شناسهٔ خبر: 49698894 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حاشیه‌ای بر ادامه ناکامی‌های بارسا

آبی‌و‌اناری‌های رنگ پریده!

روزنامه جوان

«واقعاً این بارسلونا بود؟!»، تیتر طعنه‌آمیز روزنامه مادریدی مارکا، توصیفی از حال و روز ابری آبی‌و‌اناری‌ها پس از تساوی دوشنبه شب خانگی برابر گراناداست که در فصل جدید پس از رفتن لیونل مسی گویا تبدیل به یک تیم معمولی شده است، تیمی که دیگر مانند گذشته ضربان قلب‌ها را بالا نمی‌برد، طوری که کمتر تیمی از خبر رویارویی با آن‌ها زانوی غم بغل می‌گیرد!

صاحب‌خبر -

«واقعاً این بارسلونا بود؟!»، تیتر طعنه‌آمیز روزنامه مادریدی مارکا، توصیفی از حال و روز ابری آبی‌و‌اناری‌ها پس از تساوی دوشنبه شب خانگی برابر گراناداست که در فصل جدید پس از رفتن لیونل مسی گویا تبدیل به یک تیم معمولی شده است، تیمی که دیگر مانند گذشته ضربان قلب‌ها را بالا نمی‌برد، طوری که کمتر تیمی از خبر رویارویی با آن‌ها زانوی غم بغل می‌گیرد!
اوضاع بهتر که نشد، بدتر هم شد
پس از شکست ۳ بر صفر برابر باواریایی‌ها در یو‌سی‌ال، بازی با گرانادای رده هفدهمی در نیوکمپ می‌توانست از وخامت اوضاع رونالد کومان که سال گذشته با یک رؤیای بزرگ، نیمکت هلند متحول شده را رها کرد و از آمستردام به بارسلونا آمد، بکاهد. اما مانند تمام یک فصل و چند ماهی که هافبک سابق هلند روی نیمکت آبی‌و‌اناری‌ها می‌نشیند، بارسا نشانی از آن بارسای مدعی نداشت. آن‌ها خوش‌شانس بودند که در وقت‌های تلف شده گل تساوی را وارد دروازه شاگردان روبرت مورنو کردند که یک فوتبال دفاعی، عملاً راه نفوذ بارسایی‌ها را برای رسیدن به دروازه سخت‌تر از هر زمانی کرده بود.
با این تساوی بارسا با کومان در پایان هفته پنجم و در شرایطی که یک بازی عقب افتاده با سویا دارد، با چهار بازی که دو برد و دو مساوی به دست آورده با هشت امتیاز تیم هفتم جدول است. آن‌ها با رئال‌مادرید کارلو آنجلوتی که با چهار برد و یک مساوی و کسب ۱۳ امتیاز در صدر قرار دارد، پنج امتیاز فاصله دارند. فاصله‌ای که می‌تواند کار قرمز‌و‌آبی‌پوشان کاتالان را برای قرار گرفتن در جمع مدعیان در ادامه لالیگا سخت‌تر کند.
بارسایی که هویتش را از دست داده است
گراهام هانتر، نویسنده اسپانیایی در ESPN تحلیل قابل تأملی از بارسای مدل ۲۰۲۱ با حضور کومان روی نیمکت و بدون مسی که بازوبند را به دست می‌بست، دارد. او نوشته است: «بارسلونا در وضعیت بحرانی بسر می‌برد، در این مورد هیچ شکی وجود ندارد. این به‌طور بالقوه بزرگ‌ترین بحران در تاریخ باشگاه است، حتی شدیدتر از چهار دهه‌ای که اسپانیا توسط دیکتاتوری راست‌گرا اداره می‌شد که فرهنگ کاتالان را دوست نداشت و زبان را ممنوع کرد و بسیاری هم در بارسا زندانی یا مفقود شدند.» او معتقد است بزرگ‌ترین بحرانی که بارسلونا در حال حاضر با آن روبه‌روست، از دست دادن هویت فوتبالی مدرن خود به صورت تدریجی، اما فاجعه‌بار است.
هانتر معتقد است که بارسا خالی از ستاره شده و سبک فوتبالی که به آن شناخته می‌شد در حال از دست رفتن است: «مسی، ژاوی، آندرس اینیستا، رونالدینیو، دنی آلوز، سرخیو بوسکتس، ساموئل اتوئو، لوئیس سوارز، جرارد پیکه و کارلس پویول افراد استثنایی بودند، اما چیزی که تیم‌های آن‌ها را از توانایی فردی هر بازیکنی بالاتر می‌برد، قرار گرفتن‌شان کنار هم در یک مجموعه بود، با ارائه یک فوتبال مالکانه و موقعیتی که توسط یوهان کرایف و در ادامه پپ گواردیولا شکل گرفت، اما بارسا امروز از آن سبک فوتبال فاصله گرفته است.» البته کومان در پاسخ به این انتقاد‌ها تنها به گفتن یک جمله بسنده می‌کند و می‌گوید بازیکنانی ندارد که بتوانند سبک معروف فوتبال بارسلونا را پیاده کنند.
کومان برود، سرمربی آینده بارسا چه کسی است؟
کومان دست خالی را بهانه کند یا مصدومیت اکثر بازیکنان تیم اصلی‌اش را، به نظر می‌رسد که شمارش معکوس برای برکناری سرمربی هلندی کاتالان‌ها آغاز شده است. اگرچه مسئولان بارسا پس از شکست تحقیرآمیز برابر بایرن و شاگردان ناگلزمان، خطاب به تماشاگران پیام داده بودند: «به تیم ما اعتماد و از آن حمایت کنید. شک نکنید که ما این وضعیت را حل خواهیم کرد؛ ویسکا ال بارسا!»،
اما به نظر می‌رسد با گره خوردن کار برابر گرانادا و از دست رفتن دو امتیاز خانگی در هفته پنجم لالیگا در بازی دوشنبه شب، باشگاه بارسا برای تغییر کومان در حال جمع‌بندی است.
به گفته منابع خبری ESPN، رونالد کومان در بازی پنج‌شنبه با کادیز همچنان روی نیمکت خواهد نشست، اما باشگاه در حال بررسی گزینه‌هایی برای جایگزینی اوست. منابع توضیح می‌دهند که خوان لاپورتا پس از بازی با گرانادا یک جلسه اضطراری یک ساعته با هیئت مدیره خود برگزار کرد، زیرا تردید‌ها در مورد مناسب بودن کومان همچنان ادامه دارد.
رئیس بارسا موافق یک گزینه موقت که برای چند ماه یا تا پایان فصل روی نیمکت بنشیند، نیست و می‌خواهد مربی را انتخاب کند که بتواند پروژه‌ای طولانی‌مدت را در باشگاه رهبری کند. جوردی کرایف که تابستان امسال به عنوان مشاوره به بارسا بازگشت، روبرتو مارتینز سرمربی بلژیک، ژاوی هرناندز، هافبک سابق و مربی السد قطر، گزینه‌های جانشینی کومان هستند. جرارد رومرو، خبرنگار مشهور و نزدیک به باشگاه بارسلونا نیز نوشته است آنتونیو کونته هم به یکی از کاندیدا‌های جانشینی کومان بدل شده است. مربی که در فصل گذشته با اینترمیلان به قهرمانی رسید، ولی به دلیل شرایط مالی این باشگاه مجبور به خداحافظی شد. البته او دستمزد زیادی در بین مربیان می‌گیرد و باید دید آیا بارسلونا می‌تواند این مربی را به تیم خود بیاورد یا نه.

نظر شما