شناسهٔ خبر: 49697865 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهار مرکز نوآوری و توسعه تعاون گشایش یافت

تهران- ایرنا- چهار مرکز نوآوری و توسعه تعاون در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، سمنان و گیلان با حضور حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با بهره برداری از این چهار مرکز، تعداد مراکز نوآوری در بخش تعاون به ۱۵ مرکز رسید.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: در این صندوق بحث ضمانت ریسک پذیر  مطرح است؛ افرادی وجود دارند که وثیقه های خوبی ندارند یا از لحاظ سطح فنی و رویکرد مرتبط با کسب و کارغیر قابل اجرا هستند.

مهدی حسین‌نژاد افزود: سعی کردیم تا این تعاونی ها را به فعالیت تولید برگردانیم از این رو خدمات مشاوره ای، ایده یابی به این افراد صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای مراکز نوآوری بخش تعاون ۴۲ درصد سرمایه گذاری کردیم، گفت: افرادی را که در تعاونی ها رتبه های برتر نمی آوردند را به مراکز نوآوری معرفی می کردیم تا بتوانند اشکالات تولید را بر اساس بازار کار و نیاز جامعه برطرف کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: بسیاری از تعاونی ها به تولید می رسند اما به مرحله فروش نمی رسند و این امر باعث می شود تا در بازپرداخت تسهیلات به مشکل برخورد کنند از این رو نیاز است تا به آنها خدمات مشاوره ای ارائه شود.

وی با اشاره به راه اندازی تعاونی مارکت ها، گفت: سه هزار و ۵۰۰  تعاونی در آن فعال شدند و بازارچه های مختلف هم در آن ایجاد شده است ضمن اینکه نیاز است برای نسل جدید تعاونی ها انگیزه ایجاد کنیم تا به این بازار ورود کنند.

حسین نژاد تاکید کرد: بیش از ۹۰ هزار تعاونی در کشور داریم که همه این تعاونی ها فعال نیستند بلکه نیمی از آنها نیمه فعال هستند و می توانیم با حمایت تعاونی ها را ارتقا دهیم.

حجت‌الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون هم در این مراسم اظهار داشت: آمادگی خود را برای حمایت از تعاونی های نوآورانه اعلام می کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد تسهیلات این بانک برای تعاونی ها اختصاص دارد، گفت: حمایت ها را از گذشته قوی تر کنیم و پاسخ گوی نیازهای ذینفعان باشیم.

حوزه تعاون ظرفیت بسیاری برای نوآوری دارد

سید سجاد نوری رییس مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران (منتا) هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: اگر مرکز نوآوری در گستره بخش وسیع تعاون فعال شود و نقش معاونت علمی تعاون را در کشور بازی کند نیاز به حمایت مسئولان دارد.

وی افزود: یکسال گذشته فعالیت هایی صورت گرفته است که اگر با قدرت و ظرفیت بیشتری ادامه پیدا کند و اثر مثبتی در سطح جامعه داشته باشد و این همکاری را از سوی وزارت تعاون داشته باشیم.

به گفته رییس مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران، اکنون ۹۰ هزار تعاونی در سطح کشور داریم.

این کارشناس، ادامه داد: مدل های متنوعی در تعاون در کشور وجود دارد که نیاز است با احصا چالش به تعاونی ها کمک کنیم تا به بهره وری های بیشتری دست یابند.

زیست بوم تعاونی های نوآورانه را شکل دهیم

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم بیان داشت: زیست بوم تعاونی ها را شکل دهیم از این رو با همکاری بانک ها صورت گرفته است.

 محمد کبیری افزود: با رویکرد وزیر تعاون در توسعه نوآوری و فن آوری می توانیم اتفاق های خوبی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه هفتم را در تعاونی های جهان دارد گفت: در سال ۲۰۱۵ ایران با ۷۵ هزار تعاونی این رتبه را کسب کرده است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: توسعه تعاونی ها به اشتغالزایی در کشور کمک می کند.

وی با بیان اینکه مراکز نوآوری را با شبکه تعاون متصل کنیم گفت: با حمایت های مالی و تسهیلات می توان به توسعه تعاونی های دانش بنیان کمک کرد.

کبیری خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری نهادهای دولتی در توسعه تعاونی را افزایش دهیم.

نظر شما