شناسهٔ خبر: 49699437 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

راهکار شهرداری تهران برای مقابله با زباله‌گردی کودکان!

«مخازن زباله» قفل‌دار می‌شوند

صاحب‌خبر -

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری از قفل‌دار شدن مخازن زباله تهران برای مقابله با زباله‌گردی کودکان خبر داد.

صدرالدین علیپور در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: به‌تدریج باید شکل مخازن فعلی را عوض کنیم تا دسترسی به آن‌ها آسان نباشد و زباله‌گرد نتواند از مخزن زباله‌برداری کند و در چنین شرایطی آلودگی پیرامونی نیز اتفاق نمی‌افتد. این مسئله در دستور کار سازمان است و مخازنی را طراحی کرده‌اند. علیپور در پاسخ به این پرسش که این مخازن چه تفاوتی با مخازن فعلی دارند؟ بیان کرد: کاوری دارند که مخزن داخل آن کاور می‌رود و قفل می‌شود و فقط توسط کلید و یا ابزاری که توسط کارگر و یا نیروی خدماتی شهرداری وجود دارد باز می‌شوند و مخزن دائماً باز نیست که هر کسی بتواند به آن دسترسی داشته باشد. او افزود: در نتیجه در جاهایی که امکان‌پذیر است مخازن تفکیکی می‌گذاریم و به موازات آن مقداری می‌توان مخازن فعلی را جمع کرد. سال گذشته نزدیک به دو هزار مخزن را کم کردیم. اما این کاری زمان‌بر است و مردم باید از آن حمایت و با ما همراهی کنند. بنابراین منافاتی وجود ندارد و تا زمانی که این طرح جا بیافتد مخازن را خواهیم داشت. اما مخازن فعلی موجود باید تعمیر یا مجدداً به صورت نو خریداری شوند تا سیمای خوبی نیز در سطح شهر در زمینه مبلمان شهری داشته باشیم.

مراجعه روزانه سه نوبت برای جمع‌آوری پسماند در برخی مناطق تهران

علیپور افزود: در برخی مناطق روزانه سه بار برای نظافت مراجعه می‌کنیم که این مسئله باید به‌تدریج تغییر کند اما اقدامی زمان‌بر است و به آموزش نیاز دارد. باید قانون خاصی برای کسی که مسئله را رعایت می‌کند و کسی که رعایت نمی‌کند به‌عنوان مسئولیت شهروندی وجود داشته باشد. ما تلاش می‌کنیم به سمت مسیری برویم که در دنیا نیز در زمینه مدیریت پسماند مؤثر است. و درباره استقبال شهروندان از آپ‌های موجود برای جمع‌آوری پسماند خشک گفت: منطقه به منطقه متفاوت است برای مثال در منطقه ۷ استقبال خیلی خوب است و در برخی از مناطق ضعیف‌تر کار شده است، اما نمی‌شود الآن الگوی دقیقی داد. مخزن‌گذاری در برخی شهرک‌ها کامل انجام می‌شود، اما در برخی شهرک‌ها که همکاری نکردند؛ باید الگوگذاری شود و انتخابی نباشد به عبارتی باید ضوابطی وجود داشته باشد تا پیشرفت بهتری داشته باشیم.

برخی افراد با ماشین شخصی از مخازن، زباله برداشت می‌کنند

علیپور در ادامه خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی داریم که افراد با ماشین‌های شخصی از مخازن برداشت می‌کنند که دلایل متعددی ازجمله مسائل اقتصادی در آن دخیل هستند.

او گفت: اما نیروی انتظامی براساس حکم دادستانی موظف است با کسانی که کودکان زباله‌گرد را به کار می‌گیرند برخورد کند. ادعای ما این است که کودک زباله‌گرد براساس آمار اعلامی بازرسی شهرداری و دادستانی، کم شده است. علیپور تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم موضوع زباله‌گردی کودکان را حل کنیم و این شکل جمع‌آوری پسماند خشک را نداشته باشیم راهی وجود ندارد جز اینکه شکل مخازن در معابر تغییر کند و دسترسی به آن وجود نداشته باشد. از طرفی مخازن تفکیکی جایگزین شود و پیمانکار به‌وسیله سیستم MRF تفکیک را انجام دهد نه در خیابان و در ملا عام. تا این زیرساخت نباشد مسئله با صحبت و جلسه حل نمی‌شود و البته با توجه به وسعت و جمعیت تهران این کار زمان‌بر است.

 

نظر شما