شناسهٔ خبر: 49700077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

وزیر خارجه ایران نشستی با گروه ۱+۴ برگزار نخواهد کرد

تنبیه بدعهدان در نیویورک

صاحب‌خبر -
در حالی پیش از این برخی منابع خبری از احتمال دیدار وزیر امور خارجه ایران با طرف‌های برجامی در نیویورک خبر داده بودند که در اقدامی که می‌توان آن را تنبیه طرف‌های بدعهد برجام دانست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که نشست ایران و گروه ۱+۴ در نیویورک در دستور کار نیست.
جمهوری اسلامی تاکید دارد که از یک سو چشم به برجام و نتایج اقتصادی آن ندارد و با توجه به داشته‌های داخلی و همگرایی منطقه ای به بی اثر کردن تحریم‌ها می‌پردازد و از سوی دیگر نیز بر عدم تسلیم شدن در برابر فشارها تاکید دارد. طی روزهای اخیر غرب در قالب رسانه‌ای تلاش نموده تا فشارهای حقوق بشری و هسته ای را بر ایران افزیش دهد تا تهران وادار به امتیازدهی شود که نمود آن را در مواضع وزرای خارجه آمریکا و انگلیس می‌توان مشاهده کرد حال آنکه این سیاست نخ نما شده و شکست خورده است چنانکه جمهورس اسلامی با اعلام رسمی عدم برگزاری هرگونه مذاکره با ۱+۴ در نیویورک به تنبیه زیاده خواهان و ناقضان برجام پرداخت. «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی با اشاره به احتمال برگزاری نشست کشورهای باقیمانده در برجام (۱+۴) با ایران در حاشیه مجمع عمومی با موضوع برجام، گفته است که زمان علیه هرگونه توافق احتمالی با تهران عمل می‌کند.
در همین خصوص «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برگزاری نشست ایران و ۱+۴ در نیویورک بیان کرد:قبلا وزرای خارجه دیگری این اظهار علاقه را کرده بودند و برجام یکی از موضوعات بحث ما با وزرای خارجه‌ای خواهد بود که در ۱+۴ در نیویورک حضور دارند ولی نشست ایران و گروه ۱+۴ در نیویورک در دستورکار نیست.لوردیان همچنین خبر داد: «من این هفته در سازمان ملل متحد با وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهم کرد. این دیدار که شامل تمام طرف‌های برجام به جز آمریکا خواهد بود، با هدف ایجاد حرکت مثبت برای از سرگیری مذاکرات [وین] است. زمان علیه هرگونه توافق احتمالی با تهران عمل می‌کند و با گذشت زمان، مقامات ایرانی به فعالیت‌های هسته‌ای خود سرعت می‌دهند».
لازم به ذکر است، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه یکشنبه ۲۸ شهریور ماه درباره سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به نیویورک و نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک گفته بود: درباره نشست وزرای خارجه ۱+۴ باید تأکید کنم اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آن‌چه گفتیم، یعنی مذاکره سودمند باشد، تصمیم آن را اتخاذ خواهیم کرد. الان تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم و باید ببینیم موضوع جلسه چه می‌تواند باشد و بعد براساس آن تصمیم بگیریم. پس از این اعلام رسمی عدم برگزاری نشست از سوی ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که کشورهای ۱+۴ هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخواهند داشت.او گفت: «مهم نیست که این نشست در سطح وزرای خارجه برگزار شود یا نه، بلکه موضوع حائز اهمیت، تمایل تمامی طرف‌ها برای آغاز مذاکرات وین است.»
«جوزپ بورل» همچنین به دیدار خود با «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک اشاره کرد.
در این میان در اقدامی زیاده خواهانه طبق اعلام لندن، لیز تراس و آنتونی بلینکن وزرای خارجه انگلیس و آمریکا طی دیدار دوجانبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار بازگشت ایران به مذاکرات وین درباره توافق برجام شدند.ساعاتی بعد از بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار دو جانبه آنتونی بلینکن با لیز تراس وزیر خارجه جدید انگلیس در نیویورک، وزارت خارجه انگلیس هم درباره این دیدار بیانیه صادر کرد.بلینکن و تراس که برای شرکت در هفتادوششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته‌اند، در حاشیه این اجلاس با هم دیدار و رایزنی کردند.
وبگاه وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «بلینکن و تراس درباره طیفی از مسائل از جمله وضعیت افغانستان، ایران، مقابله با بحران‌های آب‌وهوایی، هند و اقیانوس آرام آزاد و تقویت روابط اقتصادی دوجانبه گفت‌وگو کردند».بلینکن نیز در صفحه توییتر خود درباره این جلسه نوشت:‌ «دیدار چهره به چهره خوبی برای اولین بار با وزیر خارجه انگلیس لیز تراس داشتم و درباره اولویت‌های مشترک از ایران و افغانستان گرفته تا ایندوپاسیفیک آزاد، صحبت کردم».
وزارت خارجه انگلیس در بیانیه خود، از صحبت لیز تراس و آنتونی بلینکن درباره روابط دوجانبه لندن-واشنگتن در زمینه‌های مختلف اقتصادی و امنیتی خبر داده است.به ادعای این وزارتخانه، «آنها (انگلیس و آمریکا) به عنوان دو دموکراسی پیشرو در کشورهای اقتصادی آزاد، نقاط مشترک مشترک بین بریتانیا و ایالات متحده را در طیف وسیعی از مناطق از جمله هند و اقیانوس آرام و امنیت منطقه‌ای» صحبت کردند.
وزرای خارجه دولت‌های بوریس جانسون و جو بایدن در این دیدار همچنین درباره توافق نظامی انگلیس و آمریکا با استرالیا که شامل ایجاد زیردریایی اتمی است و اعتراض شدید فرانسه را به دنبال داشت، حرف زدند و این توافق را عاملی برای امنیت در این منطقه خواندند.لیز تراس وزیر خارجه انگلیس در دیدار با آنتونی بلینکن درباره مسائل مرتبط با ایران و مذاکرات برجامی در وین هم رایزنی کردند.
طبق بیانیه وزارت خارجه انگلیس، تراس و بلینکن «درباره ضرورت آزادی فوری همه اتباع بریتانیایی و آمریکایی که به صورت خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند و همچنین ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات برجامی در وین توافق کردند». این زیاده خواهی‌ها در حالی مطرح شده است که وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه "زمان برای احیای توافق هسته ای با ایران رو به اتمام است" گفت که در روزهای آینده در نیویورک درباره این موضوع رایزنی هایی خواهند داشت.هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بیانیه ای منتشر و برنامه های خود در جریان این سفر را اعلام کرد.وی در بخشی از بیانیه خود تاکید کرد: وقت برای توافق هسته ای با ایران تنگ است و دعوت از تهران برای بازگشت به مذاکرات وین نمی تواند همیشگی باشد.ماس ادامه داد: اکنون دولت جدید (ایران) باید سریع راه خود را برای بازگشت به میز مذاکره بیابد. در این خصوص نیز در روزهای آینده گفت وگوهایی خواهیم داشت. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که طرف‌های غربی برجام تاکنون از اجرای تعهدات برجامی خودداری کرده‌اند.

نظر شما