شناسهٔ خبر: 49695989 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امروز انجام شد؛

مذاکره تلفنی ماکرون و نخست وزیر هند بر سر همکاری های دوجانبه

رئیس جمهور فرانسه امروز در خصوص مساله همکاری در منطقه ایندو پاسیفیک با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند مذاکره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «امانول ماکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز در خصوص مساله همکاری در منطقه ایندو پاسیفیک با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند مذاکره کرد.

بر اساس این گزارش، رهبران دو کشور در جریان تماس تلفنی خود، همچنین در خصوص بحران افغانستان نیز به گفتگو و رایزنی پرداختند.

به نظر می‌رسد در پی تنش شدید ایجاد شده میان فرانسه و استرالیا در پی لغو قرارداد ساخت زیردریایی‌هایی که قرار بود ساخت آنها به شرکت‌های فرانسوی واگذار شود، پاریس اکنون به دنبال تقویت روابط خود با هند و احتمالاً دیگر شرکای خود در منطقه اقیانوس هند و آرام (ایندو پاسیفیک) است.

لازم به ذکر است، «کلمان بونو» وزیر امور اروپایی فرانسه نیز امروز طی سخنانی گفت که دولت پاریس در حال ارزیابی همه گزینه‌هایی است که می‌تواند از آنها در پاسخ به استرالیا از بابت لغو قرارداد دهها میلیارد دلاری خرید زیردریایی، استفاده کند. وی همزمان از انگلیس خواست به تعهدات پسابرگزیتی خود پایبند باشد.

دولت کانبرا چهارشنبه گذشته همزمان با رونمایی از پیمان آکوس (AUKUS) میان استرالیا، آمریکا و انگلیس، قرارداد خرید زیردریایی‌های دیزلی-الکترونیکی از فرانسه را لغو و اعلام کرد که به جای آن، دست کم هشت فروند زیردریایی هسته‌ای از آمریکا و انگلیس می خرد.

اکنون بونو می‌گوید که پاریس نمی‌تواند تظاهر کند که هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ رابطه با استرالیا بسیار دشوار شده و فرانسه باید در پاسخ به کانبرا، دنبال گزینه‌هایی باشد.

نظر شما