شناسهٔ خبر: 49697722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

فرهنگیان

فرهنگیان در اولویت همسان سازی حقوق | مجلس پیگیر همسان سازی حقوق فرهنگیان است

نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در کنار طرح همسازی‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان جزو موارد اساسی و مطالبه دیگر برحق این قشر دلسوز و فرهیخته کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز: حقوق فرهنگیان نیازمند اصلاح است و فرهنگیان به میزان حقوق دریافتی خود اعتراض دارند. فرهنگیان معتقد هستند که حقوق آن ها نسبت به سایر مشاغل کم است و باید افزایش یابد. فرهنگیان بازنشسته، نسبت به فرهنگیان شاغل، بیشتر نسبت به حقوق خود اعتراض دارند.
محمد صالح جوکار در نشست با تعدادی از فعالان صنفی، روسای کانون‌های بازنشستگان و پیشکسوتان آموزش و پرورش یزد، اظهار داشت: لایجه همسان‌سازی دائمی حقوق بازنشستگان با شاغلان در اولویت است و برای اجرای کامل آن از هیچ تلاشی توسط مجلس دریغ نمی‌شود.
وی با بیان اینکه معلمان به خصوص فرهنگیان پیشکسوت حق بزرگی بر گردن نظام تعلیم و تربیت و نیروی انسانی کشور در بخش‌های مختلف دارند ادامه داد: همسازی حقوق بازنشستگان با شاغلان جزو موارد مهم و مورد تاکیدی است که تاکنون در مجلس اقداماتی برای اجرای آن شده و پیگیری لازم صورت می‌گیرد.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: افزایش برخی حقوق‌ها برای شاغلان در مجموع صحیح نیست و باید به وضعیت پیشکسوتان عرصه تعلیم و ترییت و معلمان بازنشسته که حق بزرگی بر گردن همگان دارند بیش از گذشته با جدیت پیگیری و اقدام لازم و مناسب به عمل آید.
جوکار بیان کرد: طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در کنار طرح همسازی‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان جزو موارد اساسی و مطالبه دیگر برحق این قشر دلسوز و فرهیخته کشور است و هر کاری را برای رفاه و خدمت به آن‌ها انجام دهیم یک وظیفه است و اجرا می‌شود.
این نماینده مجلس گفت: صندوق‌های بازنشستگی، کانون‌ها و انجمن‌های صنفی معلمان باید در چارچوب مقررات و بدون وابستگی برای رسیدگی به حقوق اعضا و امور صنفی جامعه بزرگ هدف خود جدی فعالیت کنند و دولت و مجلس از آن حمایت مادی و معنوی دارد.

سیگنال مثبت رییسی برای اجرای رتبه بندی معلمان در ۱۴۰۱

 

 

طرح رتبه بندی معلمان پس از ۱۰ سال همچنان بین دولت و مجلس سرگردان است و معلمان را چشم انتظار اجرای این طرح گذاشته است. طرحی که می تواند بر وضعیت معیشتی معلمان تاثیر بسزایی داشته باشد. حال بعد از یک دهه، این طرح یک قدم به اجرایی شدن نزدیک تر شده و با کسری بودجه دولت در شش ماه پایانی سال دست و پنجه نرم می کند. همچنین میزان تجمعات اعتراضی معلمان برای خواسته های به حق خود از مقابل مجلس به استان های دیگر از جمله فارس و لرستان کشیده شده است که این مورد می تواند زنگ خطری برای دولت باشد.
​در همین خصوص روز گذشته رییس جمهور در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم گفت: جایگاه آموزش و پرورش در نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور باید تعریف شود و مسائل و مشکلات معیشتی معلمان را یک بار برای همیشه حل کنیم تا مسئله اصلی آموزش و پرورش ما مسئله مالی و معیشتی نباشد.
آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان، گفت: در رابطه با رتبه بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل مورد توجه است.
اشاره رییسی بر نظام بودجه ریزی کشور برای حل مشکلات معلمان نکته حائزاهمیتی است که  می توان چنین برداشت کرد که اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان با در نظر گرفتن بودجه مشخص به سال آینده برسد.

اجرای رتبه بندی معلمان احتمالا به سال آینده موکول می شود

همان دیروز بود که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به کسری بودجه دولت درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: پیش‌بینی‌های مالی صورت گرفته درباره رتبه‌بندی معلمان حاکی از این است که برای اجرایی کردن این لایحه حدود ۶۰ هزار میلیارد اعتبار مالی نیاز است که البته پیش‌بینی دولت از اعتبارات مورد نیاز بیش از اینها است.و حتی در صورت تصویب احتمالی آن، اجرای این لایحه به احتمال زیاد به سال آینده موکول خواهد شد.
همچنین چندی قبل میرکاظمی در اولین گفتگوی تلویزیونی خود به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه همسان سازی حقوق معلمان خلاف قانون بود، گفت: در این زمینه تجدید نظر خواهیم کرد. ١٨٠٠ میلیارد کسری بودجه آوردیم تعهدی داریم که جلوی بی انضباطی را بگیریم و اگر شرایط را مدیریت نکنیم فشار اصلی بر قشر ضعیف از جمله معلمان خواهد آمد و بنا داریم از طریق روال قانونی این کار را انجام دهیم؛ در آموزش و پرورش با یک مجوزی که مغایر با قوانین بوده احکامی را صادر کردند که اصلاح احکام سه روز طول می کشد تا آن را منطبق با قانون کنند و برای اینکه این سه روز حقوق دچار مشکل نشود از طریق فایل ماه قبل حقوق را پرداخت کردیم ولی اگر قرار به تغییر باشد باید منبع برای آن دیده شود تا بتوانیم آن را انجام دهیم چون حدود اختلاف آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است که مغایر با برنامه است و اگر قرار بر افزایش باشد باید در دولت تعیین تکلیف شود.
اما در این بین محمدصالحی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به کسری ۴۰ درصدی بودجه گفت: ما با تصویب مالیات‌های جدید مثل مالیات بر خانه‌های خالی امید داریم که کمی از کسری بودجه برطرف شود، همانطور که گفته شد، درآمدها در نیمسال دوم مشخص می‌شود و در آن زمان می‌توانیم بگوییم که تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد یا خیر.
حال طرح رتبه بندی معلمان در مرحله جدیدی قرار گرفته است و باید دید دولت سیزدهم طلسم این طرح را در سال ۱۴۰۰ می شکند و تعیین تکلیف رییس جمهور برای حل همیشگی مشکل حقوق فرهنگیان رنگ واقعیت به خود می گیرد.

نظر شما