شناسهٔ خبر: 49696090 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان:

کمبود زمین طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای خرمدره و قیدار تامین شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه برای ۵۷۰ نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، کمبود زمین داشتیم، گفت: زمین مورد نیاز این متقاضیان در شهرهای خرمدره و قیدار تامین شده و در حال واگذاری است تا جهت ساخت در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; مسعود بیات‌منش امروز در سومین جلسه شورای مسکن استان زنجان در سال جاری با ارائه گزارشی از کلیات طرح اقدام ملی مسکن در استان، اظهار داشت: مجموع ثبت‌نام‌کنندگان طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان طی 3 مرحله 29 هزار و 432 نفر بود که 23 هزار و 921 نفر در زنجان، یک هزار و 41 نفر در ابهر و 4 هزار و 470 نفر نیز در سایر شهرها (شهرهای کمتر از 100 هزار نفر جمعیت) ثبت‌نام کرده بودند.

وی، تعداد نهایی تاییدشدگان در شهر زنجان را 12 هزار و 513 نفر بیان کرد و خاطرنشان کرد: 12 هزار و 497 نفر دارای واریزی نقدی بوده و برای 12 هزار و 483 نفر (حدود 100 درصد) نیز تخصیص پروژه شده و 201 هکتار زمین برای مجموع تاییدشدگان، تامین شده است.

بیات‌منش، مجموع تعداد نهایی تاییدشدگان در استان را 14 هزار و 64 نفر بیان کرد و افزود: از این تعدادتاکنون 13 هزار و 355 نفر دارای واریزی نقدی بوده و برای 13 هزار و 338 نفر نیز تخصیص پروژه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه برای 570 نفر از متقاضیان، کمبود زمین داشتیم، گفت: زمین مورد نیاز این متقاضیان (70 نفر در خرمدره و 500 نفر در قیدار) از بنیاد مستضعفان تامین شده و در حال انجام جهت واگذاری است تا جهت ساخت در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با برخی دستگاه‌ها جهت تخصیص واکد مسکونی اظهار داشت: 609 نفر طبق تفاهمنامه با نیروهای مسلح (سپاه و نیروی انتظامی) در قالب 5 پروژه تعریف شدند که این تعداد به تعداد قبلی واحدها اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه از دستگاه‌های مختلف انتظار می‌رود که زمین‌های خود را جهت ساخت واحد مسکونی برای کارکنان آن‌ها در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند، خاطرنشان کرد: با 8 دستگاه اجرایی نیز تفاهمنامه‌هایی منعقد شده اما زمین مورد نیاز جهت ساخت زمین در اختیار اداره کل راه وشهرسازی استان قرار نگرفته است.

بیات‌منش افزود: مجموع متقاضیان این 8 دستگاه 1500 نفر است و در صورت در اختیار قرار دادن زمین، ثبت‌نام از متقاضیان نیز توسط خود دستگاه مربوطه انجام خواهد شد.

مدیرکل راه وشهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ظرفیت 2 هزار واحد مسکونی در کوی زیتون را داریم، گفت: این مورد به دستگاه‌های اجرایی نیز اعلام شده که در صورت تمایل می‌توان از این پروژه برای کارکنان آن‌ها اختصاص یابد و در همین راستا 30 درصد از متقاضیان واجد شرایط آموزش و پرورش با رضایت خود به پروژه کوی زیتون معرفی شدند.

وی با اشاره به تامین مسکن دهک‌های یک تا 3 اظهار داشت: مجموع واجدان شرایط این دهک‌ها نیز 1500 نفر بوده که تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و حساب صد امام(ره) به ترتیب 600 ، 400 و 500 نفر هستند و با استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن باید اجرا شود.

بیات‌منش خاطرنشان کرد: زمین برای ساخت مسکن دهک‌های یک تا 3 داریم اما چون در تامین آورده نقدی مشکل دارند باید از حمایت‌ها و ظرفیت‌های مختلف در این رابطه استفاده شود.

*‌ واریزی نقدی متقاضیان مسکن ملی در زنجان 30 درصد مجموع واریزی کشور است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه مجموع واریزی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در این استان تاکنون 909 میلیارد تومان (حدود یک هزار میلیارد تومان) است، گفت: مجموع واریزی نقدی در کل کشور 3 هزار میلیارد تومان است که واریزی نقدی زنجان 30 درصد از مجموع کشور می‌شود و این امر، استقبال متقاضیان زنجانی از طرح اقدام ملی مسکن را نشان می‌دهد.

وی افزود: تاکنون 513 میلیارد تومان به پیمانکاران در استان زنجان پرداخت شده است.

بیات‌منش با اشاره به وقفه 2 ماهه به دلیل عدم تامین سیمان مورد نیاز در اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در زنجان اظهار داشت: پروژه‌ها طی این مدت با 10 تا 20 درصد ظرفیت کاری خود انجام شدند که امیدواریم با اقداماتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، شاهد بازگشت قیمت‌ها به قبل باشیم چرا که مردم به ما اعتماد کرده و با شرکت در طرح اقدام ملی مسکن، آورده خود را در اختیار ما قرار داده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه آورده نقدی متقاضیان تا 3 مرحله دریافت می‌شود، گفت: همزمان با دریافت این مبالغ، تفکیک سندهای تک‌برگی، اخذ نقشه و پروانه و اجرای فنداسیون پروژه‌ها صورت می‌گیرد تا تسهیلات تخصیص یابد.

وی افزود: پیمانکاران را ملزم کرده‌ایم که بعد از اجرای اینمراحل جهت دریافت تسهیلات به بانک مسکن مراجعه کنند.

بیات‌منش با بیان اینکه تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن در ابتدا 100 میلیون تومان بود که در ادامه با تصویب شورای پول و اعتبار به 150 میلیون تومان افزایش یافت، خاطرنشان کرد: با توجه به تصویب تسهیلات 250 میلیون تومانی در شورای پول و اعتبار امیدواریم این مهم نیز تا انتهای سال جاری ابلاغ شود تا بتوانیم بین 50 تا 60 درصد هزینه ساخت واحدها را از طریق تسهیلات، پوشش دهیم.

*‌ نیاز استان به مسکن طی 4 سال آینده 46 هزار واحد است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن که اخیراً توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است، گفت: در قالب این قانون، سالانه یک میلیون و طی 4 سال آینده باید 4 میلیون واحد مسکونی در کل کشور تولید شود.

وی اظهار داشت: در این قانون به صراحت آمده که زمین‌های در اختیار دستگاه‌های دولتی باید برای تولید مسکن مورد استفاده قرار گیرد چرا که دستگاه‌های دولتی معمولاً زمین‌های مازاد دارند.

بیات‌منش تصریح کرد: در این قانون، الزامی بر تولید مسکن توسط دولت نیست بلکه بسترهایی باید برای تولید سالانیه یک میلیون واحد مسکونی در کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه قبل از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن به دولت نیز مکاتباتی توسط وزارت راه و شهرسازی با استان‌ها صورت گرفته بود که برای تحقق این مهم، برنامه‌ریزی کنند، خاطرنشان کرد: نیاز استان زنجان به مسکن ناشی از فرسودگی مسکن، تشکیل خانوارهای جدید (با فرض نرخ رشد 2 درصدی خانوار)، کمبود فعلی مسکن و همچنین مهاجرت (منفی و مثبت) طی 4 سال آتی (بدون انباشت نیازهای سال قبل) 45 هزار و 885 واحد است.

بیات‌منش ادامه داد: سهم استان زنجان از قانون جهش تولید مسکن بر اساس وسعت و جمعیت 52 هزار 800 واحد می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه از مجموع نیاز استان به مسکن 12 هزار واحد با تسهیلات بازسازی و نوسازی در روستاها و 3500 واحد نیز توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود، اظهار داشت: آنچه برای دولت می‌ماند حدود 30 هزار واحد طی 4 سال آینده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در قانون جهش تولید مسکن از جمله تامین زمین، مصالح بیمه و... پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: ظرف یک ماه باید آیین‌نامه‌های لازم توسط وزارت‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت جهت تصویب به هیات دولت ارائه شود که پشتوانه محکمی برای تولید مسکن در کشور باشد.

انتهای پیام/

نظر شما