شناسهٔ خبر: 49697079 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر کار اعلام کرد

پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان/ بیمه کارگران ساختمانی بار مالی دارد

ندا خسرو شاهی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان خبر داد و ضمن مخالفت با عرضه سیمان در خارج از بورس به برخی پیمانکاران خاص گفت: موضوع بیمه کارگران ساختمانی در مجلس در حال بررسی است و باید تامین مالی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حجت الله عبدالملکی در مراسم افتتاح ۴ مرکز نوآوری و توسعه بخش تعاون که با امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و معاونت امور تعاون همراه بود، اظهار کرد: در راستای توسعه بخش تعاون اقدام در دستور کار قرار گرفته است اول اصلاح قانون تعاون که لایحه آن در کمیسیون مربوطه در دست بررسی بود و اعلام کردیم پس از افزوده شدن موارد جدید و به منظور ارتقای ظرفیت قانون، ۴۵ روزه آن را به  مجلس ارائه می‌کنیم.

وی تخصیص خط اعتبار ی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی به بخش تعاون را دومین اقدام عنوان کرد و گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین معاونت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون امضا شد،   ۶۰ درصد از این تسهیلات با نرخ تکلیفی و با یارانه‌ای که معاونت تعاون می‌پردازد به تعاونی ها پرداخت می شود.

عبدالملکی ابراز امیدواری کرد: با افزایش منابع بانکی در سال ۱۴۰۱ تسهیلات‌دهی بانک توسعه تعاون به تعاونی‌ها افزایش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال ایسنا درباره حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی گفت: درمورد بیمه کارگران ساختمانی لایحه‌ای هم اکنون در مجلس مطرح است و مسئولان حوزه تأمین اجتماعی در این زمینه در حال پیگیری هستند. دولت مسئول بیمه کارگران ساختمانی است ولی این طرح بار مالی دارد که باید توسط دستگاه‌های مربوطه تأمین مالی شود.

وی در عین حال از پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد و اظهار کرد:در روزهای بعد از کسب رأی اعتماد قول داده بودیم که حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به طور منظم پرداخت شود. خوشبختانه از دو روز گذشته پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری و از بیست و یکم، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز شده است.

عبدالملکی همچنین درباره موضوعاتی که در خصوص ثبت‌نام جاماندگان یارانه معیشتی اخیرا مطرح شده اظهار کرد: در حال حاضر طرحی در دولت در دست بررسی است و در حال زمانبندی نحوه اجرای آن هستیم که هنوز نهایی نشده است.

وی به موضوع ورود شرکت‌های جدید زیرمجموعه تأمین اجتماعی به بورس اشاره کرد و گفت: سیاست ما این است که در ابتدا عرضه شرکت‌های جدیدی که در بورس نیستند انجام شود و این مساله می طلبد که سازمان بورس در این زمینه کمک کند، دوم محصولات و کالاهایی که بورس‌پذیر هستند در زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی وارد بورس کالا شده و در بورس عرضه شوند.

وزیر کار درخصوص عرضه سیمان در بورس کالا نیز گفت: در هفته های اول ۷۰ درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا از شرکت‌های تولید سیمان زیرمجموعه شستا، تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی بود. درخواست‌هایی هم بود که سیمان را خارج از بورس به برخی پیمانکاران خاص بدهیم که با این خواسته مخالفت کردیم.

عبدالملکی در مراسم افتتاح چهار مرکز توسعه نوآوری بخش تعاون استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان، سمنان و خوزستان، از بخش تعاون به عنوان یکی از زیر بخش‌های مهم اقتصاد ایران نام برد که با هدف ایجاد اشتغال در کشور و مشارکت مردمی در اقتصاد در کنار دو بخش خصوص و دولتی تعریف شده است.

وی افزود: در هفته تعاون امسال تعداد ۲۶۸ پروژه تعاونی در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری ۳۳۸۷ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که با بهره‌برداری این طرح‌ها ۷۹۰۰ فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد می‌شود.

به گفته وی، با توجه به بیکاری جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از طریق توسعه تعاونی ها و حمایت از بخش تعاون می‌توان اشتغال ارزان‌تر و گسترده تر ایجاد و از ظرفیت مراکز نوآوری بخش تعاون در این زمینه استفاده کرد.

وزیر تعاون در پایان از ساخت ۸۴۰ هزار واحد مسکن مهر توسط شرکتهای تعاونی مسکن خبر داد.

انتهای پیام

نظر شما