شناسهٔ خبر: 49697280 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نماینده مجلس: طرح مجلس واردات محصولات کشاورزی را پایان می‌دهد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت : طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی مجلس مسیر استقلال اقتصادی کشور را هموار کرده ، واردات محصولات کشاورزی را پایان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت : طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی مجلس مسیر استقلال اقتصادی کشور را هموار کرده ، واردات محصولات کشاورزی را پایان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد عسکری روز سه شنبه در دومین نشست مجازی از سلسله نشست های امنیت غذایی با عنوان امنیت غذایی کشور در شرایط فعلی و در برنامه ها که به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، افزود: با توجه به مساله مهم امنیت غذایی، مجلس شورای اسلامی در قالب طرحی، لزوم توجه به امنیت غذایی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: امنیت غذایی کشور در قالب طرح در ۱۴ ماده از سوی مجلس شورای اسلامی به خوبی تدوین شده است که اجرای درست آن استقلال اقتصادی کشور را به همراه دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت : در تدوین این طرح از ظرفیت و نگاه تمام اهل فن اعم از دانشگاهیان، خبرگان و بهره برداران کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر به شورای نگهبان ارسال شده است.

وی اضافه کرد: مجلس به بحث امنیت غذایی با توجه به اهمیت این موضوع ورود پیدا کرده و از تمام صاحب نظران می خواهیم که اگر ایراد قانونی در بحث امنیت غذایی وجود دارد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی یادآوری کنند چون آمادگی از سوی مجلس برای پیگیری دیدگاه های کارشناسان در ارتباط با امنیت غذایی کشور وجود دارد.

اهرم واردات برای تعدیل قیمت حذف شود

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری هم در این نشست گفت: دولت سیزدهم سیاست اشتباه واردات به عنوان اهرم فشار برای تعدیل قیمت محصولات کشاورزی را حذف کند.

قربانعلی نعمت‌زاده افزود: واردات باید به گونه ای باشد که در قیمت تمام شده محصولات کشاورزی تولید داخل تاثیر نگذارد تا کشاورزان مجبور به فروش باضرر محصولات خود نشوند.

وی گفت : متاسفانه در کشور قیمت محصولات کشاورزی بر اساس تورم افزایش نمی یابد و دلیل این نقصان هم افزایش واردات محصولات کشاورزی است.

استاد دانشگاه علوم کشاورزی ساری با تاکید بر این که سیاست غذای ارزان نباید فشار را به دوش کشاورزان بگذارد ، افزود : در حوزه کشاورزی بسیاری از سیاست های اشتباه به کشاورزان تحمیل و دوش زخمی کشاورزان با اینگونه سیاست ها زخمی‌تر شد و و به فروش اراضی کشاورزی انجامید.

وی ادامه داد : قوانین حوزه کشاورزی باید دارای اثربخشی و کاربردی باشد و سیاست های اشتباه گذشته در ارتباط با امنیت غذایی کنار گذاشته شود و قوانین نوینی در این ارتباط تدوین شود و نباید اجازه داد تولید کننده از قدرت مولد بودنش خنثی شود.

نعمت زاده با اظهار این که مقایسه تطبیقی قیمت محصولات کشاورزی در ایران با نقاط مختلف جهان اشتباه است چرا که در این مقایسه میزان تورم در ایران با دیگر کشورها در نظر گرفته نمی شود ، گفت : باید بهره وری در محصولات کشاورزی را افزایش دهیم و از تهدید هایی مانند کم آبی به عنوان فرصت استفاده کنیم و برای افزایش تولیدات با حداقل هزینه اقدام شود.

در این نشست مجازی فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی هم سخنرانی کرد./ایرنا

نظر شما