شناسهٔ خبر: 49695002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مقام عراقی: سه یگان رزمی آمریکا تا پایان ماه جاری میلادی از عراق خارج می‌شوند

سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق خبر داد که تا پایان ماه جاری میلادی، سه یگان رزمی آمریکا از پایگاههای «عین الاسد» و «حریر» خارج خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «تحسین الخفاجی» سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق امروز سه‌شنبه تأکید کرد که این کشور دیگر به نیروهای رزمی خارجی در خاک خود نیاز ندارد.

الخفاجی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که «گفت‌وگوی راهبردی» با آمریکا باعث شد تا بر سر خروج نیروهای رزمی این کشور از عراق توافق حاصل شود.

وی خبر داد که بر اساس این توافق، تا پایان ماه جاری میلادی، سه یگان رزمی آمریکا از پایگاههای «عین الاسد» و «حریر» خارج خواهند شد.

الخفاجی با بیان اینکه این نیروها به خارج از عراق خواهند رفت، گفت که این کشور فقط نیازمند آموزش و تجهیز تسلیحاتی در زمینه نیروی هوایی است.

الخفاجی به تازگی از آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق خبر داد و گفت آمریکا درخواستی مبنی بر حضور نیروهای رزمی‌اش در عراق نداشته است.

وی تصریح کرد «در راستای اجرای دستاوردهای گفت‌و‌گوی راهبردی، نیروهای آمریکا خروج را با تعداد زیاد آغاز کرده‌‌اند... آمریکایی‌ها جزء در بخش محدودی از پایگاه عین الاسد، اردوگاه یا مراکز [حضور] ندارند که آن‌ هم تحت فرماندهی عراق اداره می‌شود و همچنین پایگاه الحریر ... که بخش اعظمی از این پایگاه تحت فرماندهی نیروهای پیشمرگه کردستان است».

اخیرا «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق با «کنت مک کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام در بغداد دیدار کرد. دو طرف در این دیدار بر سر برگزاری یک نشست در خصوص پایان حضور نظامی آمریکا تا پایان سال به توافق رسیدند.

بغداد و واشنگتن در دور سوم گفت‌و‌گوهای راهبردی بر سر خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به توافق رسیدند.

نخست‌وزیر عراق در جریان سفیر اخیر خود به آمریکا و در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور بر لزوم خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا پایان سال جاری میلادی تأکید نمود.

این درحالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

انتهای پیام/

نظر شما