شناسهٔ خبر: 49696191 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛

گوترش: در آزمون اخلاقی توزیع واکسن در جهان رد شدیم

دبیر کل سازمان ملل در نشست عمومی سازمان ملل به مسائل مختلف از جمله کرونا، تغییرات آب و هوایی و صلح جهانی پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دقایقی پیش با سخنرانی  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد.

دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه هفتاد و ششمین دوره نشست های مجمع عمومی این سازمان در ابتدا به مسئله مقابله با ویروس همه‌گیر کرونا پرداخت و گفت: «بیش از ۹۰ درصد از ساکنان کشور‌های آفریقایی، دوز اول واکسن کرونا را هم دریافت نکرده اند. ما اگرچه در آزمون عملی و آزمایشگا‌ها موفق شدیم، اما در این آزمون اخلاقی رد شدیم.»

گوترش افزود: کووید-۱۹ بزرگترین ظلم در تاریخ مانند تناقض در قدرت بین زنان و مردان را آشکار کرد. به تامین مالی بیشتر در مقابله با تغییرات آب و هوایی نیاز داریم و کشور‌ها باید سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار پرداخت کنند. ما همچنین به خلع سلاح هسته‌ای و احترام بیشتر به حقوق بشر نیاز داریم.

او در ادامه با اشاره به اینکه کرونا و بحران‌های آب و هوایی شکنندگی جوامع را نشان می‌دهد، گفت: «تغییرات آب و هوایی باعث بروز فجایع جهانی شده و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا قبل از سال ۲۰۳۰ تا ۱۶ درصد افزایش می‌یابد. اگر وعده‌ها تبدیل به واقعیت در زندگی انسان‌ها نشود، هیچ سودی ندارد.»

گوترش در ادامه ناآرامی‌ها در افغانستان، یمن و اتیوپی را باعث ناکامی تلاش‌ها برای صلح عنوان کرد و گفت: «باید برای تقویت تلاش‌ها جهت برقراری صلح در افغانستان تلاش کنیم و با ارائه کمک‌ها از زنان در آن کشور حمایت کنیم.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین تاکید کرد که سران رژیم صهیونیستی و فلسطینی را به از سرگیری تلاش‌های صلح تشویق می‌کند.

او همچنین اعلام کرد که شکافی در جامعه جهانی وجود دارد که به همکاری‌های بین المللی ضربه می‌زند و مانع از آن می‌شود که شورای امنیت بتواند به وظایفش عمل کند.

گوترش همچنین خاطرنشان کرد: ما متعهد هستیم که کمک‌های بین المللی را برای امنیت و توسعه منطقه در مناطقی مانند یمن، لیبی و سوریه بسیج کنیم.

پس از دبیر کل سازمان ملل، عبدالله شاهد، رئیس دوره ای مجمع عمومی این سازمان نیز گفت: توزیع واکسن کرونا بزرگترین توزیع واکسن در تاریخ بشریت است.

او افزود:  نا آرامی ها، همه گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی از جمله چالش‌هایی است که ما با آن روبرو هستیم. ما در تولید واکسن کرونا، دانش و توانایی توزیع داریم ولی از حمایت سیاسی برخوردار نیستیم. ترس از بازگشت قحطی و خشکسالی وجود دارد و صد‌ها میلیون نفر به کمک نیاز خواهند داشت. من قصد دارم یک جلسه سطح بالا در مورد موانع برای تحویل واکسن کرونا ترتیب دهم. من از ضرورت اطمینان از توزیع برابر واکسن‌ها به منظور واکسیناسیون در سراسر جهان حمایت می‌کنم.

او همچنین گفت: تقریباً اجماع بین المللی درباره محدود کردن گسترش سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد. ما در خط پایان به سر می‌بریم. روند اصلاح و احیای سازمان ملل متحد باید ادامه یابد. ما باید از اصول حقوق بشر به ویژه در زمان درگیری‌ها پیروی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما