شناسهٔ خبر: 49696668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

تناوب دوره کشت در مزارع آذربایجان غربی رعایت شود

ارومیه – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برای تولید گندم نیازمند تناوب دوره کشت هستیم که بهترین محصول برای تناوب با گندم دانه روغنی کلزا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر کرامتی بعد از ظهر سه شنبه در همایش کشت محصولات پاییزه و جهش تولید در دیمزارها در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه لازم است تمهیدات لازم برای توسعه کشت دانه روغنی کلزا در سطح شهرستان‌ها انجام گیرد، افزود: در سال زراعی جاری طبق پیش بینی‌های انجام شده تولید ۶.۸ میلیون تن محصول کشاورزی در استان، به دلیل شرایط خشکسالی به وجود آمده و تغییر اقلیم و سایر عوامل زیست محیطی، تولید ۶.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی رقم خورد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۵۲۸ هزار تُن گندم از سطح مزارع این استان تولید شد که نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد، اضافه کرد: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ که از اول مهر ماه شروع می‌شود، طبق سهمیه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حدود ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم پاییزه می‌رود، که پیش بینی می‌شود، ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم پاییزه اختصاص یابد.

کرامتی سیاست‌های کلی سازمان در جهت افزایش عملکرد، بستر سازی برای اصلاح الگوی کشت و توسعه پایدار گندم برشمرد و گفت: این سیاست‌ها با توسعه روش‌هایی مانند رعایت تناوب زراعی، کشت مستقیم با استفاده از بذور اصلاح شده و نیز رعایت زمان کشت به همراه مبارزه با آفات و بیماری‌ها محقق می‌شود

وی با اشاره به اینکه قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده بود، اضافه کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به قیمت ۷۵۰ هزار ریال در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، بهترین مشوق برای گندم کاران بوده و ضمن اثرگذاری در افزایش بهره وری، پشتیبانی عملی از تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، افزود: در این راستا کشت مستقیم، حفظ بقایای گیاهی در مزرعه، کشت فارونی و استفاده از لوله‌های تیپ در آبیاری مزارع آبی و دیم در اراضی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به پایین بودن ضریب نفوذ کارشناسان دولتی و بالا بودن تعداد بهره برداران گفت: برای پرکردن این خلأ باید از توان بخش خصوصی به خصوص نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان بسیج مهندسان بهره برد.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در این همایش گفت: با مصرف بهینه کودهای پاییزه، مدیریت و تغذیه مناسب گیاه در زمان کشت، می‌توان سطح تولید گندم و سایر محصولات را در استان افزایش داد.

علیرضا مهاجر با بیان اینکه کشت فراگیر دانه روغنی کلزا اهمیت زیادی در رسیدن به خودکفایی در تأمین روغنی خوراکی مورد نیاز کشور دارد، گفت: خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۱۵۰ هزار ریال برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی پیشنهاد و مصوب شد که قیمت مطلوبی هست.

وی با اشاره به تأمین نقدینگی کشاورزان از طریق کشاورز کارت، اضافه کرد: در راستای تأمین نقدینگی کشاورزان برای خرید نهاده کود، اعتباری در قالب کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که لازم است کشاورزان در فرصت باقیمانده جهت افزایش راندمان تولید خود در مزارع نسبت به تهیه کود مورد نیاز اقدام نمایند.

مهاجر به کارگیری تکنیک‌های لازم برای کشت، استفاده از بذور و علف کش‌های مناسب، توسعه استفاده از آبیاری مدرن، مدیریت نحوه استفاده از کود، از موارد مورد تاکید سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این همایش بود که در جهت ارتقای راندمان تولید گندم و دانه‌های روغنی در استان در مزارع تاکید کرد.

نظر شما