شناسهٔ خبر: 49695534 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

کلاهبرداری‌های رایج ارزهای دیجیتال در تلگرام

شبنم توایی

با افزایش محبوبیت اپلیکیشن تلگرام در کشورها و وجود کانال‌های مختلف خبری و تحلیلی در آن، این پلتفرم‌های به یکی از محافل مهم برای بحث و گفت‌وگو درباره رمزارزها تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

امروزه، تلگرام بستری مناسب برای تبادل نظرات کاربرانش در زمینه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و تقریبا همه پروژه‌های بزرگ مبتنی بر بلاک چین و جامعه رمزارزها از گروه یا کانال تلگرامی برای اطلاع‌رسانی، بررسی و تحلیل بازار استفاده می‌کند.

بسیاری از کاربران نیز در این گرو‌ه‌ها و کانال‌های عضو می‌شوند به امید آنکه بتوانند سؤال‌ها‌ی رمزارزی خود را با متخصصان این زمینه مطرح کنند و پاسخی برایشان بیابند یا با هم‌فکری افراد دیگر تصمیماتی برای سرمایه‌گذاری بگیرند. همین امر این پلتفرم را به مکانی مناسب برای سودجویی بسیاری از کلاه‌برداران تبدیل کرده است و بیشتر کاربران نیز حداقل یک بار تا‌به‌حال با حمله این افراد مواجه شده‌اند. به‌طورکلی، وجه اشتراک تمام کلاه‌برداری‌های ارزهای دیجیتال هدف قراردادن کاربرانی است که برای ورود به دنیای رمزارزها تجربه و دانش کافی ندارند یا می‌خواهند راه صد‌ساله را یک‌شبه طی کنند.

خوشبختانه با کمی آموزش اولیه و تغییراتی جزئی در تنظیمات تلگرام، می‌توان از بیشترِ این کلاه‌برداری‌ها در امان ماند و با خیال راحت و بدون نگرانی از این پلتفرم استفاده کرد. در این مقاله سه کلاه‌برداری‌ رایج در تلگرام و راه‌حلی برای در امان ماندن از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

گروه‌های تلگرامی جعلی

telegram

کلاه‌برداری ازطریق ساخت گروه‌های جعلی و اضافه‌کردن کاربران یا درخواست از آن‌ها برای ملحق‌شدن به آن‌ها، یکی از موفق‌ترین و خطرناک‌ترین انواع کلاه‌برداری‌ها در تلگرام است. روش کار در این نوع کلاه‌برداری، ایجاد گروهی جعلی و بسیار شبیه به گروهی معتبر و اصلی است. عکس‌های پروفایل، توضیحات معرفی ادمین‌های گروه، پست‌ها و مکالمات یا حتی پیام‌های پین‌شده در این گروه کاملا شبیه به گروه اصلی است و تنها در برخی موارد بسیار جزئی با آن تفاوت دارد؛ اما حتما در آن پیامی وجود دارد که نشانه‌ای از کلاه‌برداری باشد:

  • فرصت استثنایی خرید توکنی زیر قیمت
  • فروش فوری با تخفیف برای ۵ نفر اولی که در مراحل آغازی پروژه‌ای به آن ملحق شوند.

در این گروه‌ها، کاربران معمولا از گروه اصلی و از طرف خود کلاه‌بردار‌ها به گروه جعلی دعوت می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، تشخیص جعلی‌بودن گروه دعوت‌شده پس از ملحق‌شدن به آن کمی مشکل است.

چگونه در امان بمانیم؟

با اینکه کلاه‌برداری ازطریق ساخت گروه‌های جعلی در تلگرام از هر روشی ساده‌تر است، به‌راحتی می‌توان از آن جلوگیری کرد. در تنظیمات اپلیکیشن تلگرام، به قسمت امنیت و حریم خصوصی بروید و در گزینه گروه‌ها، دسترسی اضافه‌شدن به گروه‌ها را به مخاطبان من تغییر دهید.

invitegroup

انجام اقدامات یادشده دسترسی کلاه‌برداران برای اضافه‌کردن افراد به گروه‌های جعلی را از بین ‌می‌برد، اما باید همیشه به‌ یاد داشت که اخبار را نیز از مراجع اصلی و معتبر دنبال کرد.

ادمین جعلی

اگر در ماه‌های اخیر به انجمن تلگرامی معروفی ملحق شده باشید، احتمالا با روش کلاه‌برداری ادمین‌های جعلی آشنا هستید. در این روش، کلاه‌برداران در کمین کاربرانی هستند که در گروه‌های عمومی سوالی مطرح کنند یا درخواستی مشورت یا پشتیبانی داشته باشند.

سپس کلاه‌برداران مستقیما به کاربر پیام می‌دهند، خود را ادمین یا پشتیبانی گروه معرفی می‌کنند و با ابراز علاقه برای پاسخ‌گویی به سؤال مطرح‌شده از کاربر درخواست می‌کنند تا کلید خصوصی یا عبارت بازیابی (seed phrase) خود را دراختیار آن‌ها قرار دهد یا از او می‌خواهند در پلتفرم فیشینگی که به این هدف طراحی کرده‌اند، وارد شود و اطلاعات خود را ثبت کند.

بیشتر پروفایل‌های این ادمین‌ها مشخصاتی کاملا شبیه به ادمینی حقیقی دارند؛ اما با‌‌‌توجه‌‌به اینکه نام کاربری افراد در تلگرام منحصر‌به‌فرد است، حتما نام کاربری‌ای که برای خود انتخاب کرده‌اند، با نام کاربری ادمین اصلی تفاوت دارد. این نام کاربری تاحدممکن شبیه به نام کاربری ادمین اصلی است. برای مثال، ممکن است نامی مانند C0inMarketCap را با هدف تداعی‌کردن نام CoinMarketCap انتخاب کنند.adminname

همچنین، برخی از ادمین‌های جعلی نام کاربری برای خود انتخاب نمی‌کنند یا تنها با اضافه‌کردن علامت @ در قسمت Bio پروفایل، سعی می‌کنند کاربران را گمراه کنند.

چگونه در امان بمانیم؟

متأسفانه طعمه ادمین‌های جعلی بیشتر کاربران کم‌تجربه‌ای هستند که به‌راحتی فریب می‌خورند. با‌این‌حال، اگر بعد از تماس ادمینی به جعلی‌بودن هویت او شک کردید، کافی است نام کاربری او را برای پیداکردن پست‌ها یا نوشته‌هایش در گروه جست‌وجو کنید. در دو حالت، احتمال جعلی‌بودن این شخص وجود دارد:

  • جست‌وجو نتیجه‌ای نداشته باشد
  • درکنار نام کاربری او برچسب ادمین وجود نداشته باشد.

نتیجه هرچه باشد، به‌خاطر داشته باشید که اگر شخصی مستقیم یا غیرمستقیم کلید خصوصی، عبارت بازیابی یا سایر اطلاعات شخصی‌تان را از شما درخواست کرد، حتما کلاه‌بردار است و در هیچ شرایطی این اطلاعات را با شخص دیگری به‌اشتراک نگذارید.

گروه‌های پامپ و دامپ

pumpanddump

گروه‌های پامپ از قدیمی‌ترین روش‌های کلاه‌برداری حوزه ارزهای دیجیتال هستند. این گروه‌ها در قالب کانال‌های تلگرامی وجود دارند و ابزاری برای دست‌کاری قیمت ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. ایده اصلی کلاه‌برداری در این گروه‌ها تبلیغ بیش‌از‌حد برای یک رمزارز، اعلام سیگنال خرید برای آن و مشخص‌کردن زمان و صرافی برای خرید یا فروش است. ادمین‌های گروه‌ها بعد از اطمینان از جلب توجه کاربران، افزایش قیمت رمزارز و خرید آن‌ها، سیگنال فروش اعلام و به‌اصطلاح آن را دامپ می‌کنند.

pumpgroup

کلاه‌برداران حتی گاهی اوقات از کاربران برای عضویت در این گروه‌ها هزینه دریافت می‌کنند.

چگونه در امان بمانیم؟

بسیاری از گروه‌های پامپ در تلگرام با عنوان گروه‌های سیگنال شناخته می‌شوند و ادعا می‌کنند که اطلاعات داخلی بازار ارزهای دیجیتال را دراختیار کاربران قرار می‌دهند یا می‌توانند روند بازار را با اطمینان کامل پیش‌بینی کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از کلاه‌برداری در این روش نگاهی به سابقه عملکرد این گروه‌ها است. گروهی که در بیشتر موارد روند بازار را درست پیش‌بینی یا دورنمای خوبی از بازار هر رمزارز ترسیم کرده باشد، می‌توان به‌عنوان گروهی مطمئن در نظر گرفت؛ اما گروه‌های پامپی که به هدف کلاه‌برداری ایجاد شده باشند، معمولا کاربران را به تصمیم‌گیری‌های آنی تشویق می‌کنند.

شما چقدر به گروه‌ها یا کانال‌های تلگرامی اعتماد دارید؟ سیگنال‌هایی که این کانال‌ها دراختیار کاربرانشان می‌گذارند، چقدر دقیق و درست هستند؟

نظر شما