شناسهٔ خبر: 49701165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اشتغال همزمان با تحصیل(۴)/ ثابت در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت | «طرح پویش» در استان البرز عملیاتی می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: طرح پویش‌ کارآفرینی، دانشجومحور و در راستای تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت است.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ «طرح پویش» (اشتغال توأم با تحصیل دانشجویان) سال ۹۸ با طرح ایده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با همکاری اتاق صنعت، معدن و کشاورزی استان استان اصفهان آغاز شد. در این طرح، دانشجویان می‌توانند در رشته‌های تحصیلی خود در بخش‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی همزمان به‌صورت کارورزی فعالیت کنند و پس از طی دوره کارورزی با مهارت‌سنجی صورت گرفته در همان بخش استخدام شوند.

تربیت نیروی ماهر و متخصص در راستای توسعه تولید و بنگاه‌های اقتصادی و نهاد اجتماعی، هموارکردن زمینه‌های اشتغال و ایجاد آینده شغلی برای دانشجویان با محور کاربردی‌کردن آموزش و پژوهش در دانشگاه، اشتغال همزمان با تحصیل دانشجو در یک صنعت به‌صورت مرتبط با رشته تحصیلی و ایجاد اولویت استخدام برای دانشجویان کارآموز و متقاضیان طرح پویش در صنعت از جمله اهداف کلان این طرح است.

بیشتر بخوانید:

«مدرسه اشتغال» مکملی برای طرح پویش

«طرح پویش» در مسیر توانمندسازی دانشجویان

ظرفیت‌هایی برای اجرای «طرح پویش» در استان کرمان

خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به گذشت پنج ماه از ابلاغ رئیس دانشگاه و به‌منظور بررسی چگونگی اجرای طرح پویش در دیگر استان‌های کشور به جز اصفهان، وضعیت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود دانشگاه و صنعت، استقبال صنعتگران و دیگر مؤلفه‌ها در مسیر این طرح با مسئولان اجرایی در استان‌ها و شهرهای مختلف گفت‌وگو کرده است که در این شماره از پرونده «اشتغال همزمان با تحصیل» گفت‌وگو با حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و مجری طرح را می‌خوانیم.

ثابت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، درباره زمینه اجرای طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اظهار کرد: استان البرز از ظرفیت‌های اقتصادی متعددی مانند شهرک‌های صنعتی، کارخانجات تولیدی معتبر و صنایع تبدیلی و کشاورزی برخوردار است که در راستای تحقق شعار سال می‌توان به‌خوبی از آن‌ها در راستای اجرایی کردن طرح پویش کارآفرینی بهره‌مند شد و با اشتغال دانشجویان همزمان با تحصیل و توانمندسازی نیروهای متخصص مورد نیاز صنعت و جامعه به بهبود اشتغالزایی و تولید و از میان بردن موانع اشتغال جوانان و شکوفایی صنایع استان کمک کرد.

یکی از اهداف اصلی طرح پویش، ایجاد کارآفرینی است و دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی با تجاربی که کسب کرده در همان صنعت می‌ماند و اشتغال‌زایی و کارآفرینی را توسعه می‌دهد.وی افزود: استان البرز با ظرفیت بالای صنعتی، کشاورزی و تولیدی و وجود نیروهای جوان در حال تحصیل به‌عنوان یکی از استان‌های مستعد در طرح پویش مطرح است، در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با سابقه بیش از ۳۷ سال فعالیت علمی، پژوهشی و آموزشی به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع دانشگاهی استان ۴۰ درصد از ظرفیت آموزش عالی استان را برعهده دارد.

این مسئول دانشگاهی بیان کرد: علاوه بر این ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و ارتباط با صنعت و جامعه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان وجود دارد که در کنار صنایع فعال در استان و با اجرای طرح پویش کارآفرینی در آینده نزدیک بیش از پیش شاهد گسترش بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان مستعد در استفاده از این توانمندی‌ها و گسترش ارتباط با صنعت و جامعه و به تبع آن رفع مشکل اشتغال دانشجویان و رونق صنایع استان البرز خواهیم بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در پاسخ به این پرسش که آیا از زمان ابلاغ طرح پویش، حرکت و برنامه‌ای برای اجرا و آماده‌سازی دانشگاه صورت گرفته است؟ پاسخ داد: از زمان ابلاغ طرح پویش کارآفرینی، سامانه شرکت در طرح در سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ایجاد شده و با برخی از صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی-اجتماعی مذاکراتی صورت گرفته است تا با همکاری متقابل و تبادل نظر و پیشنهادها بتوانیم طرح پویش را عملیاتی کنیم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های صنعتی استان البرز

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: با شرکت‌های صنعتی استان البرز مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، شرکت شهرک‌های صنعتی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، شرکت بیمه خاورمیانه، شرکت زرماکارون و... تفاهم‌نامه همکاری در زمینه اجرایی کردن طرح پویش منعقد شده است.

ثابت بیان کرد: طرح پویش کارآفرینی طرحی دانشجومحور در راستای تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت است و در این طرح دانشجو همزمان با تحصیل، مهارت‌های لازم را کسب کرده و بعد از گذراندن دوره‌ها، تبدیل به نیروی توانمندی برای بازار کار می‌شود.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی طرح پویش، ایجاد کارآفرینی است و دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی با تجاربی که کسب کرده در همان صنعت می‌ماند و اشتغال‌زایی و کارآفرینی را توسعه می‌دهد، در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به‌عنوان یک دانشگاه کارآفرین گام به این عرصه گذاشته است تا دغدغه دانشجویان را در مورد اشتغال و مهارت رفع کرده و به جامعه اسلامی خدمت کند.

انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

نظر شما