شناسهٔ خبر: 49696290 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

با انتشار اطلاعیه‌ای؛

حزب موتلقه اسلامی از درگذشت هاشم امانی از مبارزان دوران انقلاب خبر داد

حزب موتلفه اسلامی در پی درگذشت حاج هاشم امانی از مبارزان دوران انقلاب اطلاعیه ای صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، متن اطلاعیه حزب موتلفه اسلامی به مناسبت درگذشت مرحوم حاج هاشم امانی به شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون

یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی

بدینوسیله به اطلاع می‌رساند روح بلند عبد صالح خدا و مبارزی خستگی ناپذیر و مجاهدی صادق از تبار شیر مردان فدائیان اسلام و یاوران امام ، رهبری و انقلاب و نمونه کاملی از گروه السابقون السابقون و پایمردانی موصوف به کالجبل راسخ جناب آقای حاج هاشم امانی همدانی به یاران و برادران شهید خویش پیوست.

مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک آن مرحوم فردا چهارشنبه 31 /٦ /1400 ساعت 30 /8 صبح از مقابل مسجد علی ابن موسی الرضا ( ع ) واقع در خیابان ١٧ شهریور ، خیابان شهید قادری ، تقاطع خیابان شهید عظیم زادگان برگزار و در قطعه ٢١ بهشت زهرا (س) و در جوار یاران شهیدش آرام خواهد گرفت.»

مرحوم هاشم امانی متولد 1303 در خیایان خیام تهران و از بازاریان مذهبی و فعال در امور اجتماعی بود.

مرحوم امانی به همراه یارانش در جریان اجرای حکم شرعی حسنعلی منصور نخست وزیر شاه و عامل اجرای کاپیتولاسیون آمریکایی دستگیر شده بود. وی ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به اعدام محکوم شد، اما رژیم شاه حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد.

مرحوم حاج هاشم امانی سیزده سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش نظیر مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد و یاری نهضت امام (ره) را ادامه داد و پس از پیروزی انقلاب نیز هیچ مسئولیت دولتی و اجرایی را نپذیرفت.

وی از یاران شهید نواب صفوی در جمعیت فدائیان اسلام بود و پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور دستگیر و ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد.

مرحوم امانی که از پایه گذاران هیئت های موتلفه بود، باوجود شهادت دوستان نزدیک و همچنین برادرش حاج صادق امانی و تحمل سال ها زندان و شکنجه، هرگز از جهاد در راه خدا و مبارزه با رژیم طاغوت دست نکشید و در مهمترین حرکت ها و قیام های مردمی، از جمله 15 خرداد مشارکت داشت.

نظر شما