شناسهٔ خبر: 49696209 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تابستان پرباران و امید به تامین حقابه هامون

همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -
گروه جامعه:  مدیرکل هواشناس سیستان و بلوچستان گفت: در شبانه روز گذشته ۴۳ میلی متر باران از ایستگاه بارانسنجی «کجدر» از توابع سرباز گزارش شده است.محسن حیدری  اظهار کرد: علاوه بر این از ایستگاه‌های مچان سرباز ۲۳ و رئیس آباد سرباز ۴ میلی‌متر گزارش شده است.وی افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی همچنان شرایط برای رشد ابرهای همرفتی و وقوع بارش‌های رگباری در استان مهیا است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: پیش بینی می‌شود عمده مناطق تحت تأثیر سامانه در شهرستان‌های راسک، سرباز، قصرقند، نیک شهر، فنوج، مهرستان، دلگان، بمپور، جنوب ایرانشهر، سیب و سوران و سراوان باشد.حیدری گفت: توصیه می‌شود مردم مناطق تحت فعالیت سامانه در بازه زمانی فعالیت آن، از قرارگیری در حریم روخانه‌های فصلی و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

برای احقاق حقابه هامون ناامید نیستیم
معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه‌ای سیتان و بلوچستان هم  درباره وضعیت پیگیری احقاق حقابه هامون با وقوع اتفاقات اخیر در کشور افعانستان اظهار کرد: پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد  و در این رابطه وزارت امورخارجه، اطلاعات و نیرو پای کار هستند.شهرام دهمرده افزود: شرایط منطقه و پیگیری‌ها به گونه‌ای است که ما برای احقاق خقابه هامون بسیار امیدواریم.

با احداث سد بند کمال خان بر روی رودخانه هیرمند کشور افعانستان متعهد شده بود تا حقابه تالاب هامون در ایران را تامین کند. اما بعدها دولت‌های افغانستان براین پیمان نماندند و حقابه‌ را رعایت نکردند که این مساله به خشک شدن هامون و نابودی محیط زیست منطقه منجر شد.

برچسب‌ها:

نظر شما