریخی حساسی قرار داریم، گفت: «کرونا منجر به انتقال مردم دنیا به فضای مکمل فیزیکی سایبری شد و این فضا ابزاری در نظام سلطه است که اگر هوشیار نباشیم، ملیت، فرهنگ، آداب و سنن، قومیت و بودن ما را نشانه رفته است. نباید فناوری‌ستیز و فناوری‌شیفته بود، بلکه باید هوشمندانه جایگاه خود را در این جهان جدید پیدا کرد و این جایگاه پیدا نخواهد شد مگر اینکه برای آن مدل داشته باشیم.»  وی ادامه داد: «مدلی که قرآن کریم برای ما درنظر گرفته و پیامبر مکرم اسلام(ص) به میراث گذاشته، مودت فی‌القربی است. پیامبران بزرگ در مزد رسالت خود گفته‌اند که ما اجر نمی‌‌خواهیم و اجر ما با خداست، اما حضرت محمد(ص) در دو جایی فرموده‌اند که اجر نمی‌خواهم مگر هدایت شما بر سبیل حق و مودت فی‌القربی.»  عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «اربعین حسینی یک مدل جهانی‌سازی و تعاملات گسترده بین انسانی در این ظلمت‌کده جهانی برای رسیدن به مفاهیم جهانی‌سازی است. در راهپیمایی اربعین، مردم تفاوت زبان، ملیت، مذهب و حتی دین را نمی‌شناسند و حتی شاهد حضور کشیشان مسیحی، اهل سنت و ملیت‌های مختلف هستیم که تحت‌عنوان «حب‌الحسین یجمعنا» در اجتماع عظیم اربعین حضور دارند و فقط محبت است که بین افراد تبادل می‌شود.»  دکتر طهرانچی اظهار داشت: «در دوران دفاع مقدس نیز شاهد مشابهت‌هایی با این مدل بودیم که دفاع از اسلام، انقلاب و وطن در دوران جنگ تحمیلی و دفاع از حرم در سال‌های گذشته، نقطه اشتراک جوانان ایرانی بود و دیدیم که مودت فی‌القربی چگونه نجات‌بخش بوده است.»  وی در پایان خاطرنشان کرد: «امروز تنها مدلی که می‌توان با اتکا به آن، به فضای مجازی رفت و شبکه اجتماعی داشت، اما فناورستیز نبود و هضم نشد و فرهنگ را از دست نداد و دچار عبور از دین و ملیت نشد، «مودت فی‌القربی» است که می‌توان یک مدل یکپارچگی اجتماعی از آن خلق کرد.»

نظر شما