شناسهٔ خبر: 49695771 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادعاهای انتخاباتی ترامپ سناتورهای حامی او را قانع نکرد

دو خبرنگار آمریکایی در کتابی جدید فاش کردند که «لیندسی گراهام» و «مایک لی» سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی شخصاً برخی ادعاهای انتخاباتی ترامپ را مورد بررسی قرار دادند، اما قانع نشدند و به همین دلیل پیروزی بایدن را تایید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس گفته‌های «باب وودوارد» و «رابرت کاستا» خبرنگاران «واشنگتن پست» در کتابی با عنوان «خطر» که قرار است امروز (سه‌شنبه) منتشر شود، «لیندسی گراهام» و «مایک لی» سناتورهای آمریکایی شخصاً برخی از ادعاهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق درباره تقلب در انتخابات را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که آن‌ها بی‌ارزش هستند.

طبق گزارش نشریه «ویک»، گراهام پس از درخواست مدرک درباره ادعاهای انتخاباتی ترامپ، چهارم ژانویه مجموعه‌ای از یادداشت‌ها را از رودی جولیانی وکیل ترامپ دریافت کرد. در این یادداشت‌ها ادعاهایی از جمله بی‌نظمی‌های مختلف در رای‌گیری در ایالت‌های کلیدی، مانند رای دادن صدها فرد فوت شده در جورجیا و ۱۲۰۰۰ رای در آریزونا که رای‌دهندگان بیش از حداکثر مجاز موارد را در برگه آرای خود انتخاب کرده‌اند، دریافت کرد. 

به نوشته این دو خبرنگار، گراهام «لی هولمز» وکیل ارشد خود در کمیته قضایی سنا را مامور کرد تا ادعاهای  مندرج در یادداشت‌ها را بررسی کند. طبق این کتاب، هولمز به این تصور رسید که بر اساس شواهد خود جولیانی، ادعای رای دادن افراد مرده شامل افرادی است که در واقع پس از انتخابات فوت کرده‌اند. علاوه بر این، وی دریافت که از ۱۲۰۰۰ رای مورد ادعا که گفته شده بود در آن‌ها تخلف شده، فقط ۱۸۰ مورد در صندوق آرای انتخابات ریاست‌جمهوری انداخته شده بود. 

بر اساس این کتاب، گراهام استدلال‌های حامی روایت تقلب در انتخابات را برای کودکانه دانست و گزارش شده که این سناتور کارولینای جنوبی در تماس تلفنی تابستان امسال از ترامپ به دلیل طرح مکرر ادعای تقلب در انتخابات انتقاد کرد و گفت: به ریاست‌جموری‌ات گند زدی.

گراهام در ابتدا در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ با ترامپ مخالفت کرد، اما از آن زمان در مسائل مختلف از رئیس‌جمهور سابق آمریکا حمایت کرده است. 

سناتور لی هم پس از دریافت یادداشتی از کاخ سفید در چهارم ژانویه، ادعای جداگانه‌ای را مورد بررسی قرار داد که طبق آن «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق می‌توانست نتیجه انتخابات را به نفع ترامپ اعلام کند زیرا هفت ایالت دو فهرست الکترال (گزیننده) ارائه کرده بودند. گزینندگان جایگزین شامل حامیان ترامپ بودند که ادعا می کردند گزینندگان قانونی هستند.

وقتی لی متوجه شد که الکترال‌های جایگزین همگی حامیان ترامپ بودند که ادعا می‌کردند ایالت‌های خود را نمایندگی می‌کنند، با مقامات ایالت‌های مختلف تماس گرفت تا ادعای این یادداشت را مورد بررسی قرار دهد و در نشستی به آن تماس‌ها اشاره کرد. لی گفت که هیچ ایالتی قرار نبود فهرست جایگزین الکترال‌ها را تأیید کند.

در نتیجه، این دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هر دو به تایید نتیجه انتخابات در شش ژانویه یعنی تایید پیروزی جو بایدن رای دادند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا از قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی خودش را ناشی از تقلب انتخاباتی خوانده و با همین پیش‌فرض بعد از اعلام نتایج، پیروزی رقیب دموکراتش را نپذیرفت و علاوه بر طرح ادعای تقلب در انتخابات به روش‌های مختلف حقوقی و دادگاهی سعی کرد نتیجه را به چالش بکشد و به نفع خود تغییر دهد.

اوج این روند ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که کنگره در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود. ترامپ از هوادارانش خواسته بود با تجمع مقابل کنگره، از تایید نتیجه ممانعت کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کردند و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

انتهای پیام/ 

نظر شما