شناسهٔ خبر: 49696359 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراق: با هرگونه استفاده از اراضی خود برای تعرض به همسایگان مخالفیم

بغداد – ایرنا – ریاست ستاد ارتش عراق در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور با هرگونه استفاده از اراضی خود برای تعرض به همسایگان به شدت مخالف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ریاست ستاد ارتش عراق با انتشار بیانیه ای امروز سه شنبه گفت که روابط دو جانبه ای که عراق با کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران دارد برپایه روابط مستحکم مبتنی بر همکاری و حسن همجواری است و در برهه اخیر این روابط در همه زمینه ها به ویژه امنیتی و نظامی شاهد پیشرفت چشمگیر بوده است.

ستاد ارتش عراق در ادامه بیانیه خود، از اظهارات اخیر سرلشکر «محمد حسین باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران مبنی بر وجود تحرکات خصمانه در اراضی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز تعجب کرد و  و آن را «غیرموجه» خواند. 

به نوشته بیانیه، «ریاست ستاد ارتش عراق تاکید دارد که عراق با هرگونه استفاده از اراضی اش برای تعرض به همسایگان به شدت مخالف است و به اصل حسن همجواری و روابط دوستانه با کشورهای همسایه تمسک می جوید و با زبان برادرانه و همکاری در روابط مشترک، بر ضرورت پایبندی همه به آن تاکید می کند.»

سرلشکر باقری چه گفت؟

رییس ستاد کل نیروهای مسلح روزیکشنبه گذشته  (۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰) درباره ماجراجویی گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب در شمال عراق هشدار داد و گفت: چنانچه حضور نیروهای تروریستی و شیطنت‌هایشان ادامه داشته باشد، با تکرار و توسعه عملیات‌های خود، آن‌ها را منهدم خواهیم کرد تا کاملاً بساطشان را جمع کنند و بروند.

سردار سرلشکر «محمد باقری» در حاشیه مراسم تودیع و معارفه جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی در شمال عراق اظهار داشت: در مساله اقلیم شمال عراق متاسفانه با کم‌توجهی اقلیم و ضعف‌هایی که دولت عراق به دلیل حضور آمریکایی‌ها داشته است، مواجه هستیم که این سبب شده تا گروهک‌های ضدانقلاب مسلح در شمال عراق حضور فعالی داشته باشند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: این گروهک‌ها پس از سال‌ها شکست‌هایی که داشتند در یک سال اخیر با تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع عربی سعی کردند عملیات‌های تروریستی را توسعه دهند؛ هرچند که تاکنون نتوانسته‌اند کار موفقی انجام دهند، اما در برخی از مناطق مرزی جمهوری اسلامی ناامنی‌ها و نگرانی‌هایی را به وجود آوردند بنابراین ما چنین شیطنت‌هایی را برنمی‌تابیم.

وی با بیان اینکه زندگی در سایه امنیت و آرامش حق ملت ایران و مردم مرزنشین سرزمین ما است، گفت: کشور عراق و اقلیم شمال عراق نباید اجازه دهند تا مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی و گروه‌های ضدانقلاب مسلح در آن منطقه پادگان آموزشی، مقرهای رادیو و تلویزیونی و اردوگاه داشته باشند، کنگره برگزار کنند، آموزش نظامی بدهند، به مرزها و مناطق ما حمله کنند و افرادی را از ما ترور کنند؛ این‌ها برای ما قابل پذیرش نیست.

سرلشکر باقری تاکید کرد: نیروهای مسلح با مباشرت و مسوولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بساط این گروه‌های تروریستی را از بین خواهند برد و عملیات‌هایی که در دو هفته گذشته صورت گرفت، ادامه خواهد یافت؛ این حق قانونی و منطقی ملت ایران است که از مرزهای امن و آرامی برخوردار باشند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: به سران اقلیم شمال عراق و مسوولان دولت عراق توصیه کرده‌ایم که بساط این گروه‌های تروریستی را جمع کنند و مانع فعالیت این‌ها شوند؛ البته این اخطار، توصیه و درخواست چند سال است که مطرح شده اما متاسفانه عمل نشده است؛ لذا چنانچه حضور این‌ها و شیطنت‌هایشان ادامه داشته باشد، با تکرار و توسعه عملیات‌های خود، آن‌ها را منهدم خواهیم کرد تا کاملاً بساطشان را جمع کنند و بروند.

سردار باقری افزود: البته فعالیت‌های سیاسی هیچ ایرادی ندارد و ما در درون کشورمان صدها حزب داریم که بسیاری از این‌ها ممکن است با مشی دولت‌های ما اختلاف داشته باشد اما در عین حال نشریه دارند، سامانه‌های ارتباطی دارند و فعالیت‌های سیاسی و تبلیغی خود را انجام می‌دهد که این طبق قانون اساسی ما آزاد است اما فعالیت‌های مسلحانه را نمی‌توانیم تحمل کنیم و حتماً با آن برخورد می‌کنیم.

وی گفت: ما از جهت اطلاعاتی اشراف کاملی بر آن‌ها داریم و در حملات و عملیات‌هایی که دو هفته پیش اتفاق افتاد، مقر فرماندهی تعدادی از این گروه‌ها را با اعلام قبلی به ‌صورت نقطه‌ای منهدم کردیم؛ چراکه ما در مرحله نخست، قصدمان تحمیل تلفات نبود و به همین جهت به آن‌ها اطلاع دادیم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: از این به بعد چنانچه این فعالیت‌ها و حضور گروه‌های تروریستی ادامه یابد، قطعاً با فعالیت‌های گسترده نظامی جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

نظر شما